"Skallrande" bromsskivor på GSXR1100 89´a

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
En Polare har precis köpt sig en GSXR1100 89´a där bromsskivorna "skallrar"

Som jag ser det.. så borde det gå att svarva två koner med hål i mitten.. sen sätta dem på varsin sida om nitarna och tvinga ihop dem med hjälp av en skruv.. På detta sättet borde de nitas ihop fint!?

Någon som har en bättre idé?

Eller händer det något dumt om jag gör som jag tänkt? :va

Hur lösa ska nitarna vara?

:rolleyes:

Det kallas ju "flytande" skivor, men på en sån gammal hoj har säkert nitinfästningen slitits.

Ett blingit sätt att råda bot delvis är att köpa nya nitar, gärna då eloxerade i lämplig färg.

Mina skivor skallrade satan, men jag gjorde inget åt det på 4 år som jag äge hojen. Det är säkert ändå dax för din polare att byta skivor efter 16 år och då blir de ju omnitade per automatik. Det är ju som sagt dessutom flytande skivor.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Mina skivor skallrade satan, men jag gjorde inget åt det på 4 år som jag äge hojen. Det är säkert ändå dax för din polare att byta skivor efter 16 år och då blir de ju omnitade per automatik. Det är ju som sagt dessutom flytande skivor.

Nja,.. Skivorna är inte speciellt slitna faktiskt... Gissar att någon bytt skivorna.. och inte nitat fast nitarna ordentligt..

På min hoj sitter de inte ALLS så löst!!!

Det var anmärkning på besikningen om de lösa skivorna.

Nisse977 skrev:
Nja,.. Skivorna är inte speciellt slitna faktiskt... Gissar att någon bytt skivorna.. och inte nitat fast nitarna ordentligt..

På min hoj sitter de inte ALLS så löst!!!

Det var anmärkning på besikningen om de lösa skivorna.

Jag skulle prova att "nita på" enligt ditt förslag, men risken är ju att nitarna är nötta, så att godset i nitarna har blivit tunnare, dessutom finns ju en liten risk att skivan nitas fast skevt, så att den vibbar ut kolvarna i oken onödigt långt, vilket gör bromsen svampig.

Tror inte att varken nitar eller skivor är slitna,däremot navet som är i aluminium.

Jag ska testa att nita till dom.. ska inte mosa dit dom stenhårt.. utan lite lagom.. så det i alla fall glappar mindre än nu. Funkar det inte får han väl köpa nya skivor.. eller fixa nya centrum.. om det går.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda