skakande vid bromsning med frambroms VFR750

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har bytt mina bromsskivor fram vilka var väldigt krokiga till nya av anledningen att jag ville få bort skakningarna vid inbromsning. Nu efter att ha provkört hojen så märker jag att det inte har förbättrats ett skit utan framhjulet studsar på asfalten precis som innan. Nämnas bör att jag har kollat så jag inte har något spel i vare sig styrlager eller gaffelben, och däcket är fräscht och runt, så är även fälgen. Jag har även tillverkat mina egna gaffelbussningar i oljebrons och kört med dessa en säsong då originalen glappade. Kan detta oregelbundna skakbeteende bero på att gaffellagringarna har såpass stor friktion mot gaffelns innerrör under bromsning att gaffeln fullständigt låser sig och slutar dämpa? Eller kan det vara något problem med anti-diven som låser gaffeln? Detta problem måste åtgärdas på något sätt då jag i princip håller på att ramla av hojen när jag bromsar..

jag har själv problem med mina bromsar..man vill inte köpa skivor i onödan för de verka kan va tusen grejer :(
e de inte skivorna kan de bero på styrlagret o som du sa domendära ringarna i gaffelbenen..vad jag hört iaf.
sen vet jag inge mer :död

bara en tanke...

jag har inte råkat ut för det här på nån mc men däremot på flera bilar, kan ju vara värt att kolla! om inte oken är 100% friska så kan det hända att dom pressar hårdare på en sida av bromskivan vilket resulterar i att skivan pressas mer åt ett håll. Blir en helsikes massa vibrationer av det här och kan vara en orsak. Tror däremot inte att det har nåt med gaffeln att göra...skulle inrikta mej på att leta i ok, bromsskiva. infästningar, hjul-lager... jävla irriterande med skak :gnissla

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats