Skall köpa första hoj

Mofasa

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Hoj
Ingen, ännu.
Hej!

Efter att nu ha fyllt 19 och tagit studenten så kom jag att tänka på vad jag vill göra framöver. Skall jobba i sommar och kommer efter det ha ett kapital på cirka 40 000 SEK.

Jag har alltid drömt om att äga och köra en sportmotorcykel. Dels för att intresset för mekningen från mopedåldern fortfarande lever kvar och dels för att jag gillar att köra tvåhjulingar. Så tanken är att ta MC-kort (begränsat) och sedan införskaffa en hoj!

Jag har dock en del funderingar över detta. Vilken hoj är en bra första hoj? Vilken slagvolym och effekt skall man lägga sig vid? Vad behövs mer än MC (försäkring, klädställ och så vidare)?

Tilläggas skall att jag fortfarande bor hemma med mina föräldrar, så eventuellt kanske jag kan skriva den på far min? Jag har också bara än så länge övningskört med personbil, alltså inget B-körkort.

Jag vill med andra ord ha lite bra nybörjartips!

Lev väl,
Mofasa

många frågor kräver många motfrågor-
har du tänkt köra på 25kw eller skita i strypningen?
vad för typ av hoj vill du ha? supersport? naken? motard?
vad kan du tänka dig att betala i försäkring?

men välkommen itll forumet och lycka till med kortet :tummenupp

Tycker definitivt att du borde ta en titt på er-6n. Går väldigt roligt för att vara 25kw. Betalar 2100kr för hel/år på bilsport & mc.

många frågor kräver många motfrågor-
har du tänkt köra på 25kw eller skita i strypningen?
vad för typ av hoj vill du ha? supersport? naken? motard?
vad kan du tänka dig att betala i försäkring?

men välkommen itll forumet och lycka till med kortet :tummenupp

Som jag har förstått det så gäller begränsat MC-kort upp till 25kw. Men visst, går det att fixa bort strypningen och få ut lite mer kräm utan att polisen ser det vid en vanlig rutinkontroll så visst ja :tummenupp

Jag är ute efter en supersport i första hand, men jag välkomnar andra förslag likväl! Har kikat lite på er6n:an tidigare men det är nog inte riktigt den modellen jag är ute efter. Det är trots allt en stor investering för mig och då skall även det estetiska fungera för mig. Men tack för tipset!

Rörande försäkring så beror det helt på utifall jag får fast anställning efter sommaren, vilket jag inte vet i dagsläget. Men helst inte över 10 000 kr. Hoppas inte supersportmodellerna faller bort då?

Som jag har förstått det så gäller begränsat MC-kort upp till 25kw. Men visst, går det att fixa bort strypningen och få ut lite mer kräm utan att polisen ser det vid en vanlig rutinkontroll så visst ja :tummenupp

Jag är ute efter en supersport i första hand, men jag välkomnar andra förslag likväl! Har kikat lite på er6n:an tidigare men det är nog inte riktigt den modellen jag är ute efter. Det är trots allt en stor investering för mig och då skall även det estetiska fungera för mig. Men tack för tipset!

Rörande försäkring så beror det helt på utifall jag får fast anställning efter sommaren, vilket jag inte vet i dagsläget. Men helst inte över 10 000 kr. Hoppas inte supersportmodellerna faller bort då?

största problemet med att inte köra strypt är nog inte att polisen ser det utan när det händer en olycka.
Sv650s är lite sportigare än er6an och med helkåpa så tycker åtminstonde jag den är snygg :tummenupp

ett tips för att få billig försäkring är att kolla vilka hojar bilsport-mc försäkrar då det är det enda bolaget ja vet som inte går på ursprungs effekt. tex betalar jag 2300kr halvf./år för min. har för mig de tar honda cbr600f så försäkringen blir nog inte allt för dyr på den :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...