Skadestånd?

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Någon som vet hur det funkar med skadestånd vid misshandel?
Satt och snackade med några hojpolare utan för ett fik igår när det kommer fram ett fyllo och börjar bete sig olämpligt! Jag säger till honom att ta en promenad och då klappar han till mig med en högerkrok som träffar under vänster öga. Skickar bort honom (utan våld) och ringer polisen. De kommer och hämtar honom några minuter senare. Killen är känd av polisen och har tydligen ett fint register sen tidigare.
Nyss blev jag förhörd och fick frågan om jag ville ha ersättning. Smällen orsakade inga direkta skador, men visst snurrade det lite i skallen igår. Har en ganska jobbig livssituation ändå just nu p.g.a en ryggmärgsskada som är under utredning, vilket gör att det känns ännu jobbigare att åka på stryk.

Vad kommer att hända nu? Måste det finnas läkardokumentering på skadan? Vad kan ersättningen bli osv...?

Åk till sjukhuset så snart du kan och få intyg på dina skador iaf. Det är A och O i sådana här fall.

Jag intygar att du var normal innan smällen så kan du leva ekonomiskt oberoende resten av livet :tungan

1. Gå till en läkare som får skriva ner vad som hänt.
2. Kolla vad du har för försäkringar, hemförsäkring, olycksfall (även genom jobbet).
3. Anmäl skadan till dina försäkringsbolag.
4. Kräv ersättning från fyllot, han lär inte kunna betala så det blir nog brottsoffermyndigheten som går in.
5. Vänta några år tills kvarnarna malt färdigt.

stavgren skrev:
Jag intygar att du var normal innan smällen så kan du leva ekonomiskt oberoende resten av livet :tungan QUOTE]

Ska du ljuga för myndigheterna :confused: :3freak

OK!
Tog några bilder på nunan med kameran, men jag ska åka till sjukhuset och få det dokumenterat!

Jag blev nerslagen på ett uteställe i september förra året, ganska kraftigt, så jag polisanmälde detta och det blev upptaget.

Det som svider är rättegången för det är verkligen asjobbigt att sitta där och berätta allt, särskilt när den misstänktes försvarare ska vrända och vrida på allt man säger, i mitt fall var det en invandrare som slog ner mig och då försökte försvararen få det till att jag provocerat honom med rasistiska ändamål.

Mitt råd är att du iaf skaffar ett läkarintyg så fort som möjligt, för det skapar ett VÄLDIGT förtroende för det som skett i rätten. Många vittnen är också bra om du har!

Ta smällen bara, så länge inga vitala delar blev skadade såsom tänder, näsa eller dylikt har du inga stora pengar och hämta. Bara besvär för din del

Läkarintyg och polisanmälan. Du blir antagligen förhörd och får yrka på ersättning. Sen går saken till Tingsrätten, om du vinner och inte han överklagar så ska du få ersättning från honom om Tingsrätten tycker det. Om han inte har pengar går det till Kronofogden och finns det ingen pengar att lösa ut där heller, får du skicka in blanketter till Brottsoffermyndigheten.
Bra svar va?

Emmi skrev:
Läkarintyg och polisanmälan. Du blir antagligen förhörd och får yrka på ersättning. Sen går saken till Tingsrätten, om du vinner och inte han överklagar så ska du få ersättning från honom om Tingsrätten tycker det. Om han inte har pengar går det till Kronofogden och finns det ingen pengar att lösa ut där heller, får du skicka in blanketter till Brottsoffermyndigheten.
Bra svar va?

Jepp! Tackar så mycket :tummenupp

Har varit iväg och blivit uppkollad. Har en öm punkt i nacken som uppkom av den kraftiga vridningen av huvudet när slaget träffade mig. Så nu är det möte med sjukgymnasten härnäst :-(
Aldrig får man vara glad..........

(förlåt om jag lånar din tråd lite) jag blev knivhotat för ett årsedan, gick till rättegång och vidare till hovrätten pgr av att idioten överklagade.. aja nu lite mer än ett år sedan så ska jag få mina pengar, 10 000kr men självrisken hoss försäkringsbolaget ligger på 1500kr, kan man kräva det på honom då eller hur fungerar det?
ps, låt inte kille komma undan från det. han har ju smällt till dig och det är misshndel, grov,lätt de går ju att avgöra. lycka till med det hela :tummenupp & hur blått blev ögat? ;)

Kan du inte lägga upp bilden på skadan? :)

EDIT: Kan ju alltid färga till det lite extra i PhotoShop :D

RED_LiME skrev:
Kan du inte lägga upp bilden på skadan? :)

EDIT: Kan ju alltid färga till det lite extra i PhotoShop :D

Nja, det är inte mycket att visa! Blev bara lite röd under ögat, men jag är jäkligt öm. Har varit uten en sväng med hojen och det är en pina att dra på hjälmen samt att gäspa, skratta och rynka på näsan.

Jag tror inte du kommer få "ett skit". Jag blev nerklubbad med planka ( :näsblod ) när jag gick i nian (1994) av skolans elevassistent, jag "fick" 500:- för sveda och värk samt psykiskt lidande. Jag har fortfarande inte fått några pengar, för fogden kan inte ta mer av honom. Dra tillbaka anmälan och slå tillbaks, tragiskt men det enda sättet att uppnå någon form av njutning. :tummenupp

Jag fick c:a 2500:- av brottsoffermyndigheten... För sveda & värk.. GM ej känd/gripen då kulturberikaren ifråga sprang som en hare från platsen efter han gett mig ett knytnävsslag i ansiktet :mad: ...
Då räknades misshandeln som "grov" då det var våld mot ansikte...
J-la massa papper att fylla i, försäkringskassan, försäkringsbolaget, AFA, brottsoffermyndigheten.. Alla ville ha papper av mig..Men men pengarna kom efter c:a 6 månader, men då blev det av förklarliga skäl ingen rättegång..

Remus skrev:
Jag fick c:a 2500:- av brottsoffermyndigheten... För sveda & värk.. GM ej känd/gripen då kulturberikaren ifråga sprang som en hare från platsen efter han gett mig ett knytnävsslag i ansiktet :mad: ...
Då räknades misshandeln som "grov" då det var våld mot ansikte...
J-la massa papper att fylla i, försäkringskassan, försäkringsbolaget, AFA, brottsoffermyndigheten.. Alla ville ha papper av mig..Men men pengarna kom efter c:a 6 månader, men då blev det av förklarliga skäl ingen rättegång..

Jag trodde AFA var för "kulturberikning"......... :hihi

Seventy7 skrev:
Du såg inte ut så här efter handgemänget alltså

VARNING för blod!QUOTE]

Näää! Inte ens i närheten av det! Vicka puckon som inte särade på dem tidigare :kocko Hade ju inte behövt gå som det gjorde!

Men som en polare till mig sa, om denna anmälan inte leder någonstans så kommer jag att ångra mig för att jag inte slog tillbaka! Då hade det ju iaf "jämnat ut sig".
Nåja, han kommer ju troligen inte att flytta från stan och jag jobbar ju i butik (många stollar inne där), så jag kommer nog att stöta på honom igen!

Emmi skrev:

Brottsoffermyndigheten betalar inte ut ersättning enligt tingsrättens dom. De gör en egen bedömning, vilken ej sällan utmynnar i att ersättningen blir lägre än den domstolen dömt ut.

Problemet med gamla alkisar är att dom lär väl med all säkerhet inte pröjsa sina böter och skadestånd.
Kräv en jävla massa pengar för kränkning. typ 10 000:- eller nåt. Det brukar dom nämnligen inte kunna sänka så väldigt mycket.
Talar av egen erfarenhet...fast tvärtom :rolleyes:

Slå tillbaka först nästa gång, då har det ju jämnat ut sig :D

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back