Skadligt plocka bort dB-killer?

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Tjenare!

Har införskaffat mig en Aprilia RSV1000R från 2006 och allting är givetvis sjukligt nytt och spännande! :) Tänkte ventilera en utav mina funderingar här för jag är rätt säker på att det finns folk med stenkoll i ämnet.

På skönheten sitter akrapipor, vilken hojjen är mappad med. Handlaren var mycket noga med att påpeka att jag inte fick byta till orginal utan att mappa om den då det skulle skada motorn. Är ingen expert men det låter väl rätt rimligt så det kan jag köpa. Men jag funderar lite kring vad det skulle innebära ifall jag plockade bort dB-killersen och lät domedagsbasunerna bröla fritt? Är det samesame här att motorn tar skada, eller blir skillnaden så minimal att det inte påverkar alls? Upplys mig! :mattias

Troligen avsåg handlaren katalysatorerna som kan ta skada om de inte matas med rätt gas. Hojen har ju en O2-sensor som ser till att så sker – men eftersom akrapipor sitter monterade så är hojen troligen omswitchad i ECUn till s k open-loop där ingen feedback tas från sensorn. Om du monterar orginal så bör ECUn switchas tillbaka till cloosed-loop.

Att ta bort db-killer är inget större problem i sig eftersom problem beror på så mycket annat också, t ex hur man kör eller tankar. Men den kan av det gå magrare vilket höjer förbränningstemperaturen och man närmar sig problemen. Ommappning är därför en bra ide om man vill kompensera för det.

Nu ska man inte tro i tekninkforument men jag skulle iallafall tro att mappningen som är gjord på din hoj gjordes utan db-killers i...verkar mest vettigt.
Med andra ord borde det vara lungt att bort skiten.

Har de varit "lata" och plockat bort dem med dämparna på så brukar man kunna se lite märken etc som uppkommer vid borttagning. De brukar nämnligen sitta rätt så hårt.

Har de däremot gjort rätt och tryckt ut dem inifrån så blir det inga märken.

Vad jag menar är att ser det ut som de har varit utplockade så instämmer jag med föregående inlägg att det är mycket troligt att den är bänkad utan pluggarna.

Vet du vart den bänkades så kan du säkert ringa och fråga

Detta gjordes i tyskland där de här extremt hårda bullerkrav så jag tror inte att killersen varit bortplockade någonsin. Handlaren var faktiskt lite nyfiken på hur kraven såg ut i sverige =)

Har de varit "lata" och plockat bort dem med dämparna på så brukar man kunna se lite märken etc som uppkommer vid borttagning. De brukar nämnligen sitta rätt så hårt.

Har de däremot gjort rätt och tryckt ut dem inifrån så blir det inga märken.

Vad jag menar är att ser det ut som de har varit utplockade så instämmer jag med föregående inlägg att det är mycket troligt att den är bänkad utan pluggarna.

Vet du vart den bänkades så kan du säkert ringa och fråga

det enda som tar skada är din hörsel :) är du osäker så kör upp hojen i bänken och mappa om den

det enda som tar skada är din hörsel :) är du osäker så kör upp hojen i bänken och mappa om den

Hehe, hörseln är inte helt tipptopp som det är, och gillar inte att bröla runt allt för mycket i mitt bostadsområde heller så killersena kommer nog att få stanna kvar i systemet oavsett. Men det vore kul att lyssna på skönsången en liten period i sommar iaf :)

Hehe, hörseln är inte helt tipptopp som det är, och gillar inte att bröla runt allt för mycket i mitt bostadsområde heller så killersena kommer nog att få stanna kvar i systemet oavsett. Men det vore kul att lyssna på skönsången en liten period i sommar iaf :)

testa..in motor tar inte skada om du kör ngr mil utan instatser..el en hel sommar..el resten av tiden du har hojen.el ngn annan..kör och bekymmra dig mindre..

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis