Skakig växellåda efter hoppad kedja

Grebyn

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR 125R
Som rubriker säger var jag dum nog att låta kedjan hoppa... hursomhelst.

Förra veckan skulle jag köra till praktiken. Jag körde upp i parkeringshuset i ca 10km/h, alltså inte så snabbt för att "förstöra" en växellåda skulle jag tro. Jag kör hem felfritt efter jag spänt kedjan men märker att det har uppstått ett nytt problem. När jag accelererar just på 2an (väldigt lite på 1an o 3an, nästan omärkbart) känns den väldigt skakig. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre men det känns väl helt enkelt lite för skakigt för att det ska kännas bekvämt stt köra. Detta händer ibland, det har bara gått en vecka så det är väl ganska mycket för att redan bli orolig? 1 eller 2 gånger har jag också hört missljud när jag oftast bara känner att den är skakig. Jag ska vara ärlig mot mig själv och erkänna att det är ganska lätt att märka av även om man inte vet om problemet. Jag är orolig och är beredd på att lämna in den på verkstad men skulle vilja få veta ungefär vad det är. Jag kan inte mycket om motorer men om det inte är allt för stort problem kanske jag kan lösa det själv utan att slänga bort pengar.

Vad tror ni att det kan vara och är det sannolikt att motorn bara rasar ihop pågrund av detta? Jag förlitar mig på den mycket för att ta mig till skolan, praktiken och till och med bussplatsen som ligger 2km bort... ????

Tacksam för alla svar

Jag kanske bör lägga till at jag kör en Honda cbr 125R - 2007
 
Skadat lager på utgående axel ligger ju nära till hands, alternativt en kedja som är helt slut och behöver bytas.
 
Gissning 1: Drivpkt eller bara kedjan helt slut.
Gissning 2: Kedjan för hårt spänd (fast också slut enligt gissning 1)
Gissning 3: Linjerar inte alls.
Åk till någon som kan lite om hojar, polare eller någon vettig mek?? Alternativt googla upp en handbok/manual/youtube. Hur du kollar om drev o kedja är slitna.
 
När kedjan hoppar av är det lätt att någon länk skadas så att den blir lite sned och kedjan inte går bra sedan. Kolla länk-för-länk att de är raka och går lätt. Är kedjan och dreven slita behöver de ändå bytas.
 
När kedjan hoppar av är det lätt att någon länk skadas så att den blir lite sned och kedjan inte går bra sedan. Kolla länk-för-länk att de är raka och går lätt. Är kedjan och dreven slita behöver de ändå bytas.



Detta har jag verkligen inte tänkt på, men nu när du säger det låter det självklart. Det kanske inte är växellådan utan drivpaket/kedja som alla säger och är tacksam för alla svar ????????
 
Missat underhåll ger slak kedja, slak kedja ger stegrat slitage på dreven. Deformationen av dreven ger ytterligare slitage på kedjan - katten på råttan på det sluttande planet.

Lägg där till att det är en 11kW som driver det hela showen - det hinner gå väldigt långt innan det "märks" om man är oerfaren. Så långt att den avlastade slaksidan av kedjan kan orma, kasta och bära sig åt.

@ TS

Edit: skriver inte för att vara taskig. Det finns en anledning till att jag vet...

Troligen dags för ny drevsats.
Förmodligen så kommer din "skakiga växellåda" från att din kedja har skurit på en eller flera punkter. Detta ger en kedja som löper olika villigt över dreven, den "formar sig" ovilligt eller inte alls när den böjs, och avslöjas genom olika slags missljud när man roterar hjulet, helst stillastående och hängandes fritt.
Det är kanske det vanliga, trista rasslandet från en sliten kedja, plus lite extra knorrande och kvidande på en del punkter.

En sådan typ av skada gör att det blir hart när omöjligt att justera kedjan korrekt. Du kan ha perfekt kedjespel på en punkt medans den sedan hänger slak ett bakhjulsvarv senare - eller är spänd som en fiolsträng.

Det är alltså inte nyttigt för hojen / utgående axelns lagring att köra med en kedja som är skuren. Man rycker till sist sönder innanmätet av växellådan: du går snabbt från ett enkelt gör det själv-jobb (byta kedja) till ett svindyrt verkstadsarbete. (klyva motor mm osv)

En 428-kedja med nya drev kostar inte många kronor, knappast ens att låta en verkstad byta heller. Problemet är nog att få tid på verkstad så här i maj...
Har du ingen i din närhet som kan hjälpa dig med ett snabbt och säkert byte så finns det troligen någon här på Sporthoj som kan offra en timme för att hjälpa dig rätt.

Hur som helst - är det skuren kedja så skall du inte köra vidare. Det kan kosta flis.
 
Last edited:
Jag tror också att drev och kedjan är ojämt sliten

För jag hade också samma beskymmer förra året och det hjälpe inte hur än jag justerade kedjespelet, trots allt drev och kedjan såg bra ut!:rodnar

Det skramlade och skakade som fan, framför allt i lågfart (0-50km/h):mad:

Problemet blev löst genom att byta till nya drev och kedja:tummenupp
 
De är inte så svårt om de är sliten kedja me dåliga drev samt inte spännt alls...
Jag tycker att det är j-vligt svårt att köra i flera månader utan att titta hur grejerna mår.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top