Skarva slip-on med silikonslang.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kan man använda en bit silikonslang, avsedd för turbobyggen och liknande, för att montera på ett slipon? Eller kommer det bli för varmt och börja brinna? Enligt specen ska den klara 220 grader men nu ska den ju inte hålla nått tryck...

Hojen i fråga är en KTM 640.
 
Känns tveksam, avgaserna är väl fortfarande bra mycket varmare än så även bak vid dämparen?
 
Avgasröret blir bra mycket varmare än 220 grader. Det går inte.
 
220 grader bakar man bullar i.

Så nej.

Saknas det delar eller var det ett rent estetiskt frågande:
 
Kör du gata etc kan det nog fungera.

Många gamla tvåtaktscrosshojar har en gummi/silikonslangskarv före ljuddämparen. Men den delen på röret blir inte så varmt, även om avgaserna kan vara varma.

För bankörning etc skulle jag inte ens prova.
 
220 grader bakar man bullar i.

Så nej.

Saknas det delar eller var det ett rent estetiskt frågande:

Dämparn är inte anpassad för 640n helt enkelt. Det är rätt dimension men båda ändarna är "honor" eller hur man ska säga. Just nu sitter det en uppsågad ÖL-burk som skarvrör.

Kör du gata etc kan det nog fungera.

Många gamla tvåtaktscrosshojar har en gummi/silikonslangskarv före ljuddämparen. Men den delen på röret blir inte så varmt, även om avgaserna kan vara varma.

För bankörning etc skulle jag inte ens prova.

Nu när du säger det så hade jag faktist en sån gummiskarv på min gamla moppe. Men 640n blir nog lite varmare än en DT50MX :)


Någon som vet var man kan få tag på billiga rör att modifiera till en adapter?
 
Det finns avgasslang som borde fungera.

Varsågod.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avgassystem/Flexibel-avgasslang/

79-100_l.jpg
 
jag tror det funkar. (temperatur mässigt) när jag körde helsystem utan någon db-killer i kunde man mer eller mindre ta på dämparen direkt efter man hade kört.
 
jag tror det funkar. (temperatur mässigt) när jag körde helsystem utan någon db-killer i kunde man mer eller mindre ta på dämparen direkt efter man hade kört.
Man kan ta på dom flesta dämpare, men inte på rören, stor temperaturskillnad! Jag har fortfarande ett fint brännmärke på låret för att jag råkade komma åt ändröret ut ur dämparn på min R6'a för några veckor sen...
 
Vid hårdkörning kan man hetta upp dämparen så den glöder.
Kolla inuti efter en bombrepa.
Silikon kommer inte att hålla.
En adapter i lämpligt material gör de på närmsta mekaniska verkstad för en spottstyver.
Är det en rak anslutning så går det med aluminium.
Krökar går varmare, så där rekomenderar jag rostfritt.

Tvåtaktare går med betydligt svalare avgaser.
 
Gör ena delen till en hane med en rörexpander från exempelvis jula.

Har ingen lust att förstöra varken ett KTM competition rör eller ett akrapovic slipon. Jag var o handlade sån avgasslang och ett par kopplingar på B-tema idag. Återkommer med resultat :)
 
Sen kan man vara snäll och byta olja och filter på frugans Fazer 1a, oljefiltret sitter precis bakom grenrören, fy fan va dom blir varma när motorn har arbetstemparatur:brinnerup....... Hon tyckte iaf synd om mig efteråt:krama Men fan va det svider..
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top