Skaffa katt!

Fredde83 skrev:
2464889 Mamma är en blandning mellan skogskatt och perser, pappan är en maine coon. Jag kommer vara hemma i 2 dar med katten. Hoppas det fixar sig. Annars får jag sjuka mig ;) Hur inreder man en sovplats? Bestämmer dom inte själv vart dom vill sova?

Katter brukar ha egna åsikter om sovplats, ja. Selma ville absolut ligga på vår byrå och inte i sin bädd så jag la bädden på byrån. Nu sover hon där på nätterna, på dagarna ligger hon helst i sin transportbag.
Fixa mycket leksaker så brukar kissen tycka att dagarna är roligare. Lek gärna en stund innan du går och lägger dig så att kissen är trött när du är trött...

Fredde83 skrev:
2464899 Det är en lite tjej. Har redan varit inne o handlat likadan mat... Sanden hade dom tyvärr inte.. :(

Fråga i affären om en liknande sand. Vet du om uppfödarna använt t ex pellets, klumpande eller kristaller? En katt är i allmänhet alltid rumsren till skillnad från hundar, men det kan vara bra att som Dee_cati skrev, låta katten orientera sig i hemmet utifrån lådan.

Last edited:
Scilla skrev:
2464900 Katter brukar ha egna åsikter om sovplats, ja. Selma ville absolut ligga på vår byrå och inte i sin bädd så jag la bädden på byrån. Nu sover hon där på nätterna, på dagarna ligger hon helst i sin transportbag.
Fixa mycket leksaker så brukar kissen tycka att dagarna är roligare. Lek gärna en stund innan du går och lägger dig så att kissen är trött när du är trött...

Fråga i affären om en liknande sand. Vet du om uppfödarna använt t ex pellets, klumpande eller kristaller? En katt är i allmänhet alltid rumsren till skillnad från hundar, men det kan vara bra att som Dee_cati skrev, låta katten orientera sig i hemmet utifrån lådan.

Just sanden ve jag inte exakt märke va dom använde. Men ska ta reda på det i morgon när jag hämtar henne. Den lilla förtjusande damen heter Melo (som Tintins hund).

Fredde83 skrev:
2464920 Just sanden ve jag inte exakt märke va dom använde. Men ska ta reda på det i morgon när jag hämtar henne. Den lilla förtjusande damen heter Melo (som Tintins hund).

Som sagt, lycka till! Fint namn hade hon också! Jag använder Evercleans klumpande kattsand. Tycker den är bra. Lite dyr, men eftersom den klumpar bra så kan man få bort allt bajs och kiss ordentligt så man behöver inte byta allt så ofta.

Scilla skrev:
2464932 Som sagt, lycka till! Fint namn hade hon också! Jag använder Evercleans klumpande kattsand. Tycker den är bra. Lite dyr, men eftersom den klumpar bra så kan man få bort allt bajs och kiss ordentligt så man behöver inte byta allt så ofta.

Everclean köpte jag, expediten tyckt den va bra.
Längtar tills i morgon. Ni skulle sett föräldrarna. Så glamurös mamman var. Och inte för att tala om pappan, så välbyggd och fin.

Nu saknar jag min kisse ännu mer när man läser här igen :(
Vi ska iväg och kika på kattungar inom kort och om allt går som det ska så har vi en till kisse runt jul. Det finns inget mysigare än kattungar, du kommer inte kunna slita dig ifrån henne den första veckan :D
Glöm inte bort att skaffa en klösbräda med kattmynta i, på så vis slipper du få möbler eller kläder sönderklösta...
Och försäkring! Som sagt, IF är bäst på den biten och vänta inte! En gammal kompis hade katt som bröt benet, det kostade honom 17 000:- då han inte hade försäkring. 3 dagar efter operationen gick katten och bröt benet igen :( Han ångrar sig nog att han inte försäkrade henne...

Varför är IF bäst på försäkringar? Jag hade min katt försäkrad hos Folksam för 363 kr/år.

tips...våran kisse gillade ett spec ställe o klösa på så vi köpte en sån där halm matta el vad de heter..den älskar hon att klösa på.

typ 49 spänn på rusta el så :tummenupp

Skaffa som sagts ovan en klösbräda. När Melo klöser på möbler eller saker hon inte får klösa på så tar du upp henne och sätter henne vid klösbrädan. De brukar lära sig ganska fort, sisal som klösmattorna oftast är gjorda av är perfekt för en kisse att klösa i. Kattmyntan kan du vänta med tills hon blivit könsmogen, innan dess fattar de inte vitsen med kattknark.

Det är väl ganska bra att ta en funderare över om några i din bekantskapskrets är allergiska. (några som du vill ska kunna komma och hälsa på då såklart) Många som är allergiska mot just katt...

Har man sen bestämt sig för en raskatt kanske så får man ju fundera lite på vad man vill ha för temperament på katten... raserna är ju lite olika till sätten.

Sen kan man fundera över om man klockan 4 på morgonen vill bli väckt av en liten minitiger som övar anfall på dina fötter under täcket... :tummenupp
Fast de är goa djur som är fint sällskap men ändå tillräckligt självständiga för att roa sig själva när man är på jobbet.... :)

Var och hämta Milou innan idag, nu ligger hon och sover här brevid mig. Fruktansvärt tillgiven..

Last edited:
AndreasNo skrev:
2466321 va stor hon ser ut o va :confused:

Javisst är hon stor. nu har hon gått på lådan och ätit/druckit. Och jag fick sova nån timme i natt i alla fall :)

Fråga: Varför slickar hon mina på mina fingarar? Trodde först de va för jag hade nån smak på händerna, men hon gör det även om jag tvättat händerna ett par gånger.

Last edited:
Det gjorde en av mina katter också när han var liten, ingen aning om varför. Kanske för att visa sin tillgivenhet :va Hur som helst så slutade han med det efter ett tag men han är den mest tillgivna katten jag har haft och han är lika kelig idag, 14 år senare.

Fredde83 skrev:
2467956 Javisst är hon stor. nu har hon gått på lådan och ätit/druckit. Och jag fick sova nån timme i natt i alla fall :)

Fråga: Varför slickar hon mina på mina fingarar? Trodde först de va för jag hade nån smak på händerna, men hon gör det även om jag tvättat händerna ett par gånger.

Inte konstigt att hon är stor, maine coon (som det väl var i henne?) är ju en av de absolut största raserna.

Katter gillar att slicka på människor bara. Jag tror det är en tillgivenhetsgrej, men det finns även andra teorier. Att vi skulle smaka salt t ex. Men det gör man ju inte när man är nytvättad. Min katt slickar och slickar... På fingrar, i ansiktet, benen... Där hon kommer åt. 20 min innan väckarklockan ska ringa så slår kurrmotorn igång i mitt öra och terroristen börjar slicka mig i ansiktet... Helst på munnen, hakan eller näsan... Inte enbart uppskattat.

Scilla skrev:
2468995 Inte konstigt att hon är stor, maine coon (som det väl var i henne?) är ju en av de absolut största raserna.

Katter gillar att slicka på människor bara. Jag tror det är en tillgivenhetsgrej, men det finns även andra teorier. Att vi skulle smaka salt t ex. Men det gör man ju inte när man är nytvättad. Min katt slickar och slickar... På fingrar, i ansiktet, benen... Där hon kommer åt. 20 min innan väckarklockan ska ringa så slår kurrmotorn igång i mitt öra och terroristen börjar slicka mig i ansiktet... Helst på munnen, hakan eller näsan... Inte enbart uppskattat.

:) ;)

Fredde83 skrev:
2454945 Vad ska man tänka på om man vill skaffa katt?
vill du att det ska vara inne katt eller ute katt? du måste ha massa tid om det är en inne katt.Jag har en som jag ska göra mig av med,har inte tid tyvärr.hon e världens finaste..kanske vill ha henne? :rolleyes:

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back