Skakar i framhjulet vid inbromsning i hög fart (zx6r)

DavidS

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
-03 KTM 625
Precis som rubriken så vid högre farter så börjar det skaka/vibrera som faen i framhjulet.
Detta endast vid inbromsning i högre farter

Skulle det kunna vara så enkelt som obalans i fälgen? Eller kan ngt lager framkalla detta.
Skeva skivor kanske?

Tacksam för svar!

//D

Last edited:
Om instabiliteten endast uppstår vid inbromsning skulle jag starkt misstänka att det är bromsskivorna som är "lite" skeva precis som du själv skriver. :tummenupp

Jo, det skulle ju kunna vara det...var bara nyfiken på lite andra åsikter också då skivor+belägg har en tendens att kosta en slant.

Men finns det ngn möjlighet att "mäta upp" skivorna?

det är till 99% säkert att det är skeva bromsskivor. obalans är oberoende om du bromsar eller ej. testa om du känner att bromshandtaget pulserar.

Får ut och testa efter jobbet...
Hur blir skivorna skeva egentligen och vet ngn ett bra ställe att handla skivor på?

Jo, det skulle ju kunna vara det...var bara nyfiken på lite andra åsikter också då skivor+belägg har en tendens att kosta en slant.

Men finns det ngn möjlighet att "mäta upp" skivorna?

Jag vet inte hur man mäter upp skevhet, men har bra erfarenhet av att byta "yttre" bromsskiva.

se bromsskivor på: http://www.addemoto.se/

På en gammal TRX hade jag din typ av syndrom, och fick bättre bett +känsla med ett sådant byte.

Håkan

"yttre" ? Bara byta ena då eller?

De flesta bromskivor idag består av 2 delar (stora samt massa skruvar...)

Den yttre delen kallas rotor eller bromskiva, den inre delen nav. Sedan har du några 'glidbult' som hindrar rotorn från att kunna snurra gentemot navet men ändå röra sig då skivan ändrar storlek när temperaturen ändras vid bromsning.

Det är vanligtvis rotorn som slår sig, blir olika härdad med pulserande broms etc och man kan då välja att byta bara den.

Om det inte vibrerar vid rullning eller vanlig körning är det bromskivorna som blivit dåliga.

obalans i framhjulet

Hallå,,,,, obalans kommer oavsätt om du bromsar eller inte detta är bromsskivorna, kan också vara så att klossarna kärvar och då blir bromsskivorna varma och denna värme kan ställa till det,,,,,,,,, men som sagt 99% skivorna

Styrlager. Spänn eller byt. Har du dåliga bussningar i gaffeln kan det börja skaka också. Har du en skev skiva känner du det i bromshandtaget även vid sakta bromsning. Den pulserar.
Har erfarenhet i ämnet. Bytte nämligen allt i framändan på hojen för att slippa problemet. Styrlager, bussningar,skivor o belägg, hjulager.

Jag har själv haft en zx6r med samma problem, den käkade bromsbelägg och vibrerade som satan vid inbromsningar.

På min var det skeva bromsskivor som var felet, vilket tydligen ska vara ett vanligt fel ...

Det pulserar inte i handtaget vid lägre farter.
Inbromsningar runt 120 km/h och uppåt då uppstår detta.

Tack för era svar.

Tjena, lånar tråden lite, om det är ok. Jag har samma problem som ovan,men skakningar i alla hastigheter vid inbromsning. inget pulserande i hantag,däremot ser jag att nederdelen av framgaffeln rör sig fram och tillbaks när jag bromsar.
Kan det bero på skeva skivor det med?

Jag upplevde ibland att framhjulet vibrerade vid inbromsningar från hög fart på min zx6r -00. Har för mig att det försvann när jag bytte styrlager. Du kan ju kolla det iallafall. Mycket billigare än bromsskivor. :)

/Linus

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...