Skaffa en till katt?

Ska nog inte vara några problem, mina o mammas katt brukar fräsalite på varandra de första två dagarna sen är det lungt.

Två vuxna hankatter brukar vara lättare än två honkatter men de är enskilda individer så att i förväg veta hur det kommer att gå är omöjligt. (Vuxen katt och ny kattunge brukar gå bäst).

De kommer säkert att kivas/fräsas i början men det brukar gå över (gör det inte det så är det bästa att skilja dem åt).

Jag lämnde bort en underbar katt för x antal år sedan (allergi i familjen) till ett hem med 4 vuxna katter i varierande ålder och temperament. Både jag och den nya ägaren trodde väl att det skulle bli ett jäkla liv men istället blev det så att så fort vi ställde ut korgen utanför bilen så kom katterna fram och började undersöka. "Min" katt sket dock fullständigt i det...sprang rakt in i huset fram till matskålen, la sig sedan nöjd och belåten på en stol och där sov han fortfarande när jag åkte hem. När jag sedan ringde för att höra hur det hade gått så var katterna bästa vänner.

Svårt beslut men :Bugar att det finns människor som vill ta hand om vuxna katter.

Han fick med sig en filt som luktade "hemma" som han tyckte mycket om, vilket även lugnade honom vid bilfärden.

Last edited:
Vi skaffade en till kille när den förste var drygt ett år.
Det gick skitbra, men vi var lite smånervösa innan.
Naturligtvis måste man låta dem ha hierarkin intakt. Den förste är den förste, helt enkelt.
Sen ska man förstås vara gullig mot båda, men inte åsidosätta "den förstes" revir. Våra killar går skitbra ihop, även om de muckar ganska ofta, men det är klart det ska göra det. Annars är det ju inga katter.
exempel: [YOUTUBE-ID]flKQVlz5Ncw[/YOUTUBE-ID]

Allt går skitbra, se bara till att ni är någorlunda konsekventa.

Sprit brukar ju kunna bryta isen.......

:hihi det funktar bokstavligen. det första våran kattunge gjorde när han kom hem var att gömma sig i spritskåpet. De fräste i tre dygn men efter det oskiljaktiga.

Det var/är även ett väldigt putsande av varandra, "du är välkommen i mitt revir"....men spriten är du för liten för":rolleyes:

Bifogat

• DSC00601.JPG
    DSC00601.JPG
    39.3 KB · Visningar: 50
Last edited:
TS. Oftast går det bra. men håll koll på deras hierarki, och stör inte den, För oss är allt hunka-doory. Är som att behandla folk i en familjer i ett lag, ge dem en roll.
Sen tog de ju över oss, men de va ba kul.
Låt din gamle veta och ge din niy en massa. då gåreba bra, jag lovar

dEN SOM ÄR FÄR FÖRE ÄR DOMINANT. (CAPS LOCK) låt det vara så, om det ska åka smidigt, däremot kan man förstås säga till när de tävlar...
Våra bråkar jämt, men är världens goaste annars. fattar inte hur klarat att vara utan en...

Nu lär de upp varann hela tiden och har en jävla massa kul
i början var det skitjobbigt, men nu finner de sig i våra sömnrytmer...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg