Skarva elkabel-Metod

För helvete, man löder inte anslutningar som kan vibrera! Kabeln förlorar flexibiliteten vid skarven lod och kardeler och går väldigt enkelt sönder. Att sen gömma undan lödstället med krympslang gör det bara svårare att felsöka.

Köp en riktigt krimptång och gör det på rätt sätt.

eftersom du nu använder sånna kraftuttryck.. man skarvar FÖR HELVETE inte med skarvhylsor. man löder skarvar och sedan krympslang över. då har du också en skarv som är tät.. att skarva med hylsor är nödfall och skall endast användas i ENDAST nödfall..

ett stort OBS. om man nu får för sig att skarva med hylsor. så skall kardelerna i kabeln INTE tvinnas. du har ca 12 kg skillnad i draghållfasthet mellan en krimpad kabel som är tvinnad kontra otvinnad, till den otvinnades fördel.

Men löd grejorna.

Gäller att använda rätt kabel och att "grunda" kabeländarna med tenn. Lödning känns rätt på nåt sätt!

nej. du skall inte grunda kabeländarna med tenn.. du skall vira kabeländarna i varandra så att du får en bra kapilärverkan i lödningen och således bra genomströmming av lod i hela lödningen.

Last edited:
Problemet med vibrationer är inte så stort om man skarvar mitt på en kabel, att däremot löda kablar där ena änden sitter stumt och kabeln kan röra sig är att be om problem.

Här finns en bra guide på hur man skarvar kabel med lödning:
http://www.instructables.com/id/Master-a-perfect-inline-wire-splice-everytime/

bra guide.. dock inte helt optimal.. det är bättre att inte tvinna dom separata ändarna innan man tvinnar ihop bägge ändarna om du är med på hur jag menar.

bra guide.. dock inte helt optimal.. det är bättre att inte tvinna dom separata ändarna innan man tvinnar ihop bägge ändarna om du är med på hur jag menar.

Jag är helt med på vad du menar, jag brukar bara låta trådarna ha den vridning dom har från tillverkningen, att tvinna hårdare ökar bara risken för brott på enskilda trådar.

Jag är helt med på vad du menar, jag brukar bara låta trådarna ha den vridning dom har från tillverkningen, att tvinna hårdare ökar bara risken för brott på enskilda trådar.

då gör du helt rätt.. och något som är nog så viktigt som jag tror många missar är att man måste se till att man har optimal kapilärverkan. det är a och o vid en bra lödning =).

Fett med bra tips, man tackar, även om jag förstått att det finns olika skolor ang det här med skarvning. Vissa är helt inne på lödning, medan andra anser att krimpning är det enda rätta.

Det är ju emellertid en fundamental sak det här med skarvning och applicering av kontaktdon på kablar i vår hobby. Jag tycker att nån som är fet på detta skulle göra en bildserie på olika metoder och lägga som sticky. Detta hade kanske sparat många från en massa knas med glappkontakt och felsökning och skit framöver.

För helvete, man löder inte anslutningar som kan vibrera! Kabeln förlorar flexibiliteten vid skarven lod och kardeler och går väldigt enkelt sönder. Att sen gömma undan lödstället med krympslang gör det bara svårare att felsöka.
Köp en riktigt krimptång och gör det på rätt sätt.
Använd vilken metod som helst - bara man inte använder en sockerbit..
Lödning blir på "SH-nivå" vanligen tillräckligt bra (om än inte BRA) iaf så länge man håller sig till "att skarva på raksträckor" och nyttjar krympslang. Det sker nämligen en förändring i där koppar/tenn/bly möts som gör den (kopparen) spröd och därför lättbristande, därför använder man vanligen inte "lödning". Avlasta med krympslang över skarven hjälper nog "tillräckligt bra"
("Löda rätt" är fö en konst som sannolikt inte ens ett halvdussin här behärskar korrekt..)
Att löda/tennbelägga kabeländar som t ex skall skuvas fast, är dock belagt med dödsstraff - minst!
En rätt gjord crimpning, dvs med RÄTT verktyg av hög kvalitet är helt överlägset det mesta.
Delarna (kontaktdon-kabel) flyter ihop så fint i en gastät förbindning och avlastningen sköter sig själv

Hej, jag vill bara bidra med min kunskap om detta till er alla, som en del av er förespråkar så är crimpning/kontaktpressning/klämning (vilket ord man nu vill föredra) det enda rätta på en motorcyckel som har så mycket vibrationer för sig, vibrationerna vi som människa känner, är inte så skadliga för en lödning så som dom högfrekventa vibrationerna.
Den enda gången en lödning är rätt är där det krävs en sån anslutning på ett kretskort eller dyl, men som i alla fall med en lödning så skall man ha en avlastning direkt efter en lödning för att motverka mekanisk samt frekvenspåverkan.
I mitt jobb (helikopter elektriker) så existerar lödning ENDAST på kretskort och i en del kontakter, men de lödbara kontaktdonen är på väg bort till fördel för de don som man klämmer stift och hylsor i. VARFÖR ? jo för att en korrekt klämmning är överlägsen den lödda.
Vid skarvning av kabel så används en RAYCHEM splice som efter korrekt klämmning betraktas som en del av kabeln, och inte som en skarv.
Nu vet jag inte om det är enkelt att få tag i dessa splice:ar, men jag vet att det finns liknande att få tag i på den "civila" marknaden, för oss vanliga dödliga så är inte en Raychem splice att tänka på då bara tången man behöver kostar över 5000 spänn.
Min slutsummering är att skarva kabel på motorcyckel så är det tveklöst en kontaktpressning man skall utföra.
Ni som tvivlar kan gärna söka svaren på era tvivel på internet, det finns fullt av det.
Bla IPC standarder som beskriver detta i detalj.
Tack för mig.

Jag kan efter semestern plocka ut lite matnyttigt från de IPC:er som jag har tillgängliga på jobbet och publicera dessa här, det finns idiotfina bilder på hur lödning och krimpning skall gå till /se ut.

Last edited:
Gaslöder och krympslangar med smältlim sedan tjugo år tillbaka.
Har till och med kvar två av de första hojjarna jag gjorde detta på (en husky WR420AE och en TR1a).
Samtliga reperationer håller ännu.
Vibrationer finns det tillräckligt..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna