Skall köpa en bil....

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Funderar på att köpa en Huyndai santa fè. Är det någon som har en sådan här och kan komma med argument för och emot?

KillerB skrev:
Funderar på att köpa en Huyndai santa fè. Är det någon som har en sådan här och kan komma med argument för och emot?

Pappa skulle ha en sådan. Så jag stack och provkörde en med 6:an i. Var lite som att sätta sig i en gammal Vitara jeep. Noll "bilkänsla" är min åsikt iaf. Polarens tjej har en sådan rackare, och den har iaf rullat problemfritt i 2 år, så hållbarheten verkar finnas. Men som sagt som "bil" så ger jag den underkänt.

Tycker du känslan och kvalitén är bra när du provkör så köp den. Annars skulle jag nog satsa på en X-trail eller Patrol om vi ska prata stora bilar i japs-klassen.

Edit: glömde påpeka att det är en del som haft problem med att det bara varit tvåhjulsdrift på dessa bilar fastän dom köpt 4WD. Det har varit något knussel med drivningen om jag inte minns fel. Värt att kolla iaf.

Har du kollat på KIA Sorento? kan vara ett alternativ? jag har inte kört den eller vet något om den, men den är ganska fin o titta på iaf. :)

Jag hade en Pajero Sport förut, mycket trevlig bil. Hade inga problem alls med den men det ska det väl inte vara med en ny bil heller. Men den är tyvärr dyr både att köpa och äga.

Orca69 skrev:
Jag hade en Pajero Sport förut, mycket trevlig bil. Hade inga problem alls med den men det ska det väl inte vara med en ny bil heller. Men den är tyvärr dyr både att köpa och äga.

Nästan alla jeepar är dyra och köra och äga. Men vissa är dyrare än andra. Pajero sport är för övrigt en kanonfin bil.

Således har du även Kia Sorrento som en annan skribent tipsade om som är väldigt trevlig. Dock måste man köpa Exclusive eller vad den heter om man vill ha någon form av valuta för pengarna.

Bertborge skrev:
Har du kollat på KIA Sorento? kan vara ett alternativ? jag har inte kört den eller vet något om den, men den är ganska fin o titta på iaf. :)
Ja men det är lite andra pengar för motsvarande årsmodell/mil.

Kolla kamremsbytet väääldigt noga om du köper en begagnad Santa Fe.

Dom bytte nämligen serviceintervallet från 9000 mil till 6500 mil (tror jag, minns inte exakt). Detta informerade dom inte så väldigt tydligt om vilket resulterade i motorhaveri för en bekant. 50'000 spänn i kostnad för ny motor är inte så kul.

Som sagt, den känns plastig och tråkig. Min mor o far ville gärna ha en sån och provkörde den. Efter det stack o köpte en 06a V70 istället...

Men annars, billig(are), är det största plusset

En riktig rappel-häck för de pengarna! Jag hade en på jobbet i två veckor och det var mindre skoj. Den drog runt 1,5 blandad med hyffsat trafikvett, aldrig under litern på landsväg. 6:an var det.
Min styvfar körde fast med den på ett surt gärde, den drev inte ordentligt och han fick hämta traktorn för att dra upp den.
Dålig svängradie också har jag för mig.

Hy-jonn-dajj!

Bara namnet väcker... ja väcker det nåt öht?

Santa Fe är ju inte bara FUL, det är ju inte ens en stadsjeep. Bara stor törstig och överviktig. Precis som ett av fyllona nere vid ICA.

Nä, har du verkligen behov av ett TERRÄNG-fordon, köp ett riktigt.
Ska du bara glassa på asfaltsvägar är nästan ALLA andra bilar ett bättre val.
Bort med de fjantiga SUV:arna säger jag.

Fyrhjulsdriften är ett skämt på Santa Fe.
Länk

Köp en beg AWD Volvo istället för pengarna.

Last edited:
Elgasen skrev:
Länk

Ja volvons "allhjulsdrift" är ju alldelens lysande, eller?
(jag har ett TV inslag med en vilt spinnande volvo suv i minnet, där en vanlig subaru personbil körde förbi, minns inte vilket program dock)
Ett minimikrav är att mellandiffen är låsbar (inga jävla visco kopplingar eller lamellpaket) och att det finns minst diffbroms, helst diffspärr bak, och lågväxel, annars kan du lika gärna spara in den extra bränsleförbrukningen och köpa tvåhjulsdrivet.
(jag körde omkring en hel dag i skogen och drog loss "stadsjeepar" med min landrover innan jag kom på att jag hade glömt att låsa frihjulsnaven, jag körde alltså med spaken i läge 4wd, men bilen drev bara bak)

Santa Fe har förvisso diffbroms bak som tillval, men uppfyller inte dom andra kraven ändå.

Bilkänsla får man ge avkall på, vändradie likaså, det är lixom naturligt om man ska ha en bil med framkomlighet.
Jag åker gärna omkring med en LandRover eller en japan-pickis med den komforten dom har.
Vill man åka peronbilsmjukt är det tyvärr bara Toyota LandCruiser, RangeRover och Mercedes G-wagen som återstår, alla andra har gjort avkall på framkomligheten för att främja personbilskänslan.

Nu spelar liksom inte allt det här någon roll för dom allra flesta, som aldrig ens kommer att köra sin bil på en fuktig gräsmatta ens, men då har jag svårt att förstå varför man köper en bil med sämre komfort och högre bränsleförbrukning än en vanlig personbil.

I övrigt så är alla jag känner som äger en hjudaj (eller övriga koreaner) jävligt nöjda med sina bilar, dom har liksom fått vad dom har betalat för, en japan utan allt det där som på europeiska bilar brukar vara tillval, och på japanska bilar är standardutrustning.

Last edited:
GuW skrev:
Nu spelar liksom inte allt det här någon roll för dom allra flesta, som aldrig ens kommer att köra sin bil på en fuktig gräsmatta ens, men då har jag svårt att förstå varför man köper en bil med sämre komfort och högre bränsleförbrukning än en vanlig personbil.

Bra talat. Precis min mening och fjolljeepar har inte i stadstrafik att göra. De är livsfarliga på alla sätt.
Inte minst för hojåkare, då man inte ser över dem.

Ralph Nader (för er som har åldern inne) sa en gång om en bil han sågade:

"Unsafe at any speed"

Det går för många suvar med.

Sports har folk hajat vad det är, Utility är knepigare och vehichle verkar som nåt med fordon.
At bilen INTE är en SPORT-bil missar de flesta.
Dessa ses fara på europavägar, ja alla vägar med dessa övergödda klonsar som om de VORE sportbilar.
Ja, vaffan det står ju ett "sport" i beteckningen ju!

Nä, bladfjädrar, dålig vägållning och hög tyngdpunkt gör dessa fordon DIREKT olämpliga för de som bara har B-kort samt aldrig kört terräng.
Bilarna körs som om de vore personbilar, för tyvärr (måste man säga) har de lite FÖR bra komfort, som maskerar bort hur de ormar sig egentligen.

Att det var ett dyrt sätt att få plats med golfklubborna eller dykutrustningen är obekant,, efter som de som håller på med sånt har andra mer praktiska fordon...
Att det är 50m grusväg sista biten ut till stugan på landet tar ju många SUV-ägare som intäkt och motivation.
Attdet i 90% av fallen är tjänstebilar där DU och jag betalar bränslet är än mer stötande, särskilt som vi lever i en tid då bensinslukande dinosaurier borde varit passe´av rena etiska skäl.

Har själv kört alla tänkbara RIKTIGA terrängfordon och dess kombinationer ute i obanad terräng där det inte ens går att ta sig fram till fots, och man både tar sig för pannan och skrattar när man ser dessa "frisörbilar".

Aldrig har begreppet "POSER" varit mer rätt...

Last edited:
GuW skrev:
Ja volvons "allhjulsdrift" är ju alldelens lysande, eller?
(jag har ett TV inslag med en vilt spinnande volvo suv i minnet, där en vanlig subaru personbil körde förbi, minns inte vilket program dock)

De första Volvo AWD var väl ingen hit direkt, men de senare modellerna är helt ok. Haldexsytemet som sitter i alla nya AWD driver på alla fyra upp till 30-40km/h eller va de va. Jag har kört en del med kärra baktill på leriga uppförsbackar och det går utmärkt att ta sig fram med detta system.
Haldexsystemet testades även på tv4 motor för ett tag sedan med bra resultat.

Dr.Bike skrev:
Attdet i 90% av fallen är tjänstebilar där DU och jag betalar bränslet är än mer stötande, särskilt som vi lever i en tid då bensinslukande dinosaurier borde varit passe´av rena etiska skäl.

Hur menar du nu? Är tjänstebilar subventionerade av staten eller vad? :D
Suvar suger pung, 4x4 är dock bra att ha i sverige på vintern.

Last edited:
Elgasen skrev:
Länk

Morsan har dieselversionen..

Jag har kört redig skogskörning med den, inga problem. Iskörning är inga problem det heller.
Dock ej testat med annat släp en båten men det funkade finfint!

Skön bil, lite dåligt tryck i dieseln bara. Ingen räser precis men man får ju det man köper. Har inte krånglat något under dom 10.000milen som morsan har haft sin.

Elgasen skrev:
De första Volvo AWD var väl ingen hit direkt, men de senare modellerna är helt ok. Haldexsytemet som sitter i alla nya AWD driver på alla fyra upp till 30-40km/h eller va de va. Jag har kört en del med kärra baktill på leriga uppförsbackar och det går utmärkt att ta sig fram med detta system.
Haldexsystemet testades även på tv4 motor för ett tag sedan med bra resultat.
Så högt som upp till 30-40kmh... Wow... :kär
Med andra ord så kan alla som köper en AWD för att fyrhjulsdriften ökar säkerheten på vintern känna sig seriöst knullade?

Elgasen skrev:
4x4 är dock bra att ha i sverige på vintern.
Mja... De flesta överskattar 4wd-systemen i sina bilar. Bara för att det kanske känns mindre halt så betyder inte det att det blir mindre halt. Att köra fortare i en kurva än man annars skulle ha gjort innebär bara att när det väl släpper så sitter man ännu längre ut i diket. Likaså förbättras inte bromsverkan av fyrhjulsdrift.

Ska man ha en fyrhjulsdriven personbil som har bra grepp så tycker jag det är Audi eller Subaru som gäller.

Ska man köpa en bil att köra i skogen med så kan man fråga t.ex. GuW vad han anser.

Min drömbil är en Land Rover Defender 110 Station Wagon med lite godis på... :drool

Eller för att återgå lite till vad tråden från början handlade om: Hyundai Santa Fe är en bil som inte är bra på något. Dessutom tycker jag att mycket av den yttre designen är rena stölder.

nissan Terano II TD är riktigt skön att köra och snygg att titta på annars är ju storebror patrol också riktigt tuff men den är dyr och drar vääääldigt mycket.

annars finns ju sorenton som verkar vara en superbil. Hänvisar till anders gerlasch (stavning?) jordenrunt resa med den utan ett enda fel över 2500 mil!

Back