Skaffa en 80-tals-räser

Hoppas jag får däcken i början av nästa vecka. hoppas det löser den nervösa väghållningen. , vill ju kunna släppa styret iaf :)

Misstänker att bakre stötdämparen har sätt sinna bästa dagar också. får se om jag kan hitta en sådan.

Annars går den tyst o fint men nästan för tyst. kom runt en kurva och lyckats smyga mig på ett rådjur... missade det med en knapp meter. Att ha en högljud hoj borde klassas som en extra livsförsäkring

Jag hade en sån där ställbar styrdämpare som brukar sitta på grussmiskare, det löste det nervösa styret för mig. Tror dom är lite darriga "original"..känns liksom lätta fram på nåt sätt.
Ljudet fixar du ju lätt. 4-1 och biltemas rensade dämpare. :tummenupp

En fråga till kunniga inom 80-tals räsers:
- Hur inspirerat kan man köra med säg en GSX-R 750 från ~1987?
Alltså en välskött men ej nyrenoverad hoj.

Går det att dra en snabb runda på favoritvägen med knäskrap?

Så länge däcken inte är från -87 utan betydligt färskare är det okidoki. (Givet, om du är en förare som förstår sin egen oförmåga)

Jag vill skrika nej, Nej, NEJ!

Om du försöker, och lyckas utan att krascha, så måste du garanterat hem och byta kallingar, och kanske t.o.m. skaka ur skinnstället!

Att man gjorde det på den tiden var enbart för att man inte förstod bättre!

Hur inspirerat kan man köra med säg en GSX-R 750 från ~1987?

Om det räcker med att det ska kännas snabbt så går det absolut. Med gamla maskiner behöver man inte ta i lika mycket för att få en spännande körupplevelse. Pressa inte hojen till gränsen dock, för den har diffusare och instabilare väghållning jämfört med en modern dito, samtidigt som den är svårare att styra såväl som bromsa. Du måste köra med bredare marginaler helt enkelt.

Last edited:
Om det räcker med att det ska kännas snabbt så går det absolut. Med gamla maskiner behöver man inte ta i lika mycket för att få en spännande körupplevelse. Pressa inte hojen till gränsen dock, för den har diffusare och instabilare väghållning jämfört med en modern dito, samtidigt som den är svårare att styra såväl som bromsa. Du måste köra med bredare marginaler helt enkelt.

Exakt Pledians, du tar orden ur mun på mig!

Jämfört med nutidens hojar, känns det som att det (alla komponenter) inte riktigt "sitter ihop", hojen känns inte solid! Vet inte hur jag ska förklara, men om man sparar en 1098 i trettio år, och jämför med de hojar som gäller då kommer man säkert märka samma fenomen.

Å ena sidan så betydde skrapat skinnställ dålig förare 1987, typ, men å andra sidan var det väl fr o m just GSX-R som debörjade betyda modig förare för att i nutid betyda inspirerad förare..

De ser djävligt racing ut, snygga nja, men racing som fan!

Snygg hjälm där också.
Då var den vass, lätt, och lättsvängd.
Nu skulle den väl kännas trött, degig, och tungstyrd, men det visste man ju inte då.
Jag gillade den skarpt i alla fall.

Sorry TS när jag fötsöker med "Hantera bifogade bilder" får jag bara en svart ruta? :va
Nån annan som har det problemet? :confused:

Tolkar jag dig fel, eller har du köpt hoj?
Släng upp bilder i så fall!!
Denna är rätt fet annars; XN85 Turbo -83
http://www.blocket.se/vasternorrland/XN85_Turbo_40823134.htm?ca=15&w=3
Fatta vad cool att se TURBO rättstavat i backspegeln.
View attachment 363314

Jag har inhandlat CBX:en som jag har lagt upp bild på.

NX85 har jag varit så nära att köra och kolla på ett antal gånger och den hade säkert följt med hem :hihi

men va gång har något dykt upp och impuls/köpsuget har svalnat så jag har hoppat det. I normala fal ärr jag "General Överst Försiktig" så har det hela kännts minsta fel så har jag tänkt nja får nog bli en annan. Ska jag ha något måste det vara inom en snar framtid annars hinner jag backa ur om jag inte har gjort handslag på det.

Jag hade en sån där ställbar styrdämpare som brukar sitta på grussmiskare, det löste det nervösa styret för mig. Tror dom är lite darriga "original"..känns liksom lätta fram på nåt sätt.
Ljudet fixar du ju lätt. 4-1 och biltemas rensade dämpare. :tummenupp

Har biltema slipon eller du menar något fräsigt renaut avgassystem som jag ska bulta på efter jag har moddat det lite:smasha

Tack för alla tipsen! :tummenupp
Knappen "Infoga bild" funkade, precis som Johansson skrev. :Bugar

CB650_small.jpg

Här är min något patinerade räser. ;)
Ingick topbox i glasfiber, sidoväskor modell "liten portfölj" samt original handbok. :D
Extra framfälg med skivor, lite munstycken, olja och filter, servicehandbok osv fick jag också.

Som du ser på filmen nedan så är det tyvärr helt omöjligt att köra inspirerat med en hoj från 1987. :( Lutar man dem mer än 10 grader så tippar hela jorden!

Såsom ägare till en FZ:a 750 från -85 och en Thunderace så kan jag intyga att det går väldigt mycket fortare när man kör i 200 km/h med FZ-an än Thundern! :fakta

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti