Skarva elkabel-Metod

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Håller på att bygga en ny elstam, nu har jag reflekterat lite över vilken metod som egentligen är bäst för att skarva/förgrena kablarna.
Jag kommer att använda polstift i viss omfattning för att enkelt kunna koppla bort vissa segment, dessa går väl att täta med vulktejp. Men i övrigt?

Lödning/krympslang blir ju inte så tjockt, men förkastas av vissa då det tydligen inte ska hålla i längden i miljöer med vibration.
Att crimpa (med riktig tång givetvis) förespråkas av många (gärna med krympskarv med lim) men blir något tjockare och kan därför inte föras ner i mina införskaffade Systoflexslangar. Frågan är öppen, lämna era åsikter och erfarenheter här, det mottages tacksamt. Och vilken är den bästa förgreningemetoden? Strömtjuv med vaselin som tätning? Även här, blås på med förslag och tips.

Lödskarvhylsa
Skarvar - löder - krymper - tätar

http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthprodkat.nsf/p/05200100-2.pdf/$file/05200100-2.pdf

med crimpning kan du få samma fenomen som med sockerbit, dvs att efter ett tag börjar de små kadelerna skavas av en efter en.

vill du ha det så bra som möjligt och har gott om tid säger jag löd, ska hålla om du löder riktigt :)

Har man platsen så kan man skala upp ca 30mm på var tåt. Låt kabeln gå runt sin motpart och tvinna den sedan runt sig själv( inom den avskalade delen sas). Gör samma med motparten. Krympslang med limtätning ovan det. Det blir starkare än kabeln i sig självt och tål vibrationer utan problem.
Skarven blir något tjockare än kabeln med isoleringen. Dock marginellt om du gjort rätt eg endast krympslangstjockleken. Ett billigt och bra alternativ som man kan göra själv i garaget bara man har krympslang.

Last edited:
Har man platsen så kan man skala upp ca 30mm på var tåt. Låt kabeln gå runt sin motpart och tvinna den sedan runt sig själv( inom den avskalade delen sas). Gör samma med motparten. Krympslang med limtätning ovan det. Det blir starkare än kabeln i sig självt och tål vibrationer utan problem.
Skarven blir något tjockare än kabeln med isoleringen. Dock marginellt om du gjort rätt eg endast krympslangstjockleken. Ett billigt och bra alternativ som man kan göra själv i garaget bara man har krympslang.

Så lagade jag kablaget på grävmaskiner med Rototilt, men jag skalade ca 70- 80 mm. blev starkt som fan, en gång så slet chauffören av kabeln igen, fast en meter närmare Rototilten.

Om du inte vill löda så kolla upp presstänger från Elpress som har några ruskigt bra grejer, vet inte om det går att hyra via cramo eller nåt kanske? En riktigt bra kostar en tusing hit eller dit. Håller garanterat.

Så lagade jag kablaget på grävmaskiner med Rototilt, men jag skalade ca 70- 80 mm. blev starkt som fan, en gång så slet chauffören av kabeln igen, fast en meter närmare Rototilten.

Det är dessutom i det närmsta exakt så man får lära sig att skarva kabel i det militära (om man är signalist).

Jag löder allt nuförtiden. Crimpkopplingar har en tendens att glappa eller gå dönder allt för ofta. Mindre om man köper lite bättre kvalite och har en riktig tång dock.
Att en lödning skulle vibrera isär finner jag som något helt omöjligt om man vet hur man löder. Eller du kanske menar att lödningen äter igenom krympslangen som faktiskt händer? Går ju att fixa med dubbla lager krympslang.

Gäller att använda rätt kabel och att "grunda" kabeländarna med tenn. Lödning känns rätt på nåt sätt!

Jag löder allt nuförtiden. Crimpkopplingar har en tendens att glappa eller gå dönder allt för ofta. Mindre om man köper lite bättre kvalite och har en riktig tång dock.
Att en lödning skulle vibrera isär finner jag som något helt omöjligt om man vet hur man löder. Eller du kanske menar att lödningen äter igenom krympslangen som faktiskt händer? Går ju att fixa med dubbla lager krympslang.

Samma här löder allt och alla mina tvinnar är allt lödat på och aldrig någonsin sett ett brott - däremot om du kallöder dvs inte gör det riktigt då kan du nog hellre köra en crimp.
Krympslangen kan du ju alltid förstärka med lite vulk eller dubbla lager.
Tror att det är viktigare att du buntar fast kablarna på vettiga ställen för att avlasta. :tummenupp

hehe ja, jag är gammal service elektriker från marinsidan. Löda var inget alternativ där. Duger för bra miljö dock.

Man tackar för tipsen, det verkar som om lödning då alltså håller bättre än vad man hört om det görs rätt och kompletteras med krympslang. De andra sätten verkar också helt ok. Jag testar mig fram, det kan egentligen bara gå åt helvete :tummenupp

Fast ska det bli RIKTIGT bra lödningar så gäller det att ni bunkrat upp med den bra sortens lod med rikligt med bly i. :tummenupp EU-dyngan har förbjudit den bra sorten.

Ett annat fint tips om ni inte ids köpa den sortens krympslang som redan har lim i så går det fint att tälja ett par tunna bitar från en smältlimspinne och lägga in i slangstumpen.

/Slappen, som också är diy-hifinörd. :rodnar

För helvete, man löder inte anslutningar som kan vibrera! Kabeln förlorar flexibiliteten vid skarven lod och kardeler och går väldigt enkelt sönder. Att sen gömma undan lödstället med krympslang gör det bara svårare att felsöka.

Köp en riktigt krimptång och gör det på rätt sätt.

Som vanligt har AndersBrink rätt, crimptång av bra kvalitet (Abiko el dyl) och skarvhylsa av rätt dimension. Tex röd hylsa är för 1,5 kvadrat, inte mindre, grön till klenare dimensioner. Följer man dessa enkla råd har man en optimal förbindning.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti