skakande wobblande hoj

Inspecta

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
gsx1000r-01
Såja det började med att hojen skakar vid högre hastigheter, typ 160, la märke till att ena bromasskivan blev jävligt varm och det fanns visst skrapande periodiskt ljud då jag rullade sakta. Iaf skivan var sned about 1mm kast och då böt jag bort skiten och kastade in nya bromsklossar.
Men fan ta mig bakifrån samma fel ennu, aningen bättre blev det men samma skrapande ljud ennu, typ periodiskt bromskloss på skivan ljud..

Förra veckan böt jag då framhjulslagren, blev aningen bättre igen men samma skrapande ljud hänger på ennu. :va
Hojen börjar darra såpass mycket vid 180-200 att speglarna e helt suddiga o händerna börjar domna, not good..

Nu funderar jag va fan d kan vara, nu är iaf frambromsarna ok, lagren i hjulen bytt..man funderar.. Ha tänkt byta styrlagret också men kan inte tro att dehär ljudet kan bero på det.

Hoztic skrev:
Bytt bägge skivorna? Satt på rätt skivor? Kärvande ok?

Nej böt faktiskt bara ena skivan men den andra verkar ok, borde inte fel i skiva/kärvande ok märkas på att skivan blir onormalt varm? Tror inte felet ligger där, får väl kolla balansera ringen pånytt. nästa nya däck btw så där borde inte felet ligga :3freak

Inspecta skrev:
Såja det började med att hojen skakar vid högre hastigheter, typ 160, la märke till att ena bromasskivan blev jävligt varm och det fanns visst skrapande periodiskt ljud då jag rullade sakta. Iaf skivan var sned about 1mm kast och då böt jag bort skiten och kastade in nya bromsklossar.
Men fan ta mig bakifrån samma fel ennu, aningen bättre blev det men samma skrapande ljud ennu, typ periodiskt bromskloss på skivan ljud..

Förra veckan böt jag då framhjulslagren, blev aningen bättre igen men samma skrapande ljud hänger på ennu. :va
Hojen börjar darra såpass mycket vid 180-200 att speglarna e helt suddiga o händerna börjar domna, not good..

Nu funderar jag va fan d kan vara, nu är iaf frambromsarna ok, lagren i hjulen bytt..man funderar.. Ha tänkt byta styrlagret också men kan inte tro att dehär ljudet kan bero på det.

Ta ner och kolla så kolvarna i oket löper som dom skall, dina gammla belägg har säkert glasat sig,det är det som skrapar.

Detta ser du genom att det är mörka fläckar på dom,kan gå att raspa bort ,men köp hellre nya.

Kollat bakhjuls/sving lagret ?

Kolla också däcken.

Långa farbron skrev:
Ta ner och kolla så kolvarna i oket löper som dom skall, dina gammla belägg har säkert glasat sig,det är det som skrapar.

Detta ser du genom att det är mörka fläckar på dom,kan gå att raspa bort ,men köp hellre nya.

Kollat bakhjuls/sving lagret ?

Kolla också däcken.

Oket tog jag isär tidigare och gjorde kliniskt rent, beläggen är också nya.
Får väl ta o kolla bakhjulslagren också.
Men man fan funderar, hörde för 5 minuter sen att 2 polare åkt av vägen igår kväll, ena mera allvarligt skadad efter en flygtur in i ett träd.. Lungor spräckta, bäckenben av och ena benet krossat.. fyfan :confused:

Inspecta skrev:
Men man fan funderar, hörde för 5 minuter sen att 2 polare åkt av vägen igår kväll, ena mera allvarligt skadad efter en flygtur in i ett träd.. Lungor spräckta, bäckenben av och ena benet krossat.. fyfan :confused:

Ajaj, sånt är inte bra, och kan ju ta lusten från den mest sugne mc-meck... :( Hoppas dom kryar på sig! :)

Inspecta skrev:
Oket tog jag isär tidigare och gjorde kliniskt rent, beläggen är också nya.
Får väl ta o kolla bakhjulslagren också.

Då tappar man sugen lite,var själv i backen för någon månad sen,en skitvurpa.

Men det hänger i.

Hoppas det går bra för dina kamrater och dom blir friska.

jag hade liknande symtom på min r1 förra året,det visade sig att det var däcket bak som gjorde dessa vibrationer som kändes i styret (kändes nästan som vobbel) vid högre hastigheter.Då satt det ett continental däck bak och ett michelin fram när jag bytte bak däcket till ett michelin så försvann det direkt.Antingen var det märkes kombinationen fram och bak som gjorde det eller så är det så att continental däck är skit, kan ju vara ett tips kanske

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda