Skakande bromsar och hoj

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Hejsan!

Har en fundering kring min allt mer vibrerande hoj. I början var det inte farligt men när man bromsade kom felet tillbaka, detta blev värre och värre. Nu när man kör skakar det så mycket att maxgränsen är 140 km/h om man vill vara säker på att inte vibrera av. :4skrika Har kollat på verkstad om skivan är skev, men det var den inte. Har balanserat hjulet (det är ju då framhjulet för den som undrar). Idag när jag var nere i garaget slog det mig att den blivit väldigt trög att putta, tänkte då på hjullagret. Men att det skulle vara bara hjullagret känns konstigt. När jag sen började vårskurva hojen såg jag att det sitter en pil på bromskivorna, som pekar mot hjulets rullning, alltså fel håll. Började fundera och kom fram till att polaren lånade hojen för ett bra tag sen, efter det är den inte körd just för att det skakar. Han fick punka på den och lämnade in den på vianor. Tänk om dom satte tillbaka fälgen fast felvänd, men däcket åt rätt håll, om ni förstår vad jag menar. Vibrationerna kom ju först bara när jag bromsade, hjullagret kan ju tagit stryk av vibrationerna och nu är både skivor, fälg och hjullager felet? Vet att man på cyklar inte får vända skivan fel, men hittar inget på nätet om motorcyklar, men det borde vara samma sak? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Kolla framförallt pilarna på fälgen! Nu har jag dålig koll på just gamla Bladear, men vissa hojar har ju inte symmetriska nav, dvs blir det rejäla spänningar om dom sätts dit fel.
 
Styrlager kan ge samma symptom av det du beskriver.

Kolla även att alla kolvar går fritt på oken. Det kan skrärva efter x antal mil och år.
 
ska kolla fälgen om den har pilmarkeringar också, styrlager kan det också vara! Men den borde inte vara så trög att rulla, skall bocka upp den så jag kan kolla om hjulet snurrar lätt...
 
Låter som en kärvande kolv i ett bromsok i mina öron iom den konstanta anliggningen. Gissningsvis kan den ha förstört skivan på köpet = vibrerandet.
 
Bula på däcket kanske? Brorsan fick ett nytt Continental som hade en bristning i stommen, med kraftiga vibrationer vid körning! knappt synbart med blotta ögat.
 
Låter som en kärvande kolv i ett bromsok i mina öron iom den konstanta anliggningen. Gissningsvis kan den ha förstört skivan på köpet = vibrerandet.

Håller med detta påstående, om kolvarna ej åker tillbaka så får du detta fenomen. Ta isär och smörj/rengör bromsoken...givetvis skall allting vändas rätt först.
 
Men pilen på skivan då, är den där för att markera hur skivan ska snurra eller är det för något annat?
 
Börja med att ta av hjulet, kolla så att broms kolvarna rör sig som dem ska rensa och gör rent. Kolla däcket så inte corden har gått isönder och det blivit en bula på däcket( kan även ske på nya däck )
Kolla så att fälgen och däcket är monterat i rätt färdriktning. Blir det värre vid inbromsning 99% Skivan skev.

Edit: Bulig / skev fälg? Kolla hjullagret? du har inte glömt distansen vid framhjulet kanske?

Lycka till.
 
Last edited:
Snälla uppdatera hur det går om felet är fixat och vad det var?. Alltid kul o veta hur det sluta:)
 
Hej

Jag tror som många andra här, att det är kolvarna i bromsoken som krånglar. Jag skulle nog ta och skruva bort oken och rengöra dem och dem utstickande kolvarna. Men jag skulle också fundera när jag bytte bromsvätska senast. För bromsvätska är en färskvara som med tiden drar åt sig fukt och då kan luftfickor uppstå. Man brukar säga att man skall byta bromsvätska varannat år.

Lycka till!
 
Ursäkta sent svar... har inte hunnit med hojen... Jag testade att ta bort bromsoken bara för att se, och tyckte det skakade mindre.... MEN jag ville inte testa att köra i 150 blås utan bromsar av förklarliga skäl... så får väl se nu efter rengöringen. Upptäckte att fälgen är omlackad, så man ser inga pilar poå den, endast på skivorna... Dom pekar åt fel håll, så rimligtvis borde hjuler sitta felvänt... fortsättning kommer när jag fått hem nya laddningsregulatorn =)
 
Ursäkta sent svar... har inte hunnit med hojen... Jag testade att ta bort bromsoken bara för att se, och tyckte det skakade mindre.... MEN jag ville inte testa att köra i 150 blås utan bromsar av förklarliga skäl... så får väl se nu efter rengöringen. Upptäckte att fälgen är omlackad, så man ser inga pilar poå den, endast på skivorna... Dom pekar åt fel håll, så rimligtvis borde hjuler sitta felvänt... fortsättning kommer när jag fått hem nya laddningsregulatorn =)

Börja med att vända på fälgen och jag är övertygad om att dina bekymmer upphör. Jag har gjort samma tabbe på en cbr600...

Oturligt nog bör du senare vända på däcket. Kanske firman är schysst och gör det rätt denna gång. Lycka till
 
Hade liknande problem tidigare.. inte så enkelt att hitta lösningen, som visade sig vara kolvarna; de var trots allt rätt välputsade innan också! Böt styrlager, undersökte skivorna etc. Roterade t.o.m. nitarna på skivan med borrmaskin..

Blabla, det är nog kolvarna. Pröva med nitarna också..
 
Testade att trycka ut kolvarna när oket var borttaget, tryckte tillbaka, 5-6 ggr sen verkar det som att det släppte, nu vill det inte skaka alls lika mycket.... så problemet verkar vara löst, skall bara byta bromsvätska... misstänker att den inte skall vara svart och seg som sirap... =)
 
Testade att trycka ut kolvarna när oket var borttaget, tryckte tillbaka, 5-6 ggr sen verkar det som att det släppte, nu vill det inte skaka alls lika mycket.... så problemet verkar vara löst, skall bara byta bromsvätska... misstänker att den inte skall vara svart och seg som sirap... =)

Jag har aldrig sett bromsvätska med de egenskaperna iaf. :gnissla
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top