Skaller i bromsskivor

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Mina bromsskivor fram "skallrar" när jag kör på tex gatusten, o jag kan rucka på dom fram och tillbaka så det klickar o lite grann i sidled. Rullar jag hojen o sen nyper till bromsen klickar det oxå. Sitter skivor av märket "Lucas" på för original va skeva.

Frågan är nu hur mkt är FÖR mkt glapp?
Kände på en kompis skivor som va original o dom gick knappt att rucka på.
För övrigt är skivorna i bra skick, men kan bilprov lipa om dom är för glappa?

Det är väl "nitarna" som börjar bli slitna på den,finns en hel del info om just det ,sök lite så får du säkert svar.

De ska vara lite rörliga. Orginal slår sig lätt pga de är för stumma.
Angående bilprovningen så säg att de är så för att de är flytande skivor.

Om du undrar så ring Boove som importerar skivorna.
http://www.boove.se/

Långa farbron skrev:
Det är väl "nitarna" som börjar bli slitna på den,finns en hel del info om just det ,sök lite så får du säkert svar.

Jaja..... har sökt o hittat en del, men hittar inte nåt om hur mkt glappa dom får va utan att det är nån risk att dom kan lossna i nitningarna

Åttiettan skrev:
Jaja..... har sökt o hittat en del, men hittar inte nåt om hur mkt glappa dom får va utan att det är nån risk att dom kan lossna i nitningarna

Jag frågade besiktningen i våras. Så länge dom inte kan kugga över så är det ok enl. han som kollade på min hoj.

Jag körde av banan på en GSXR600 just på grund av att skivorna var lite lösa.
På ett par varv försvann bromsen helt. I början gick det att "pumpa upp" bromsen inför varje kurva, men efter ett tag var det kört.
De skivorna glappade ca 4-5 mm sida till sida ute på kanten.

Firebladen jag kör nu har Beringerskivor som glappar ca10 mm sida till sida och jag har aldrig haft så bra broms.

Jag har kontaktat återförsäljaren och han meddelade att de brukar tillhandahålla de shims och fjäderbrickor som spänner upp skivan mot navet. Han sade att så länge nitarna inte gnager mot aluminiumnavet och orsakar skada där är det inget att oroa sig för.

Jag köpte resenomanget eftersom det rör sig om en racehoj, men på finhojen hade jag nog inte velat ha skivor som skramlade värre än en Ducatikoppling.

pilsner

Pilsner skrev:
Firebladen jag kör nu har Beringerskivor som glappar ca10 mm sida till sida och jag har aldrig haft så bra broms.

Lite info bara: ISR-skivor har ett inbyggt glapp "från start" på 0,5 mm i sidled.

Ok. I sidled ska dom ju glappa, men jag kan ju ta tag o rucka mina skivor som man gör med en ratt ca 1-2 mm, är det att jag är rädd at om man bromsar hårt så skivan kuggar över/lossnar från navet som håller skivan

Åttiettan skrev:
Mina bromsskivor fram "skallrar" när jag kör på tex gatusten, o jag kan rucka på dom fram och tillbaka så det klickar o lite grann i sidled. Rullar jag hojen o sen nyper till bromsen klickar det oxå. Sitter skivor av märket "Lucas" på för original va skeva.

Frågan är nu hur mkt är FÖR mkt glapp?
Kände på en kompis skivor som va original o dom gick knappt att rucka på.
För övrigt är skivorna i bra skick, men kan bilprov lipa om dom är för glappa?

Troligtvis har du helflytande skivor. Vi kan ta ett check nästa gång vi åker en lugn sväng. Var likadant på racehojen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år