Skaffa frostskydd/frostvakt till förråd..

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Tjena SH!

Morsan ringde till mig idag, hon behöver en frostvakt till hennes förråd, uppskattningsvis 3x3 meter stort. Det är isolerat, vet dock ej hur tjockt eller bra.
Det är minusgrader på vintern så som det ser ut nu i alla fall, och det skulle vara skönt om det höll sig som minst runt 5 grader.

Jag sökte runt lite, hittade en fin jävel på Jula, http://www.jula.se/frostvakt-400-w-ip24-138901
Billig, ful och fungerande. Men räcker effekten på 400w? K-rauta säljer en nästan identisk med 500w för en hundring mer.

Räcker det som sagt med 4-500w för ett litet förråd som ska hållas runt 5 grader? Kommer den stå på och värma för fullt 24/7 för att hålla temperaturen i rummet. Ska man satsa på en större på 2kw?

Utan att räkna på det, vad drar mest, en 500wattare som går i 498w 24/7 eller en 2k wattare som går i 498w 24/7 ;)

Utan att räkna på det, vad drar mest, en 500wattare som går i 498w 24/7 eller en 2k wattare som går i 498w 24/7 ;)

Om det behövs 600w för att hålla 5 grader så går väl 500wattaren för fullt 24/7 utan att nå de 5 grader som krävs.
2kwattaren värmer upp och sen pausar den.. antar jag. Då skulle jag ha valt 2kwattaren.

Men då återkommer vi till ungefär hur mycket watt som krävs för att värma upp förrådet.. antagligen svårt att räkna ut, men det borde finnas någon typ av standard-schablon man kan gå efter.

Jag byggde mig ett litet garage för ett par år sedan och har en fläkt modell "kupéfläkt" med inbyggd termostat och håller ca 10-12 grader i ett utrymme på 15 kvm.
Nu är det överdrivet isolerat så det krävs inte mycket att hålla det varmt, men det blev inte många kwh på ett år.

Är frågan vilken som drar mest ström vid 498w uteffekt? Förmodligen precis samma. En fläkt har ju inte något annat för sig än att göra el till värme. Alltså 100% effektförlust i värme så att säga..

Däremot kanske byggfläkten på 2kw klarar lägre temp vid en köldknäpp exempelvis (som hela förra vintern var). 2kw byggfläktar har väl sällan frostvakter inbyggda?

Jag hade köpt: denna, den kostar en hundring mer, men ger massa mer effekt om det behövs.

"Tumregel för värmebehov i normalisolerat utrymme 60-70 W per m2 alternativt 25-30 W per m3." Allt enligt Gnosjö Klimatprodukter: http://www.gkp.se

Köp Jula-frostvakten och prova om den klarar hålla lämplig temp, gör den inte det så köp en till och sätt upp.

Last edited:
Jag hade köpt: denna, den kostar en hundring mer, men ger massa mer effekt om det behövs.
Ah, den hade jag missat helt. Kanske för att den låg under en annan kategori. Får nog åka och klämma på dem lite. En värmefläkt, går den hela tiden eller slår den av någon gång?
En frostvakt går väl endast igång när den behövs antar jag?

"Tumregel för värmebehov i normalisolerat utrymme 60-70 W per m2 alternativt 25-30 W per m3." Allt enligt Gnosjö Klimatprodukter: http://www.gkp.se

Köp Jula-frostvakten och prova om den klarar hålla lämplig temp, gör den inte det så köp en till och sätt upp.

Tack. Det var också en sak jag funderade på, men morsan tyckte isåfall vi skulle satsa på en starkare från början istället för att komplettera med en extra..

Ah, den hade jag missat helt. Kanske för att den låg under en annan kategori. Får nog åka och klämma på dem lite.

Tack. Det var också en sak jag funderade på, men morsan tyckte isåfall vi skulle satsa på en starkare från början istället för att komplettera med en extra..

Det är väl inte mycket att tveka på när skillnaden är 99kr vs 199kr (500 vs 1500 w)

Är frågan vilken som drar mest ström vid 498w uteffekt? Förmodligen precis samma. En fläkt har ju inte något annat för sig än att göra el till värme. Alltså 100% effektförlust i värme så att säga..

Däremot kanske byggfläkten på 2kw klarar lägre temp vid en köldknäpp exempelvis (som hela förra vintern var). 2kw byggfläktar har väl sällan frostvakter inbyggda?

Se på fan, det är en sån här jag har satt upp.
Funkar perfekt!

Snackade med en på K-rauta idag, hon lovade att en 500wattare för 199 kr skulle räcka.

Var även på Jula, där var det tomt i hyllorna.. i princip allt var slutsålt, även deras depåstöd var slut.

Har man nåt viktigt i förrådet kanske man inte ska snåla och köpa en värmare i plast som mest liknar en förvuxen hårtork. Jag skulle iaf tänka på brandrisken.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park