Skarva kabel från tändningen efter stöldförsök

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Min stackars Africa blev utsatt för ett stöldförsök för ett tag sedan och nu när jag fått tag i kåpor så ska jag laga kablarna som tjuvarna klippte av för att tjyvkoppla MC's tändning.
Jag brukar löda kablar och ha krympslang men undrar i denna tråd om det är bästa sätt.
Kablarna (1.5mm2) kommer inte utsättas för jättemycket rörelse men lite blir det ju allt - hur skulle ni skarva ihop de tre kablarna som klipptes av?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Löda och krympslang är enligt mig det bästa sättet. Annars finns det kabelskor med krympslang på hos Biltema.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv skulle jag rekommendera pressade skarvkontaker. Lödning kan bara rekommenderas på prylar som är avlastade från vibrationer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Själv skulle jag rekommendera pressade skarvkontaker. Lödning kan bara rekommenderas på prylar som är avlastade från vibrationer.
Vad är egentligen problemet med att löda? Vibrerar tennet sönder, eller blir det en brottanvisning där det stenhårda tennet tar slut och den mjuka kopparn börjar så att säga? Eller ärjar tennet bort för fort? Jag har lött massor i både hojar och bilar utan problem under årens lopp.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad jag förstår så blir lödningen hård och det finns en risk för att den kan vibrera sönder. Om detta verkligen är nåt som händer vet jag inte, det har aldrig hänt mig. Och jag har blandad erfarenhet av s.k krympskor. Kvaliteten är så blandad på dom att man inte riktigt kan lite på att en krympning blir bra. Så jag kommer definitivt att fortsätta att löda kablar och skydda med krympslang.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tack -hör vad ni säger:
jag kommer löda baserat på era kommentarer och jag har gjort det på enduros och släpvagnar i 20 år och aldrig haft problem. Våra vänner på NASA kanske har synpunkt men jag har nog inte råd med deras tips :)
Var hittar jag krympslang med lim?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har aldrig sett en lödning bli dålig och glapp på en gammal maskin men jag har sett fler glappa klämkopplingar än jag kan samla i minnet.

det absolut säkraste (och kanske även enklaste) är ju att ha en klämkoppling som man förstärker med lite lödtenn på kontaktsidan (eller mitt i om det är två kablar som skarvas ihop). Dvs, klämkontakt för att få en avgränsad skarv, lödtenn för att säkra kabeln till klämkontakten och lödtenn endast från ”insidan” för att absolut undvika att lödtenn kryper upp i kabelkardelerna och gör kabeln hård/spröd där den inte är avlastad av någon kontakthylsa. Och sen krympslang över såklart.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack -hör vad ni säger:
jag kommer löda baserat på era kommentarer och jag har gjort det på enduros och släpvagnar i 20 år och aldrig haft problem. Våra vänner på NASA kanske har synpunkt men jag har nog inte råd med deras tips :)
Var hittar jag krympslang med lim?
Biltema har många storlekar för någon 20ga det är ok kvallisort. Är du orolig ta dubbla lager.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är egentligen problemet med att löda?
Det är övergången mellan lödningen och kopparkardelerna som är det svaga punkten. Har försökt hitta några enkla förklarande exempel och detta är väl det mest pedagogiska jag hittat hittills.

Kan man få en lödd kabel att inte röra det minsta på sig, vibrationer eller annat, fungerar även det. Vattenbaserat flussmedel är då den enskilt största fienden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En varning, köp bara inte skavhylsor eller kabelskor på Biltema. Anser att dom inte skulle få sälja dessa då det är direkt farligt om det släpper på fel ställe tex före en säkring. Köpte en sats med kabelskor för nåt år sen och det är bara lådan som duger till nåt, är så mjuka att dom bara lossnar men dock funkar dom fint att löda fast efter att man petat bort plasten, har använt dom i gitarrförstärkare där allt ändå löds.

Kan tänka mig att skavhylsor som pressas är bättre för gemene man om man har en hyfsat bra tång att pressa med, jag har Biltemas med spärr så man måste trycka ihop ordentligt innan den släpper och den är väl okej med tanke på priset. Är nog lättare att pressa än att löda bra om man inte är van att löda och dessutom har nog dom flesta dåliga lödkolvar. Insåg inte hur dålig lödkolv jag hade fören jag köpte min lödstation, en bra lödkolv, lödstation gör också skillnad på hur lätt det är att få till bra lödningarna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En varning, köp bara inte skavhylsor eller kabelskor på Biltema. Anser att dom inte skulle få sälja dessa då det är direkt farligt om det släpper på fel ställe tex före en säkring. Köpte en sats med kabelskor för nåt år sen och det är bara lådan som duger till nåt, är så mjuka att dom bara lossnar men dock funkar dom fint att löda fast efter att man petat bort plasten, har använt dom i gitarrförstärkare där allt ändå löds.

Kan tänka mig att skavhylsor som pressas är bättre för gemene man om man har en hyfsat bra tång att pressa med, jag har Biltemas med spärr så man måste trycka ihop ordentligt innan den släpper och den är väl okej med tanke på priset. Är nog lättare att pressa än att löda bra om man inte är van att löda och dessutom har nog dom flesta dåliga lödkolvar. Insåg inte hur dålig lödkolv jag hade fören jag köpte min lödstation, en bra lödkolv, lödstation gör också skillnad på hur lätt det är att få till bra lödningarna.
Har kört med Biltemas kabelskor i många fordon, entreprenadmaskiner och industrimaskiner i 15 års tid utan ett enda missöde. Jag hade kanske tur alla de hundratalsgångerna. Dock står jag fast vid att lödning är bäst i de fallen där man ska skarva en kabel som inte behöver ha något kontaktstycke.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kört med Biltemas kabelskor i många fordon, entreprenadmaskiner och industrimaskiner i 15 års tid utan ett enda missöde. Jag hade kanske tur alla de hundratalsgångerna. Dock står jag fast vid att lödning är bäst i de fallen där man ska skarva en kabel som inte behöver ha något kontaktstycke.

Vet att en som hade verkstad som sa är Biltemas kabelskor var bra förr men nu är skit, vet inte när jag köpte lådan men förmodligen nån gång runt 2018. Dom gula funkar väl skapligt men de röda är helt värdelösa och omöjliga att få att sitta fast, men det ju lite så med Biltema att mitt som det är byter dom leverantör och har kanske bra grejer igen.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Använder "sockerbitar" ( kopplingsplintar) på kritiska ställen. Inte snyggt men fungerar. Finns numera av klämtyp som även fungerar till Kinesisk kabelstandard, = > 0,5 kvadrat.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att tänka på: det är inte manöverström genom tändningslåset på en XRV, det är fullt flöde till förbrukare som passerar den vägen.

Det innebär att du inte bara bygger in ett framtida problem genom att skarva - du skapar en risk.

Var är det kapat? Direkt under styret?
Sämsta stället att skarva något på.
Ständiga rörelser i sidled, samtidigt som grejer runt omkring kopplingspunkten påverkas av fjädringsrörelserna upp och ner.

Ingen skarv du gör kommer att fungera på sikt. Bättre att köpa nytt tändningslås.

0005664_ignition-switch-honda-cbr600f-vfr800-99-cb500-93-99-3-wires.jpeg
Finns för under 500 spänn i din brevlåda.





Finns även kit komplett med nytt tanklock så du slipper ha dubbla nycklar.



Om du ABSOLUT känner att du måste skarva av någon anledning så se till att lägga huvudstrålkastarna på en reläkrets.

XRV har redan problem att ens få fram 12v under gång fram till glödtrådarna.

Med relästyrning avlastar du dina skarvar - ungefär hälften av belastningen genom tändningslåset försvinner på detta viset, och som bieffekt så ser man vart man kör.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vet att en som hade verkstad som sa är Biltemas kabelskor var bra förr men nu är skit, vet inte när jag köpte lådan men förmodligen nån gång runt 2018. Dom gula funkar väl skapligt men de röda är helt värdelösa och omöjliga att få att sitta fast, men det ju lite så med Biltema att mitt som det är byter dom leverantör och har kanske bra grejer igen.
Ok jag köper aldrig sortimentslådorna. när jag tittar på dem så känns de faktiskt ”billigare”. Jag kör med dessa https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/flatstifthylsa-10-st-2000041034
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej,
Min stackars Africa blev utsatt för ett stöldförsök för ett tag sedan och nu när jag fått tag i kåpor så ska jag laga kablarna som tjuvarna klippte av för att tjyvkoppla MC's tändning.
Jag brukar löda kablar och ha krympslang men undrar i denna tråd om det är bästa sätt.
Kablarna (1.5mm2) kommer inte utsättas för jättemycket rörelse men lite blir det ju allt - hur skulle ni skarva ihop de tre kablarna som klipptes av?
Jag har börjat använda såna här "skarvar".
1627539255419.png
Du hittar dom på aliexpress, wish eller annan säljare av kvalitetsprodukter... ;-)

Kort sagt:
OISOLERADE kabelskor.
När man crimpat dit dom så ser tvärsnittet ut ungefär så här:
1627539343035.png

Ohyggligt mycket bättre än "isolerade" kabelskor, särskilt om man ändå tänker täcka med krympslang...

Tång, krävs en lite speciell, men det finns på hovleverantören Biltema.
1627539385665.png

Vill man kunna demontera det hela igen så finns det även "stift och hylsor" oisolerade.
1627539409101.png

Kort sagt: Oisolerade, crimpade anslutningar.
Så hade jag gjort.
Så få skarvar som möjligt.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det finns ju krympskarvhylsa med lödtenn i. Det funkar kanon tycker jag. Trä på, blås med varmluftspistol och sedan är det klart.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Se vad många tips som kommit in. Krimp, löda, you name it. Alla svär på att sin metod fungerar. Varför? För att det är sant. Att skarva en kabel av tvinnade koppar-/aluminiumkardeler med plasthölje är inte svårare an vad man gör det till.

Fan, alla metoderna fungerar. Ridå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Se vad många tips som kommit in. Krimp, löda, you name it. Alla svär på att sin metod fungerar. Varför? För att det är sant. Att skarva en kabel av tvinnade koppar-/aluminiumkardeler med plasthölje är inte svårare an vad man gör det till.

Fan, alla metoderna fungerar. Ridå.

Du, en gång för några år sedan när jag satt utanför en kiosk i Filippinerna och släckte törsten ställer sig en yngre man och mekar med sin hoj som är maxblingad med lampor över allt. Utom strålkastaren som bara lyser svagt blått.

Han klipper kablarna med avbitare, tvinnar trådarna och tejpar ihop. Efter att ha meklat så en stund så kickar han igång hojen och beundrar sina lampor. Tydligen fungerade hans metod också för när han därefter slår av hojen ser han nöjd ut och promenerar in igen.

Senare har jag sett att det verkar vara det normala förfarandet där. För det funkar ju. Åtminstone en tid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top