skaffa hund "mission impossible"?

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en liten hund, men vi får inte ihop det, vi jobbar bägge två i stan och har ingen släkt i stan men samtidigit ser vi så förbaskat många hundar till höger och vänster, hur går det ihop för alla, hunddagis kostar ju skjortan och femti i månaden, men hur gör ni andra, har vi missat något uppenbart, för mig veteligen så går inte hundar på låda osv, hjälp mig/oss!

MiZou skrev:
jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en liten hund, men vi får inte ihop det, vi jobbar bägge två i stan och har ingen släkt i stan ..

Väldigt många får inte ihop det men skaffar jycke ändå. Skaffa inte jycke om ni inte har tid. Kommer den sitta själv därhemma 8-10 timmar om dagen så tycker jag ni ska skaffa en guldfisk istället.

korvgubbe skrev:
Väldigt många får inte ihop det men skaffar jycke ändå. Skaffa inte jycke om ni inte har tid. Kommer den sitta själv därhemma 8-10 timmar om dagen så tycker jag ni ska skaffa en guldfisk istället.

det har vi redan :)

men det är klart att vi inte skaffar en hund om han/hon skulle tvingas vara själv stora delar av dagen...men tänkte om det fanns någon som hade tips för hur man kan meka ihop det hela iaf, för man vill inte vänta tills man blir pensionär innan man skaffar hund ju...

MiZou skrev:
det har vi redan :)

men det är klart att vi inte skaffar en hund om han/hon skulle tvingas vara själv stora delar av dagen...men tänkte om det fanns någon som hade tips för hur man kan meka ihop det hela iaf, för man vill inte vänta tills man blir pensionär innan man skaffar hund ju...

Gör som många föräldrar gör.. Anpassa arbetstiderna så den ena börjar och slutar jobba tidigare medan den andre gör tvärtom. Om ni idag jobbar 8-17 båda två kan ni ju försöka göra så att en jobbar 07-15 och den andre 09-18
Då blir jycken bara själv mellan 09-15..

Se får ni varva luncher att gå ut med pälsbollen.

Annonsera om hundvakt. Det finns nog rätt många människor som är hemma på dagen av en eller annan anledning, som skulle kunna tänka sig ha hund några timmar per dag.
Eller tvärt om, erbjud er att vara hundvakt, de tider som passar er.
hundar är flockdjur, de mår inte alls dåligt att ha fler människor än den närmsta familjen runt sig, bara personkemin stämmer.
Dessutom behöver ni inte skaffa valp det finns massor med trevliga vuxna omplaceringshundar.

Här är två ställen som har hundar som vill ha ett hem.

www.pjasenshundhem.se

http://hundstallet.se/

Flamma77 skrev:
Annonsera om hundvakt. Det finns nog rätt många människor som är hemma på dagen av en eller annan anledning, som skulle kunna tänka sig ha hund några timmar per dag.
Eller tvärt om, erbjud er att vara hundvakt, de tider som passar er.
hundar är flockdjur, de mår inte alls dåligt att fler människor än den närmsta familjen runt sig, bara personkemin stämmer.
Dessutom behöver ni inte skaffa valp det finns massor med trevliga vuxna omplaceringshundar.

Här är två ställen som har hundar som vill ha ett hem.

www.pjäsenshundhem.se

http://hundstallet.se/

schysst, tack för det!

Det är bättre att du skaffar en attack-katt istället! På det viset får du både en "vakthund" och en kelgris som klarar sig själv betydligt mer än ett hundskrälle. Och du slipper gå ut med den i tid och otid utan det kan man göra när man känner för det istället. Eller göra som jag, släppa ut hårbollen på balkongen, det håller fågeljävlarna borta också.

Undersök möjligheten att ha med hunden på jobbet halva eller hela dagen. 4-6 timmar är max vad en hund ska vara ensam, en vuxen hund alltså. Hunddagis är ett bra alternativ om ni hittar ett bra sådant, finns ju en de dåliga också som bara förvarar hundarna.Ni är ju två om utgiften för hunddagis.

MiZou skrev:
jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en liten hund, men vi får inte ihop det, vi jobbar bägge två i stan och har ingen släkt i stan men samtidigit ser vi så förbaskat många hundar till höger och vänster, hur går det ihop för alla, hunddagis kostar ju skjortan och femti i månaden, men hur gör ni andra, har vi missat något uppenbart, för mig veteligen så går inte hundar på låda osv, hjälp mig/oss!
Enkelt ! Skaffa inte hund ! :fatta!

Alldeles för många skaffar hund utan att fatta vilket engagemang det innebär.

Hunddagis å sånt är inget man ska planera in, utan bör ses som en tillfällig nödlösning.
Sånt funkar på barn, inte på hundar.
Ett barn växer upp, går i dagis, skola, leker med kompisar utan er.
(Kräver inte samma passning när dom blir större.)
En hund kräver ert heltids-engagemang i hela hundens liv.
Det betyder att man ska kunna engagera sig i hunden i 12-15 år.

Hur många förhållanden räcker så långt nu för tiden? Och om/när separationen blir ett faktum så blir alltid hunden lidande.

Jag har tagit hand om många hundar & katter från folk som skaffar såna lättvindigt.
Det är ingen möbel som man säljer om man tröttnar på den, som många verkar tro.
(Gör ett besök på Hundstallet, så förstår ni hur vanligt det är.)

Hundar är härliga, men kräver mycket av sina ägare.
Jag avråder starkt att ni skaffar hund.
(Inget ont om er, men ni har helt enkelt fel förutsättningar just nu.)
Skaffa barn istället.

Edit - Innerstan är ändå inget bra liv för en hund.
Att många ändå skaffar hund till det livet, är inget bra föredöme att ta efter.

Last edited:
War-psycho skrev:

Hunddagis å sånt är inget man ska planera in, utan bör ses som en tillfällig nödlösning.

Hur många förhållanden räcker så långt nu för tiden? Och om/när separationen blir ett faktum så blir alltid hunden lidande.

Jag har tagit hand om många hundar & katter från folk som skaffar såna lättvindigt.

Skaffa barn istället.

Tycker faktiskt du försöker avskräcka lite väl mycket...
Har själv hund och bor i stan. Eller Mölndal iaf.
Kan man planera så att hunden är ensam max 2-3 timmar om dagen så är det oftast inga konstigheter. Sen finns det ju på många ställen (i gbg iaf) speciella hundgårdar där man kan släppa hunden utan att behöva oroa sig för folk och bilar och sånt.
Ser man bara till att aktivera hunden och ge den rejäla promenader i tex skogsstråk, så tycker då jag att det funkar.
Men för guds skull, ta dig en rejäl funderare innan du skaffar hund! Det är ett liv som du tar ansvar för, med allt vad det innebär.
Men det är roligt! Och man får mycket tillbaka av en hund. Trognare vän finns inte.
Sedan så kan jag definitivt rekomendera att gå en kurs om ni skaffar hund. Går själv på en sådan nu och jag har lärt mig jättemycket. :tummenupp

själv så löste jag allt med att helt enkelt ha med hunden på jobbet medans han var valp ja 2 - 5 månader , sen fick han vara lite hemma själv medans tjejen var i skolan och kom hem efter 2 - 3 timmar.

Regeln vi har satt. Är att våran hund alldrig ska behöva vara hemma själv mer än 5 - 6 timmar mer är bara elakt mot hunden. Sen är det många som säger att en hund inte ska vara hemma själv mer än 4 timmar osv , men alla tycker ju olika
dock när våran hund är hemma 5 - 6 timmar så har vi en granne eller kompis till oss som kan rasta hunden , eller så har tjejen kanske fritt från skolan i nån timme så hon kan gå hem o rasta hunden.

War-psycho skrev:

Skaffa barn istället.

det visar väl ändå på lite insikt att starta denna tråd innan man skaffar något?! värre hade väl varit om jag frågat vad vi nu ska göra när vi har en hund som ska vara hemma själv osv...så coola ned lite...tanken med tråden är bara att få se om det finns något som vi inte tänkt på som SKULLE KUNNA öppna en möjlighet att skaffa hund...men tack för alla insiktsfulla tips och tankar! :tummenupp

henrikkrueger skrev:
Tycker faktiskt du försöker avskräcka lite väl mycket...
Visst, det är lite avsiktligt också.
Man faktum är att att om båda jobbar heltid, i stan dessutom, och snackar om hunddagis redan innan man skaffat hunden, då är man fel ute.

Bara för att "det funkar för andra att ha hund" betyder det inte att det är rätt för hunden, eller att det skulle funka för en själv.

Jag talar bara av erfarenhet från mååånga omplacerade hundar, inklusive den jag fick ta över i vintras.
Jag vill inte ha hund egentligen, då jag inte vill bli låst med sånt engagemang, trots att jag älskar hundar.
Men jag var tvungen att rädda denna från den tidigare ägarinnan, som skaffat hund alldeles för lättvindigt.

Många tror att man kan utnyttja hunddagis, som dagis för ett barn, men det är inte rätt mot hunden.
Ett barn förstår att man kommer tillbaka, och inte blir övergiven av husse/matte.
En hund växer aldrig upp på det sättet, utan kräver samma engagemang under hela dess liv.

Inget ont om trådskaparen, men dom har definitivt inte förutsättningarna för att ge sin hund ett bra liv, i deras nuvarande situation.

Jag säger återigen: Gör ett besök på Hundstallet, så lovar jag att ni får upp ögonen för vad som oftast händer med dom hundar som införskaffas med dylika förutsättningar.

MiZou skrev:
det visar väl ändå på lite insikt att starta denna tråd innan man skaffar något?! värre hade väl varit om jag frågat vad vi nu ska göra när vi har en hund som ska vara hemma själv osv...så coola ned lite...tanken med tråden är bara att få se om det finns något som vi inte tänkt på som SKULLE KUNNA öppna en möjlighet att skaffa hund...men tack för alla insiktsfulla tips och tankar! :tummenupp
Jo, jag skriver också att jag inte menar något ont om er.

Jag tycker det är bra att ni frågar först. (Dom flesta gör inte det.)

Anledningen att jag låter "barsk", är för att jag fått tagit hand om sådana hundar i hela mitt liv, och vill inte se en hund hamna i en sådan situation.

Alltså; bra att ni frågar, men avråder er från att skaffa hund, med dom förutsättningar ni har.
I framtiden kanske det funkar bättre för er.
Gör gärna ett besök på t.ex. Hundstallet och ta hand om en sådan hund i så fall.

Ps... Du har PM. :)

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka