Skakningar i frambroms

Patrik_101

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
ZXR750
Hejsan,

Jag försöker lista ut varför jag känner skakningar i frambromsen vid normal körning. Det verkar har kommit efter jag bytt belägg för några veckor sedan.
Jag har inte glömt något skivbromslås... :tummenupp

Dock när jag monterade dom nya beläggen märkte jag att på vänstra sidan löpte kolvarna dåligt ur oken. Jag smörjde dom då med 5-56 och motorolja.
Finns en stor chans att det kom ojla lite överallt... :huvet :tungan Kan beläggen förstöras av 5-56?

Skall kolla styrlagret när jag kommer hem... men antar att problemet är av dyrare slag! :mad:

Ha det gott!

/Patrik

Bromskolvar ska man absolut inte smörja med 5-56 eller motorolja då det torkar ut de packningar som sitter runt kolvarna.

Om beläggen fick nåt smörj på sig borde inte göra att det skakar, möjligtvis om halva skivan har någon beläggning som inte sprider sig till resten men det låter väldigt otroligt.

Du har inte skadat skivorna vid bytet av beläggen? Kanske du använde in skruvmejsel och bände lite? Ibland räcker det med så lite för att skivan ska bli lite skev. Sådant märks fort vid inbromsning. Jag antar att du har vibbrationerna vid just bromsning?
Men jag håller med om att 5-56 inte skulle vara boven här men oxå att det inte ska användas på oken. :)

japp, det är vid inbromsning jag känner vibrationer.
När jag bytte beläggen fick jag bända litegrann ja, men det var när oket låg friliggande från skivan...

Vad är bra att smörja in kolvarna i oket med?
5-56 trodde jag va lösningen till allt! :tungan

2969852 japp, det är vid inbromsning jag känner vibrationer.
När jag bytte beläggen fick jag bända litegrann ja, men det var när oket låg friliggande från skivan...

Vad är bra att smörja in kolvarna i oket med?
5-56 trodde jag va lösningen till allt! :tungan
Bromsvätska är bra att smörja in dom med!

Nu har jag gått igenom styr och hjul lager.
Känner att där sitter allt som det skall.

Jag testade även att plocka isär vänstra bromsoket och gjorde lite inbromsningar med bara högersidan... kändes mjukare och inget pulserande! :tuttar

Så det verkar som att min vänstra skiva har slått sig.
Min fråga är nu om någon har tex. köpt en beg. skiva från någon mc skrot?
Är det ok att byta på bara ena sidan? eller är det båda två som gäller. :va

Jag bytte min vänstra skiva i förra veckan. Inga problem alls - allt "pulserande" försvann. Om du inte är noga med att det måste se exakt likadant ut på båda sidorna så är det väl ingen fara med att bara byta den ena.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret