Skakningar i styret

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Halloj. Innan jag river isär för mycket ställer jag frågan här.
När jag var ute och körde häromdagen så började styret att skaka lite. Jag trodde först det var underlaget på vägen, men detta fortsatte på andra vägar. Om jag ligger i 60-70 och lättar lite på greppet om styret så börjar det skaka ännu mer och ökar tills jag tar tag i styret igen, det är alltså inga problem att köra, varken fort eller långsamt, men så fort jag lättar på styrgreppet så sätter det igång igen, det blir rejäla skakningar på gränsen till wobbling om jag inte tar tag i styret i tid. Jag har kollar styrlager och hjullager. Kan det vara en balansvikt som flugit sin kos eller kan en skev bromsskivor ge sådant här symptom. Alla tips är välkomna. Tack på förhand.

Japp jag tänkte göra detta. Det känns som om det borde vara detta eftersom det inte känns så mycket när jag håller i styret. Tack

Ja uppkom det så plötsligt så borde ju det kunna vara balansvikt som försvunnit annars brukar det ju vara ojämt slitna däck som är boven. Var tvungen att byta däck själv senast pga av det. Är du säker på att det kom plötsligt verkligen?

Last edited:
Tack för era svar. Kollade i dåligt ljus på fälgen, inga rester av klister, ska kolla imorgon i dagsljus.
Nej helt hundra på att det kom plötsligt är jag inte, men jag märkte det plötsligt :confused:
Imorgon blir det grundlig koll på däcktryck och balansviktsklisterrester. Tack för alla tips. :tummenupp
Däcken är nya för i år.

Enligt min mening kan ett framdäck vara slut även om det finns mycket kvar av mönstret. En något platt yta kan vara svår att se med ögat men påverkar egenskaperna betydligt mer än en platt yta på bakdäcket.
Proffsen här på forumet kommer säkert att ha en annan åsikt. Mina reflektioner i denna och andra trådar bygger mer på egna erfarenheter under snart 40 års hojåkning än på tekniska analyser. Handen på hjärtat, ofta är det upplevelsen av ett problem som är det viktiga. Visst har det hänt att du varit på en verkstad med bilen eller hojjen för något irriterande fel och mekanikern sagt att det inte går att hitta något fel?

Last edited:
Enligt min mening kan ett framdäck vara slut även om det finns mycket kvar av mönstret. En något platt yta kan vara svår att se med ögat men påverkar egenskaperna betydligt mer än en platt yta på bakdäcket.
Proffsen här på forumet kommer säkert att ha en annan åsikt. Mina reflektioner i denna och andra trådar bygger mer på egna erfarenheter under snart 40 års hojåkning än på tekniska analyser. Handen på hjärtat, ofta är det upplevelsen av ett problem som är det viktiga. Visst har det hänt att du varit på en verkstad med bilen eller hojjen för något irriterande fel och mekanikern sagt att det inte går att hitta något fel?

Tack

Haha ja det händer ganska ofta :-).

Jag skall inspektera i dagsljus idag. På vägen till jobbet idag märkte jag att dessa vobblingtendenser verkar börja under 100 km/h och endast när jag lättar på greppet i handtagen.

Du ha väl en exenterspänning på kedjespänningen,
du får andra egenskaper på hojjen med bakaxel lågt eller högt
axellågt =qvikstyrd ride hi
=kan bli nervös i styret
Annars kaller ute ,mer tryck i framdäcket kan behövas ,det är det lilla som göret ,se även andra inlägg

Sånt här minivobbel är vanligt på hojar med lite offroad inspirerade däck - allltså lite grövre vägmönster som t.ex fått lite ojämnat klackslitage pga fel luftryck och mycket hårda frambrosmningar - lite motard åka..

Du kan förmodligen laborera bort det med luftrycket.

Varför det brukar inträffa i ett ganska snävt intervall är att det blir resonans.

Back