Skaffa A2 eller avvakta för att kunna ta A-Körkort direkt?

Tack för alla svar :)
Hann inte körskolan idag, samt är helt ensam på detta i min bekantskap så att ens köpa en MC för mig hade blivit svårt utan att kunna rulla hem den eller veta "skicket" på den.

Samtidigt som man inte skall lägga 10k på en MC.. Hur är det med service & liknande på MC? Förstår att de säkert har med hur mycket man kör. Men just nu är det stackars bilen som får rulla med mig +2000 mil om året, det kostar det med :)
 
Tack för alla svar :)
Hann inte körskolan idag, samt är helt ensam på detta i min bekantskap så att ens köpa en MC för mig hade blivit svårt utan att kunna rulla hem den eller veta "skicket" på den.

Samtidigt som man inte skall lägga 10k på en MC.. Hur är det med service & liknande på MC? Förstår att de säkert har med hur mycket man kör. Men just nu är det stackars bilen som får rulla med mig +2000 mil om året, det kostar det med :)

Service på MC görs någonstans mellan 600 och 1200 mil beroende på modell. Tävlingsmaterial på väg oaktat.
Servicen kostar 2-10000 beroende på vad som ska göras, verkstad och modell.
 
Tack för alla svar :)
Hann inte körskolan idag, samt är helt ensam på detta i min bekantskap så att ens köpa en MC för mig hade blivit svårt utan att kunna rulla hem den eller veta "skicket" på den.

Samtidigt som man inte skall lägga 10k på en MC.. Hur är det med service & liknande på MC? Förstår att de säkert har med hur mycket man kör. Men just nu är det stackars bilen som får rulla med mig +2000 mil om året, det kostar det med :)

Har du inte tummen mitt i handen så kan du göra väldigt mycket själv när det gäller service, google, youtube o en plats o meka på löser det mesta.
 
Service på MC görs någonstans mellan 600 och 1200 mil beroende på modell. Tävlingsmaterial på väg oaktat.
Servicen kostar 2-10000 beroende på vad som ska göras, verkstad och modell.

Samma som bil där, ungefär. Just med bil har jag kontakter som kör service o allt sådant. Vilket ämne på forumsidan skall man utnyttja för att söka efter någon att eventuellt övningsköra med?

Känns som man behöver någon som har körkortet, eller kunskap om MC innan man inhandlar utrustning / MC. :va
 
Tack för alla svar :)
Hann inte körskolan idag, samt är helt ensam på detta i min bekantskap så att ens köpa en MC för mig hade blivit svårt utan att kunna rulla hem den eller veta "skicket" på den.

Samtidigt som man inte skall lägga 10k på en MC.. Hur är det med service & liknande på MC? Förstår att de säkert har med hur mycket man kör. Men just nu är det stackars bilen som får rulla med mig +2000 mil om året, det kostar det med :)

Beror ju helt på hur mycket elektronik det är i hojen. Dvs mest strul med nyare hojar.
Men varierar kraftigt mellan fabrikaten. De märken som ligger i botten för mest strul på Motorrads 5000 mila test är BMW, Ducati och KTM, minst strul japanska hojar, dvs Yamaha, Honda i topp följda av Suzuki och Kawasaki.
Triumph var i många år bästa Europeiska märke i 5000 mila testet.
En annan jämförelse:
http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

Själv gör jag
olje och filterbyte
däckbyte
sköter om (rengör) bromsok, byter bromsvätska och bromsbelägg
byter styrlager
lämnar in till MC-verkstad för ventilspelskontroll med mera, "stor service"
ca 10000-15000kr, ofta med 2000mil (ex. Triumph) eller 2400mils (ex Suzuki) mellanrum.
Så köper du en tex en Suzuki med 4500mil på mätaren är det 300mil till nästa stora service. Bra prutargument....
Har själv eller genom bekanta god erfarenhet i Göteborg av Johans MC (bla Suzuki och Triumph), Kennets MC (Honda och BMW) samt Yamaha i Mölndal.
 
Last edited:
Service själv är ju såklart alltid bäst själv. Vill ju kunna med brist utav verktyg och kunskapen gör det svårt. Men främst är jag ute efter en MC som startar och kör, heh. Behöver inte va topp teknik, knappt någon. Förstått att ABS är att rekommenderat o försökt googla runt på MC som är strypta till A2.

Tack för all hjälp so far :)
 
Blir väldigt svårt. Känns som att i mitt fall är det åtminstone körskola som får gälla i början.
Förhoppningsvis kan man få hjälp att vart man kan skaffa utrustning/vilken utrustning, vad för MC man borde kolla på och senare fall börja övningsköra privat också. Det jag innehar just nu är ju ekonomin att skaffa. Men ej kunskap, eller vart man ens skall börja. :(
 
En A2 nakenhoj med hundrakilossnubbe på som har huvtröja = lagårdsvägg. Hjälper inte ett skit med miniblinkers från Biltema, svart visir och olaglig regskylt.

En vanlig A2-hoj med åtminstone toppkåpa, förare med normalt BMI och skinnställ = lätt 180.


125-or med 25 hk gjorde 160 redan 1986.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

på 80 talet så var det ju bara cylindervolymen som hade betydelse för körkortet. Dvs det var 125cc och obegränsad effekt. Ganska många av 125:orna på den tiden låg väl strax över 30 hk upp till lite under 40 för dom vassaste.

Att du lätt ska greja 180 med en A2 är jag lite tvekande till.
Min TDM-850 med toppkåpa och ca 80 hk grejade alldeles precis 200 enligt mätaren med mig på.
Visserligen stiger luftmotståndet exponentiellt när man ökar hastigheten men med tanke på att en VFR med 110 hk grejar 240 så har jag väldigt svårt att tro att du utan vidare når 180.

Jag skulle tro att en normal A2 hoj toppar ur någonstans mellan 160 och 170.
Hur tung föraren är har marginell betydelse. Det som drar effekt när du börjar komma upp i dom hastigheterna är luftmotståndet och alla hojar oavsett kåpa är usla ur det perspektivet. Som jämförelse så grejade min första Audi med 90 hk lika hög topphastighet som min Yamaha TDM med 80 hk. Och då vägde ju den bilen avsevärt mycket mer men däremot var den betydligt bättre på luftmotståndet.
 
En A2-hoj kommer inte ha några större problem med att fixa svensk motorvägshastighet plus moms, och det var väl det som efterfrågades... Kurzgesagt :fakta
 
En A2-hoj kommer inte ha några större problem med att fixa svensk motorvägshastighet plus moms, och det var väl det som efterfrågades... Kurzgesagt :fakta

Exactemundo. Den klarar med rätt god marginal Svensk motorvägshastighet och den är snabbare i accelerationen upp till 100 än den absoluta majoriteten av dom bilar som ingår i den svenska fordonsparken.
 
Kan väl försöka avsluta tråden med:

Har beställt nytt körkortstillstånd. Samt, bokat körning om 2 veckor (säsongens sista som körskolan har). För för ja väl sitta på en hoj så har jag något att göra under vintern med att kolla på teorin, eventuellt hitta en MC. Påbörja lite lätt att skaffa utrustning.

Tar gärna emot tips på vilken utrustning man kan börja med, kan det inskaffas begagnat eller rekommenderas nytt? :)
 
Kan väl försöka avsluta tråden med:

Har beställt nytt körkortstillstånd. Samt, bokat körning om 2 veckor (säsongens sista som körskolan har). För för ja väl sitta på en hoj så har jag något att göra under vintern med att kolla på teorin, eventuellt hitta en MC. Påbörja lite lätt att skaffa utrustning.

Tar gärna emot tips på vilken utrustning man kan börja med, kan det inskaffas begagnat eller rekommenderas nytt? :)
Andrahandsvärdet på mc kläder är SKIT så man kan fynda rätt bra om man som du har lite tid att vänta på rätt annons.
Jag köpte mitt skinnställ beg för 2500, nästan i nyskick.
Hade kostat 8' nytt några år tidigare men han kom aldrig till skott med att ta kortet.
 
Detta synsättet är så löjligt, varför vill ni ens ha hoj? För att glänsa vid korvmojen?

Så klart får du ha vilka intressen och motiveringar du vill, men man kan inte ha ett genuint MC-intresse om man hellre väntar flera år för att en A2 inte duger.
 
Service på MC görs någonstans mellan 600 och 1200 mil beroende på modell. Tävlingsmaterial på väg oaktat.
Servicen kostar 2-10000 beroende på vad som ska göras, verkstad och modell.
10 är väl ändå rätt ovanligt, viffern jag har ramlar i där i krokarna och alla säger att den är extrem.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
10 är väl ändå rätt ovanligt, viffern jag har ramlar i där i krokarna och alla säger att den är extrem.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Ja, det är rätt ovanligt, jag har aldrig behövt betala det för en service. Men, det kan ju hända. Sällan jag får service för 2000 med.
 
Kan väl försöka avsluta tråden med:

Har beställt nytt körkortstillstånd. Samt, bokat körning om 2 veckor (säsongens sista som körskolan har). För för ja väl sitta på en hoj så har jag något att göra under vintern med att kolla på teorin, eventuellt hitta en MC. Påbörja lite lätt att skaffa utrustning.

Tar gärna emot tips på vilken utrustning man kan börja med, kan det inskaffas begagnat eller rekommenderas nytt? :)

Det bästa du har råd med, och som inte känns alldeles för jävla dyrt. :hihi
Begagnat på allt utom hjälm är skamligt billigt, så börja där.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top