Skatteavdrag?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har vissa poster i deklarationen jag anser jag ska få göra avdrag på. Vad händer om jag blir granskad och de anser att jag räknat fel på avdragen? Blir jag återbetalningsskyldig på överskjutande belopp eller hur fungerar det?

En tjänsteman tar kontakt med dig per post. Ber dig motivera dina avdrag innan xx datum. Du skickar tillbaka din motivering och eventuella uppgifter som stärker denna. Beslut tas av tjänstemannen, antingen får du igenom avdraget eller inte.

Det är inte olagligt att göra avdrag. Inte ens direkt felaktiga avdrag.

Jag har en polare som hade fattat lite fel och gjorde avdrag för över dubbelt så mycket som han hade tjänat det året. Inte helt otippat ringde de från verket och undrade vad han hade rökt. Han fick inte igenom avdragen, men mer än så var det inte.

Det tråkiga är att dom har några år på sig att granska med.Kommer inte ihåg riktgt hur många år det är men jag fick ett brev något år senare där dom ville att jag skulle motivera mitt avdrag :huvet

Dom pengarn hade man ju säker kvar:( Det var bara att bita i det sura och betala tillbaka dåmin motivering inte riktigt höll:va

Som sagt, man kan ju alltid försöka! Går det inte vägen får man snällt betala tillbaka :)

Enligt bestämmelserna om eftertaxering i 4 kap. 15-18 §§ Taxeringslagen får Skatteverket meddela ett omprövningsbeslut som är till nackdel för den skattskyldige före utgången av femte året efter taxeringsåret om den skattskyldige bl.a. i självdeklaration eller på annat sätt i själva förfarandet lämnat oriktig uppgift till ledning för taxeringen och den oriktiga uppgiften medfört att ett taxeringsbeslut avseende den skattskyldige blivit felaktigt eller inte fattats.

Av 4 kap. 3 § taxeringslagen framgår att om skatt eller underlag för att ta ut skatt inte kan beräknas tillförlitligt på grund av brister i eller bristfälligt underlag för deklarationen skall skatten uppskattas till det belopp som framstår som skäligt med hänsyn till vad som har framkommit i ärendet( skönstaxering)

Skattetillägg skall tas ut om avvikelse har skett från en självdeklaration, eller om den skattskyldige på annat sätt än muntligen, under förfarandet har lämnat en oriktig uppgift.

Skattetillägg påförs enligt 5 kap taxeringslagen med 40 % av den skatt som påföres på grund av avvikelse från inkomstdeklaration genom skönstaxering. Om en orikigt uppgift har lämnats är skattetillägget 40 % på den undanhållna skatten

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg