Skarva kabel mellan generatorn och regulatorn/likriktaren

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej!

Håller på att bygga ihop en banhoj och har 2 slaktade elsystem. Från generatorn har jag en kontakt med 3 bläck. I min kabelstam är den kontakten avklippt men jag har en lös kontakt jag tänkte skarva dit. Min fråga är om det spelar någon roll vilken kabel som hamnar vars. Alla är nämligen vita. I elschemat är alla kablar också vita = ingen betydelse? Det är väl växelström från generatorn så det ska väl inte spela någon roll?

Mvh

en som har svårt för el
 
Spelar ingen roll

Men se till att vara noga med skarvningen , det brukar bli varmt annars
 
Hur kan det göra det? om man förstås inte använder guldkablar:rolleyes:

Men kläm inte, lödda och sen krympslang utanpå.


En lödskarv kan ger högre motstånd än klämmetoder - men twinna ihop tätt och löd.
Brukar räcka

Toppa med krympslang
 
En lödskarv kan ger högre motstånd än klämmetoder - men twinna ihop tätt och löd.Brukar räcka
Toppa med krympslang
I/på fordon är en korrekt utförd pressning överlägsen det mesta. Bra resultat kräver dock att man använder ett bra pressverktyg, inget skitd:o och bra presskontaktdon. ("Tänger" av varierande slag är alltid förbjudna som pressverktyg..!)
Då får man samtidigt en avlastning som fungerar även vid vibrationer.
Lödning är nog även det ok om man som angetts, lägger en krympslang utanpå. Cu och Pb tillsammans har dock en del klurigt för sig, spec om det är vibrationer inblandade.
 
I/på fordon är en korrekt utförd pressning överlägsen det mesta. Bra resultat kräver dock att man använder ett bra pressverktyg, inget skitd:o och bra presskontaktdon. ("Tänger" av varierande slag är alltid förbjudna som pressverktyg..!)
Då får man samtidigt en avlastning som fungerar även vid vibrationer.
Lödning är nog även det ok om man som angetts, lägger en krympslang utanpå. Cu och Pb tillsammans har dock en del klurigt för sig, spec om det är vibrationer inblandade.

Krångla nu inte till det, i det aktuella fallet så är sjyst lödning ihop med krympslang mer än tillräckligt. Obs! är metallurg så jag förstår bakgrunden väl till det du beskriver, idet aktuella fallet så kommer dock övriga saker på hojen orsaka problem innan en eventuell lödning gör det. :krama
 
Krångla nu inte till det, i det aktuella fallet så är sjyst lödning ihop med krympslang mer än tillräckligt. Obs! är metallurg så jag förstår bakgrunden väl till det du beskriver, idet aktuella fallet så kommer dock övriga saker på hojen orsaka problem innan en eventuell lödning gör det. :krama
Inget är så enkelt att det inte går att krångla till, särskilt på SH..
Då vet du också hur en "amatörlödning" ser ut och dess kvalitet..:rolleyes:
 
finns ju sn/pb/cu lödtenn som väl ska vara bättre vid lödning av koppar än den vanliga sn/pb
 
Ja brukar köra både löd o press.

Först pressar man på kontakten/skarven - sen löder jag - sen krympslang.

Lödningen skyddar mot att vatten kan sugas längs kardellerna i kabeln ala kapiläreffekten.
 
Hur fungerar krymphylsor? Hittade några såna men hur gör jag? Bara värma eller först klämma sen värma?
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top