Skador av höga basljud, suddig syn?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är det fysiskt möjligt att höga basljud kan göra att man ser suddigt efteråt i ett par timmar?
Fick detta fenomen efter att ha hjälpt en bekant med lite billjud. Var bara på ena ögat och tänkte inte så mycket på det direkt efter inställningarna var klara utan ~5-10 min efteråt, varade ~3timmar.
Så är det fysiskt möjligt eller var det ett sammanträffande med nått annat? Att man kan få lite suddig syn vid aktivt spelande är ju inte så konstigt men att det kommer och ligger kvar efteråt var något nytt, om det nu var därför.

Åk och kolla hos ögonläkare direkt. Jag har en bekant som har någon sorts åkomma som leder till obotliga skador på synen om han utsätts för vibrationer, stötar och slag. Det har lett till att han numera inte idrottar och undviker alla situationer där han riskerar att utsättas för skakningar.
Det är dessutom en oåterkallelig process.
Han upptäckte åkomman efter symptom liknande dina.

Nu vet jag inte riktigt hur högt ni spelat men riktigt kraftiga basljud kan leda till näthinneavlossning vilket gör att man ser suddigt eller inte alls.
Så om du ser suddigt efter att ha utsatts för kraftiga ljud ska du genast uppsöka en ögonläkare.
Nu verkar det som om det läkte för dig men har man otur så läker det inte av sig själv och då kan man i en del fall få ett bestående problem eller att man blir helt blind fläckvis.

Oåterkallelig process.. Vill jag inte ens veta. Fast får väl knalla in om det kommer igen.

Hur högt vet jag inte, inga extrema tävlingsgrejer men bättre än volvoraggarna på ströget. Hjälper till med det praktiska att bygga in allt efter hans uträkningar o mått på ett snyggt sätt, annars är väl inte ljud högt upp på intresselistan.

Jag har haft näthinneavlossning, man ser inte suddigt då, man ser tvärtom inte alls. Om man inte uppsöker läkare pronto blir man permanent blind. Jag blev skickad med taxi omgående från Kalmar till Linköpings Universitetssjukhus när jag hade det. Taxi över natten, operation 5 på morgonen. Har en svetsskarv i synfältet kvar sedan operationen nu. Det är rent överdjävligt med konvalecensen efteråt med. :gnissla
Suddigt blir det av hornhinneproblem.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...