Skadliga avgasknallar?

• Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Skulle någon kunna förklara för mig varför avgasknallar är av ondo? Jag har det på min hoj & ska åtgärda det, dock utan att veta exakt varför. Mina sker vid avslag från gasning. Tycker det låter tufft :)

Edit: Har slip-on, ska ombestyckas, varför egentligen?

Last edited:
Avgasknallar beror på att din hoj vid avslag får för tunn blandning.
Eftersom du har ett slipon monterat får du bättre flöde i avgassystemet vilket leder till att det sker en högre grad av förbränning i avgassystemet än tidigare, vilket ger knallar.

Avgasknallar beror på att din hoj vid avslag får för tunn blandning.
Eftersom du har ett slipon monterat får du bättre flöde i avgassystemet vilket leder till att det sker en högre grad av förbränning i avgassystemet än tidigare, vilket ger knallar.

Sen att det inte är direkt farligt med lite tunn blandning på lågregistret är en annan femma

Precis som föregående svarat så beror knallarna på att det är för mager blandning vid gassläpp, vrid upp lågfartsmunstyckena en aning så brukar smällarna försvinna. Smällarna brukar inte vara vara nån fara när man har ett luftigt system för då är det inte så mycket som sitter ivägen. Har man däremot ett orginalsystem och har taskig blandning som ger smällar så blåser man lätt sönder systemet.

Nytt lågfartsmunstycke kostar ca 40-50 kr och du byter det på 5 min,behöver du hjälp med det så hör av dig.

Har för mig i huvudet att 47 istället för orginalets 45 brukar funka bra.

Tack för alla svar & Farbrorn för hjälp-erbjudandet! :tummenupp Ska till Superbike imorgon & köpa massa saker så jag får väl passa på & fixa det samtidigt. Sen blir det mek-fredag, hör av mig till Låga Farbrorn om det strular till sig :)

Åh, det måste vara därför jag skjuter salut när jag släpper av på rullen! Såna där mackeljärn, är de jobbiga att montera om man har tummen mitt i handen & saknar handbok?

Åh, det måste vara därför jag skjuter salut när jag släpper av på rullen! Såna där mackeljärn, är de jobbiga att montera om man har tummen mitt i handen & saknar handbok?

Vet inte hur det ser ut på FMX ,dock brukar det vara lätt att byta dom.

Oftast handlar det om att lossa en plugg och skruva ur det gammla och i med det nya.

Drevning och Låg/hög-fartsmunstycke.

På undersidan förgasaren sitter en stor bultskalle,lossa den och du ser dom.

Stjäl passande sminkspegel av närmsta kvinna.

Japp min granne hade en sminkspegel. ;)
Jag har sebringslipon och 165 och 45...
Någon som vet vad jag ska ha?
Tänkte byta shoppa imorgon....

Tänkte även köpa ett nytt drivpaket och dreva min 640...
Den var nog aldrig drevad för det som satt på nu fick knappt plats.
Hur mycket ska man dreva tycker ni?
Jag ligger ju sällan och flåsar i 150 eller vad den nu går i ändå.

skruva ut blandskruven/arna ett kvarts varv bara. sitter under och längst fram på fuggen

skruva ut blandskruven/arna ett kvarts varv bara. sitter under och längst fram på fuggen

åjo det har jag gjort...
men räcker det alltså?
Som det är nu så dör hojjen bara jag pillar på choken när jag startar den kall.

Default är tydligen 1 varv utifrån botten men man ska ha typ 2 - 2,5 med en slipon enl en mekaniker i jkpg. Jag satte den på 2,5 varv ut... men jag fattade det som att man skulle bestycka om med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti