Skaffa bil - privatleasing?

En sanning med modifikation faktiskt, there is no free lunch, som man säger. Hyreskostnaden är redan dubbelt så hög jämfört med privatleasing. Det är dessutom en förmån vilket ger högre skatt på ett annat ställe och dessutom mindre pengar till min pension.

Jag är mer intresserad av vilken summa jag får mindre att handla för varje månad. Den summan som då är min riktiga månadskostnad blir ungefär samma som privatleasing.

Detta skiljer dock mellan olika företag så ta inte min text som en absolut regel :näsblod

Nej. Det beror ju lite på vilken typ av avtal arbetsgivaren tagit fram. Ett avtal med leasing genom arbetsgivaren kan variera från riktigt fördelaktigt till ganska grisdyrt.

Den stora skillnaden brukar ofta vara om dom leasingavtalen i första hand är avsedda att vara för bilar av typen tjänstebil eller om dom faktiskt tagit fram avtalet för att man ska kunna leasa en privatbil.
 
Jisses, jag kollade på en TV för 12000:-, den skulle kosta 22290, på 61 månader :skrämd
Ja djävlars.... Jag trodde den mänskliga evolutionen kommit längre i sin utveckling

I övrigt förstår jag inte hur ni kan blanda ihop privatleasing med leasing via sin arbetsgivare. Den sistnämnda sänker din pensionsgrundande inkomst samt ska förmånsbeskattas. Precis som "hyr-pc" gjordes på slutet innan proppen gick ur. Är det en ren förmånsbil omfattas den av helt andra skatteregler, oavsett om arbetsgivaren leasar bilen eller betalar den á la carte.
 
Jag är inne på min andra privatleasing just nu. Leasade en Ford Ka 2011-2012 på 18månader där försäkringen bara var med de första 6 månader men service i alla fall. Den hade ngr små bucklor och stenskott när jag lämnade in den men jag behövde aldrig betala ngt då.
Min nuvarande är en Mini to go som reggades dagen innan skattereglarna ändrades och den är då fortfarande skattebefriad. Alla kostnader är ingående, jag kunde beställa en bil precis så som jag ville ha den från fabrik (de flesta andra ger inte många val) och jag kunde även välja hur många mil jag ville köra på de 3 åren jag har den.

Jag har haft många egna beggade bilar innan där vissa knappt har kostat mig ngt och andra tappat mkt värde/kostat reservdelar under den tiden jag hade de. Tröttnade på eventuella problem, behöver sälja, behöver leta efter nya gamla bilar via annonser som var för långt borta eller redan sålda osv
När jag började leasa var det för att jag har många andra hobbyn där jag även hade lite avbetalning. Att betala en fast summa varje månad funkar helt okej för mig men att betala en större utgift för en bil är för mig inte riktig möjligt och jag vill inte ens detta då jag vill använda pengarna för annat istället. Det är helt klart inte ekonomiskt men för mig var/är andra fördelar viktigare. Att kunna köra en bil som är ny, har garantier, funkar varje dag, behöver aldrig tänker på att köpa nya däck eller reservdelar osv och när det är dags lämna jag bara in bilen och fixa en ny.
För ngr år sedan tyckte jag det är kul att hålla på med bilar och alla dessa punkter hade inte varit ngt problem men nu är det en ren fortskaffningsmedel som ska funkar varje dag och inte ta upp ngt av min fritid nånsin.
För det kan jag tänka mig att betala extra.
Nackdelen jag inte gillar är att man sitter fast på ett kontrakt. På tre år kan mycket hända i ens liv och kraven på ens bil ändras radikalt.
 
Har du möjligheten är det bättre att ta ett lån och köpa den bil du vill ha. Köper du en begagnad som redan har två-tre år på nacken så kommer den garanterat inte sjunkit lika mycket i värde på tre år som du får betala för leasingen på samma tid.
Jag skulle också våga påstå att du till och med kan köpa en riktig bensinslukare och komma billigare undan.
 
Har du möjligheten är det bättre att ta ett lån och köpa den bil du vill ha. Köper du en begagnad som redan har två-tre år på nacken så kommer den garanterat inte sjunkit lika mycket i värde på tre år som du får betala för leasingen på samma tid.
Jag skulle också våga påstå att du till och med kan köpa en riktig bensinslukare och komma billigare undan.

Det där är väldigt sant. Den största kostnaden för en ny bil är värdeminskningen. Bränslet är tvärtemot hur man gärna tänker en mindre del.
En bil som har några år på nacken har mindre värdeminskning vilket sänker den delen av kostnaden.

Jag kör själv en Sudi S6 från -95 som då är 19 år gammal.
Den är rätt törstig och vissa delar kostar skjortan. Som exempelvis bromsdetaljer.
Men den har i stort sett obefintlig värdeminskning vilket gör att efter lite uträkningar så har jag kommit fram till att jag omöjligen kan köra billigare. Så så länge den är så driftsäker som den är så har jag väldigt svårt att motivera ett byte. På dom 11 år och 20 000 mil som jag haft den så har jag blivit stående en gång pga havererad bränslepump.
Nu är ju en så gammal bil lite av ett vågspel för rätt som det är kommer det ju att börja komma en massa reparationer och haverier.
Men gör man en avvägning av vad bilen kostar att äga beroende på hur gammal den är och hur mycket man misstänker att den behöver repareras så får man göra en kompromiss så att man väljer en bil som är tillräckligt driftsäker samtidigt som tillräckligt billig att äga.
 
Nu är ju en så gammal bil lite av ett vågspel för rätt som det är kommer det ju att börja komma en massa reparationer och haverier.

En riktigt gammal bil är mycket riktigt ett vågspel, men en tre år gammal bil går sönder mindre än en helt ny, åtminstone om den inte kört extremt långt eller blivit misshandlad av tidigare ägare.

Nackdelen är avsaknad av nybilsdoft och att "någon annan" har kört och pillat på den. :gnissla
 
En riktigt gammal bil är mycket riktigt ett vågspel, men en tre år gammal bil går sönder mindre än en helt ny, åtminstone om den inte kört extremt långt eller blivit misshandlad av tidigare ägare.

Nackdelen är avsaknad av nybilsdoft och att "någon annan" har kört och pillat på den. :gnissla

Nej. På en 3 år gammal bil så har gissningsvis det mesta som hade fabrikationsfel blivit utbytt på garantin. Och den är fortfarande tillräckligt ny för att vara långt ifrån utsliten.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top