Skakande frambroms

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Efter att jag bytte bromsklossar så har frambromsen börjat skaka vid kraftig inbromsning i hög fart. Problemet uppstår inte vid lättare inbromsningar från farter runt 100 km/t och saktare. Problemet är inte konsekvent, i bland skakar det mycket och vid andra tillfällen är det knappt märkbart.
ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DETTA KAN BERO PÅ???

Man ska helst köra in eller bromsa lungt de första gångerna med nya bromsbelägg. Men det har du kanske redan gjort.

Jag har nu fasat beläggen mm.jag har kört ca 100 mil med de nya beläggen, men problemet kvarstår.. :huvet
Vad kan det vara för fel ?????

Kolla om skivorna har "slagit" sig dvs blivit vinda.
Kolla ev framhjulslagret?

Stoppsladd skrev:
Kolla om skivorna har "slagit" sig dvs blivit vinda.
Kolla ev framhjulslagret?

Jag har kollat skivorna med mätklocka och dom är helt raka.
Om jag bromsar hårt från ca 150 så kan det skaka j*vligt mycket, om jag då släpper bromsen och tar ett nytt tag så förvinner skakningarna i bland och vid andra tillfällen så fortsätter det att skaka.
Kan luft i systemet orsaka sådanahär problem??

Har precis samma problem.. i mitt fall beror det förmodligen på att beläggen tagit ojämnt på skivorna och skapat en kant, ska svarvas bort sen är det tänkt.

Föresten, var du (grön zx9r) i kristianstad i söndags och gasade med en Gixxer???

Jocke K skrev:
Jag har kollat skivorna med mätklocka och dom är helt raka.
Om jag bromsar hårt från ca 150 så kan det skaka j*vligt mycket, om jag då släpper bromsen och tar ett nytt tag så förvinner skakningarna i bland och vid andra tillfällen så fortsätter det att skaka.
Kan luft i systemet orsaka sådanahär problem??

Ka11e skrev:
Har precis samma problem.. i mitt fall beror det förmodligen på att beläggen tagit ojämnt på skivorna och skapat en kant, ska svarvas bort sen är det tänkt.

Föresten, var du (grön zx9r) i kristianstad i söndags och gasade med en Gixxer???

Mina skivor har endast gått 1000 mil så dom är plana. så jag tror inte att det är problemet.

Det var inte mig du såg i lördags, jag var åt Kalmar hållet och körde.

Nu har jag haft beläggen borta och smörjt/motionerat samtliga kolvar.
Jag har även luftat systemet.

Problemet kvarstår till viss del men det har blivit annorlunda.
Det skakar märbart mindre men de skakningar som kvarstår är mer distinkta.

Hur skall jag fortsätta att felsöka/åtgärda??

Last edited:
Jocke K skrev:
Nu har jag haft beläggen borta och smörjt/motionerat samtliga kolvar.
Jag har även luftat systemet.

Problemet kvarstår till viss del men det har blivit annorlunda.
Det skakar märbart mindre men de skakningar som kvarstår är mer distinkta.

Hur skall jag fortsätta att felsöka/åtgärda??

Har du dom gamla beläggen kvar?

Testa i så fall att sätta tillbaka dom för att se att samma problem uppträder.

Gör det så kan det vara att du fingrat på skivan/skivorna så dom har blivit lite kladdiga av fett.

Prova i så fall att tvätta skivorna med Bräkleen för att få dom fettfria igen.
Du kan nog tvätta beläggen oxå för att få bort ev. fett.

Deadmetal skrev:
Har du dom gamla beläggen kvar?

Testa i så fall att sätta tillbaka dom för att se att samma problem uppträder.

Gör det så kan det vara att du fingrat på skivan/skivorna så dom har blivit lite kladdiga av fett.

Prova i så fall att tvätta skivorna med Bräkleen för att få dom fettfria igen.
Du kan nog tvätta beläggen oxå för att få bort ev. fett.

Kan "kladdiga skivor" orsaka dessa problem ???

Du har "chatter" vilket inte måste ha och göra med bromsarna utan fjädringen på din hoj. Jag har samma problem som dig på min race 04 R1. Det är inget fel på mina radialbromsar, utan det har o göra med att framgafflarna och bakdämparen inte samarbetar på ett bra sätt. Så testa att ställa in fjädringen tillbaka till original (kollla manualen vad det kan vara). Sen öka komprissionen lite och öka returen (skruva ut). Vet iofs inte om du har inställbar fjädring. Om inte, byt gaffelolja och få dom "tunade".

Swedie skrev:
Du har "chatter" vilket inte måste ha och göra med bromsarna utan fjädringen på din hoj. Jag har samma problem som dig på min race 04 R1. Det är inget fel på mina radialbromsar, utan det har o göra med att framgafflarna och bakdämparen inte samarbetar på ett bra sätt. Så testa att ställa in fjädringen tillbaka till original (kollla manualen vad det kan vara). Sen öka komprissionen lite och öka returen (skruva ut). Vet iofs inte om du har inställbar fjädring. Om inte, byt gaffelolja och få dom "tunade".

Det jag har bytt i vintras förutom bromsklossar, är däck från pilot power till Dragon Supercorsa samt från original bromsslangar till stålomspunna bromsslangar. Min fjädring är fullt ställbar, och setupen jag kör med nu, ställde jag in under 2004 års bankörningar med dom hårdare däcken och originalbromsarna.Tror du att andra däck och förbättrade bromsar gör att min settup inte fungerar längre?? Jag har testat med däcktryck från 2-2,6 kilo utan att märka någon skillnad. I farter över 200km/h så skakar det så mycket att backspeglar och instrument blir suddiga vid hård inbromsning...

Last edited:
Hur ska jag börja med fjädrings inställningen? Jag har nu ställt fjädring och dämpning i det ursprungliga läget. Nu känns skakningarna mycket mjukare.
Vad blir nösta steg bak eller fram?? fjöderförspänning? retur? kompression??

Om du i samma veva har bytt däck på framhjulet kan däckfirman råkat skada dina bromsskivor - sen annan tråd här på sporthoj.

Jocke K skrev:
Mina skivor har endast gått 1000 mil så dom är plana. så jag tror inte att det är problemet.

Det var inte mig du såg i lördags, jag var åt Kalmar hållet och körde.

andersbrink skrev:
Om du i samma veva har bytt däck på framhjulet kan däckfirman råkat skada dina bromsskivor - sen annan tråd här på sporthoj.

Jag skulle få svårt att skylla det hela på en firma. Jag har bytt däcken själv.
Som jag skrev lägre upp i tråden så har jag mätt skivorna med klocka och dom är plana..

Last edited:
Jocke K skrev:
Hur ska jag börja med fjädrings inställningen? Jag har nu ställt fjädring och dämpning i det ursprungliga läget. Nu känns skakningarna mycket mjukare.
Vad blir nösta steg bak eller fram?? fjöderförspänning? retur? kompression??
det har inte endast med framfjädringen att göra utan även bakdämparen. testa och ändra till original där oxå. Du bytte däck bak oxå?

Den sista skakningen kan möjligen ha och göra med dåligt balanserade däck (bak och fram).

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats