Skadligt att köra med tickande ventiler?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Min R1 ska in för ventiljustering om ca 2 veckor, och den har börjat ticka en del nu.. är det skadligt att köra med hojen när den tickar? Har ju varit ute o kört några dagar när den har tickat nu.

kanske beror på hur mycket de tickar..
finns ju hojar som kan gå hur långt som helst med lite tick oså så..

Ljunghusen skrev:
2372775 Du får lite ökat slitage på kamaxlarna, men det är ingen större fara
det borde va lugnt o köra med hojen fram tills servicen då me andra ord.. även fast man kör "aktivt" ?

Showtime skrev:
2372817 det borde va lugnt o köra med hojen fram tills servicen då me andra ord.. även fast man kör "aktivt" ?

Jag skulle ha kört på sålänge den inte tickar allt för jävligt

Ljunghusen skrev:
2372775 Du får lite ökat slitage på kamaxlarna, men det är ingen större fara

Just kammen är det väl knappast som drabbas av slitaget det är snarare ventilerna som tar stryk. Det tar dock troligtvis inte så mycket stryk att det är farligt med reservation för att en kraftig förändring av ventilspelet kan vara en indikation på att ventilen är slut och ett ventilras är nära förestående.

ventiler

Ventil spel skall ställas efter hur du kör
Tex jag kör lång lopp med min gixxer där ska ventilspelet vara 010 till020 insug och 020 -030 avgas men det räcker inte för ventilerna växer mer än så under en tävling så jag har ca 024 insug och 034 avgas
Visst tickar det lite när den är kall men när man gasat en del så blir det tyst och så slipper man brända ventiler

För stort ventilspel gör egentligen ingen skada. Utom för egot då alla kommer att peka finger o anse att du missköter din ögonsten...
För litet spel är däremot ett elände då du kan bränna ventiler och säten samt få ökad motortemp.
Om du har några ventiler som tickar kan du mycket väl också ha några som står tight - RÄTT spel är förstås optimalt så ta det lilla lugna nu.

PS: Ett extremt stort spel kommer förstås att påverka hur motorn går samt sänka effekten - så slipper någon ännu petigare än jag skriva det. DS

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT