Skaffa en 80-tals-räser

Har biltema slipon eller du menar något fräsigt renaut avgassystem som jag ska bulta på efter jag har moddat det lite:smasha

Biltema har slipon, men vid närmare eftertanke så bygg ett fräsigt dämp själv istället, det funkar minst lika bra.
Dessutom är det nog slut på dom..:)
 
Last edited:
Lite tips från en som meckat med 80-talarna och vilka generalfel vissa modeller hade och i viss mån har fortfarande.

RC30: Kul men har en hög trimmgrad och man får vara beredd på mecka och renovera. Och hittar man en som inte gått på bana och har orginalkåporna så har man en speciell maskin iaf... Å ni kan glömma att köra i stan med den 1:an he-he..

Vem bryr sig om den inte är bra i stan eller har problem med kylningen om jag förstått saken rätt. Jag hade ändå velat ha en RC30 i garaget. Men idag ska man nog köpa en komplett i fint skick eftersom det börjar bli svårt att få tag i delar till dem. Däremot vet jag inte om jag skulle vilja betala de summorna det begärs för dem. Jag frågar mig själv om de säljs ens i närheten av de summorna. Verkar ligga ute väldigt länge. Men tids nog kanske det dyker upp rätt köpare till dem.
 
Grattis till ett bra köp! Vad jag läst mig till så är det en riktigt kompetent cykel. Dock synd att du skrämdes bort från VF-träsket :p Även om en VF1000F inte har samma kick-in-the-pants vid högre varv som t.ex. GPZ900R hade så låg vridmomentet högre vid i princip alla varvtal, drar redan från 2500/3000 varv och vidare!

Man kan låta sig skrämmas mycket av alla kamaxelhistorier, har nog läst dem alla och några till, allt från härdning på kamaclarna, otilräckligt oljeflöde och icke arrborerade kamaxelsäten, svårt att säga vad det var exakt...men i.o.m. VF1000F2 som hade just arrborerade kamaxelsäten + dubbel oljepump så försvann de problemen, och med moderna olja borde man inte ha något problem alls med en F2 variant....dock var ryktet antingen stört angående V4:ornas drift säkerhet osv....så som redan nämnt tog de ju fram VFR750F:en 1986, som överenginerades för att undvika alla möjligheter för eventuella brister :p

Men jag har ju en VF1000F så jag är beredd på att meka lite om det skulle behövas, dock har den ju gått över 7000 mil nu så skulle den varit kass skulle den redan rasat :3
 
Ruggigt fin hoj. Den ser ju för fan ny ut! Och för det priset är det ju helt galet.
Hade jag haft ett garage, så hade man ju kunnat köpt en och ha den stående, bara för att få titta på den lite då och då.
 
En fråga till kunniga inom 80-tals räsers:
- Hur inspirerat kan man köra med säg en GSX-R 750 från ~1987?
Alltså en välskött men ej nyrenoverad hoj.

Går det att dra en snabb runda på favoritvägen med knäskrap?

Om man har lite ordning på en gammal GSXR går de hur fint som helst. Har en GSXR 750 -87 där jag har bytt hjul och stötdämpare och lite annat. Vill hävda att ute på småvägar går det lika fort som med en ny cykel. Den går inte på bakhjulet ut ur krökarna på treans växel som en ny R1:a men för en helförsäkring på 1500 kr/år har man riktigt kul.
Och allvarligt! Knäskrap på allmän väg har du förmodligen aldrig gjort. :tummenupp
 
Grattis till ett bra köp! Vad jag läst mig till så är det en riktigt kompetent cykel. Dock synd att du skrämdes bort från VF-träsket :p Även om en VF1000F inte har samma kick-in-the-pants vid högre varv som t.ex. GPZ900R hade så låg vridmomentet högre vid i princip alla varvtal, drar redan från 2500/3000 varv och vidare!

Man kan låta sig skrämmas mycket av alla kamaxelhistorier, har nog läst dem alla och några till, allt från härdning på kamaclarna, otilräckligt oljeflöde och icke arrborerade kamaxelsäten, svårt att säga vad det var exakt...men i.o.m. VF1000F2 som hade just arrborerade kamaxelsäten + dubbel oljepump så försvann de problemen, och med moderna olja borde man inte ha något problem alls med en F2 variant....dock var ryktet antingen stört angående V4:ornas drift säkerhet osv....så som redan nämnt tog de ju fram VFR750F:en 1986, som överenginerades för att undvika alla möjligheter för eventuella brister :p

Men jag har ju en VF1000F så jag är beredd på att meka lite om det skulle behövas, dock har den ju gått över 7000 mil nu så skulle den varit kass skulle den redan rasat :3

Hade jag inte hittat CBX750 så hade jag fortfarande varit intresserad av en VF750 för looken är så rätt. Som du sa. har en hoj klarat sig 7-8000 mil bör den inte riktigt lida av problemt.

Tanken är att köra lugnt o sansat med den men ibland kan det vara svårt att hålla sig. tex idag då min chef brände om mig med sin Ducati 900 SS replica från 82 hehe blev en liten kapplöpning på småvägarna där hondan fick möta en arkefiende från italien :D



För övrigt, De nya Pirelli SportDemon förvandlar denna hojen till en best igen :banana
 
Hade jag inte hittat CBX750 så hade jag fortfarande varit intresserad av en VF750 för looken är så rätt.

Vill inte vara elak och röra om i grytan...

...men i nya MC-nytt har de en beg-special om VF 750 F.
 
Hej:)

Honda VFR750F var en riktigt bra hoj,snabb var den med för sin tid.Jag köpte
en ny 1986 för 52500kr ruggit mycke pengar då.Är det nån av mina gamla
4-takts hojar som jag vill ha igen så är det den.
Bild:Här poserar jag framför min gamla VFR på semester i Leksand.
 

Bifogat

  • CIMG0079.jpg
    CIMG0079.jpg
    226.9 KB · Visningar: 191
Hade jag inte hittat CBX750 så hade jag fortfarande varit intresserad av en VF750 för looken är så rätt. Som du sa. har en hoj klarat sig 7-8000 mil bör den inte riktigt lida av problemt.

Tanken är att köra lugnt o sansat med den men ibland kan det vara svårt att hålla sig. tex idag då min chef brände om mig med sin Ducati 900 SS replica från 82 hehe blev en liten kapplöpning på småvägarna där hondan fick möta en arkefiende från italien :D



För övrigt, De nya Pirelli SportDemon förvandlar denna hojen till en best igen :banana

Gött. Jag måste ta en titt på min framända på min VF1000F, får ordentligt med vobel i när jag lägger ner åt höger, men inget när jag lägger ner åt vänster :va Dock bra mönster på framdäcket så jag får väl försöka greja runt med däcket och se om det blir bättre....har dock en läckande kylare som ska åtgärdas innan dess!
 
Nu har jag ändå lagt rätt många mil på den. den är helt underbar :) Får en att tänka hur mycket karaktär det fanns förr i den japanska rad4. Det råa brölande ljudet är så härligt. Man känner igen en 70-80talare på ljudet långt innan man ser den. Önskar att dagens rad4 kunde ha samma ljud.

Men nu till saken. Min första misstanke på vobblet när jag provkörde den var att det va glapp i framgafflen men jag ryckte o hade mig men kunde inget hitta. Men när man körde kändes det ändå liter misstänksamt fast det blev 100gånger bättre efter däckbyte.

Sen ibland när man bromsar så så kommer det en konstig känsla i styret. Så jag tänkte det måste vara glapp. ryckte o hade mig men nä! Sen kom en vän så jag bad honom rycka. Och mycket riktigt så känner man ett litet glapp i styret men inte nere vid framhjulet.

Har igen erfarenhet av sådant glapp. Fick ett kvitto på när jag köpte den att detta var åtgärdat för några år sen. Det är väl ett konat lager som kanske bara behövs spännas åt lite nu efter det har satt sig eller är det bara att byta lager som gäller??
 
Min var också lite nervös när man pressade den. Alltid bättre efter däckbyte men det återkom alltid. Letade också glapp, hittade aldrig nåt dock.
Fick en högfarts-tankslapper deluxe när jag å brorsan va på hojsemester kommer jag ihåg.
Jag monterade styrdämpare och han åker inte hoj efter det.. :D
Monterade en sån där ställbar till MX då vart det ljusår bättre.
 
Min var också lite nervös när man pressade den. Alltid bättre efter däckbyte men det återkom alltid. Letade också glapp, hittade aldrig nåt dock.
Fick en högfarts-tankslapper deluxe när jag å brorsan va på hojsemester kommer jag ihåg.
Jag monterade styrdämpare och han åker inte hoj efter det.. :D
Monterade en sån där ställbar till MX då vart det ljusår bättre.

Jo har funderat på det. De är rätt oroliga i nosen när man kör rakt fram men när man seriöst lägger ner den på en motorvägs påfart så är den grymt stabil. Jag känner mest tendesneran vid inbromsning eller om man släpper styret helt. då kan kan se att den vill börja vobbla.

Nu när jag har konstaterat att det verkligen är ett glapp i styrkronan så är det min första prio :)

Lite irriterande att det ska komma nu när jag sålde min huvudmotorcykel igår och har inget direkt jag vill köra med nu.
 
spondon gör z900/1000 ramar med modern geometri och originalplasten passar.....

monoshock och en rejäl gaffel och........................


no tengo dinero :huvet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top