skall bakhjul momentdras?

Kilo (k) är ett prefix som betyder 1000 ...

Kilogram (kg) är en enhet som betyder 1000 g ...

Newton (N) är en kraft ...
Massan 15 kg kräver ca 147 N för att inte falla till marken ...

Newtonmeter (Nm) är ett moment så nu närmar vi oss ...

Menade du 147 Nm så låter det väldigt mycket. Moderna hojar brukar ha ca 80 Nm i åtdragningsmoment ...

På min 749S, enligt verkstadshandboken, håll i dig nu, ..., 180Nm :). Fast det är en bra fet hjulaxel också, ihålig med stor diameter.
 
På min 749S, enligt verkstadshandboken, håll i dig nu, ..., 180Nm :). Fast det är en bra fet hjulaxel också, ihålig med stor diameter.

Jo men det är en enkelsving med en mutter med NV46 eller liknande väl?
Har för mig att ST4s:en ska ha ca 85 Nm och Paul Smarten strax under ... ska kolla :)
 
Jo men det är en enkelsving med en mutter med NV46 eller liknande väl?
Har för mig att ST¤s:en ska ha ca 85 Nm och Paul Smarten strax under ... ska kolla :)

Ne, ingen enkelsving på 749 modellerna, 36mm mutter. Men det är en ganska tunnväggig axel med stor diameter, mer som ett rör faktiskt, lätt som bara den. Skulle tippa mella tummen och pekfingret att axeldiametern är minst 25mm.
 
Ne, ingen enkelsving på 749 modellerna, 36mm mutter. Men det är en ganska tunnväggig axel med stor diameter, mer som ett rör faktiskt, lätt som bara den. Skulle tippa mella tummen och pekfingret att axeldiametern är minst 25mm.

PS:en ... 72 Nm
 
Det är 150Nm på min R6, drog den senast i förrgår med momentnyckel och jag kan rapportera att jag aaaldrig skulle dragit den så hårt om jag hade gått på känsla. Riktigt hårt m.a.o
 
På en Triumph TT600 gäller:

Front wheel spindle/axle bolt 65Nm
Front fork pinch bolts 20Nm
Rear wheel nut 110Nm
 
Det var det jävligaste ... har ni dåliga kedjesträckare?? :)
 
Spände kedjan idag för första gången på nya hojen (CBR 900 -99), efter att inte ägt egen cykel på 10 år. Tänkte vara ordentlig och göra saker rätt, så jag fixade mig en momentnyckel (Biltemas för 500:-). Å först var man ju lite tjock, lossade bulten på ena sidan med en 27:a. Sen skulle jag lossa den på andra sidan, och upptäckte att det bara var en 24:a. Men någon sådan hade jag inte, för jag hade köpt en lös 27:a.

Så jag drog åt bulten igen, och där var jag tjock igen. Ställde in momentnyckeln på 70 först ska vara 95, och börja dra. Väntade mig ett klick, men det kom inget. Så jag tog i mera, och mera och mera. Till slut tog jag i så mycket så att jag typ lyft bakdelen på hojjen, däcket lättade iallafall. Undrade hela tiden när det dära klicket skulle komma, inte ska man behöva dra så här jävla hårt. Tog loss momentnyckeln, sänkte till 20, fibblade lite på den där mojängen som gör att man kan dra vänster och högervarv. Satte tillbaka den och drog igen, och då klickade det med engång, höjjde den till 95 som det ska vara och det klickade med engång då också. Lossade bulten så mycket jag kunde, och drog sen åt den med klick till 40, sen 70 och sen 95. Mätte aldrig upp hur hårt jag hade dragit den som hårdast, men får jag gissa så var jag över 170.

Här kommer då min första fråga. Kan jag ha dragit sönder något lager, när jag drog den för hårt? Den var bara åtskruvad jättehårt i 2 minuter, men det kvittar ju nästan om skadan väl är skedd.:confused:

Forsättningen på historien är att jag åkte ut till biltema, allt kändes bra med hojen trots att jag dragit åt den för hårt. Köpte mig en hel hylsnyckelsats, med allt ifrån 4 upp till 30. 150 spänn, så det var ju helt okej. Kom sen hem igen, och lossade först 27:an, och skulle sen lossa 24:an, och den bara snurrade. Då insåg jag, att jag bara hade behövt lossa 27:an, för de sitter ju ihop. Men men, nu har jag en hylsnyckelsats, kan säkert vara bra att ha någon gång =)
 
alltså var det fel på momentnyckeln eller hade du gjort något fel? bra att veta så man inte klantar sig i onödan.

Det var jag som klantade mig lite, hade aldrig använt en moment nyckel innan. Plus att jag tror den glappade på något sätt, så att det där klicket inte hördes/kändes. Så bara man ställer in den på typ 0 först, så man får känna på klicket, så är det lungt sen.

Funderar lite på hur det är med muttrarna på bil hjul. Dom drar man ju så det knakar, åtminstone har jag gjort det, dom få gånger jag har hjälpt någon bilägare och byta vinter/sommardäck. Själv har jag ju aldrig ägt en bil, hoppas det förblir så =)
 
Alla bultar dras med moment oavsett om man använder en momentnyckel eller inte...

...å me det vill jag säga att alla bultar har ett visst moment där de sitter som de ska utan att förstöra gäng.

Sen vilka som e viktigare än andra att dra "rätt" lämnar jag osagt...
 
ah hoppla hoppla,,,,,, i vilken bok står det att man skall dra hårt som helvete:va
Dra 8-10kilo kanske 12kilo och lås med saxsprint

Det va många år sen man slutade med saxsprint på hojar. Nu är det bara låsbult och jag har aldrig varit med om att den bakhjulsmutter har släppt.
 
Det är en Speed Triple det gäller, alltså enkelsving.
Den skall dras med 146nm, eller, jävligt hårt.
 
Last edited:
Det är en Speed Triple det gäller, alltså enkelsving.
Den skall dras med 180nm, eller, jävligt hårt.
180nm! :eek: Det var fan inte lite!

På min 525 ska det dras med 80nm, och det är i mina mått "ganska hårt". Man får dra på känsla, inte för löst och inte för hårt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top