Skadekostnaderna för krockade polisbilar: 300 miljoner 2008

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet.

"Han har studerat trafikolyckor med polisbilar inblandade åren 1997-2008 och funnit att de blivit fler med åren. Under perioden rapporterades 1.763 olyckor, varav två med dödlig utgång. Enbart under 2008 inträffade totalt 3.000 incidenter med polisbilar. Då uppgick skadekostnaderna för kraschade polisbilar och personer till 300 miljoner kronor.

Studien visar att de flesta av olyckorna sker när polisbilarna körs under vanlig patrullering, det vill säga inte under en brådskande utryckning. I över av hälften av fallen har olyckorna orsakats av polisbilens förare."

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...or&menusection=BilMotor;BilMotornyheter&o=sp4

minns en rolig artikel, kanske aftonbladet, där något högre befäl på norrmalm undrade ifall poliserna fick sitt körkort med flingpaketet

minns en rolig artikel, kanske aftonbladet, där något högre befäl på norrmalm undrade ifall poliserna fick sitt körkort med flingpaketet

Å andra sidan så händer väl olyckor med privatpersoner ganska ofta också och kostar mycket pengar fast som försäkringsbolag tar på sig. Undrar hur deras kostnader ser ut mellan 97-2008...

Det är ju en hel del poliser vi har i landet och jag kan tänka mig att de åker runt en hel del i sitt arbete...

Men visst summan lät väldigt hög. Allt över miljoner är fantasisummor för en fattiglapp som mig.

Jag läste ett reportage gällande skadade polisbilar i ett visst län och där var en stor del parkeringsskador i polisens eget garage. Ansvarigt befäl tyckte att körkunskaperna var i starkt behov av förbättring

Hur många polisbilar finns det? Hur många mil körs de i snitt? Hur ser skadefrekvensen ut per mil för poliser/polisbilar?

....Hur ser motsvarande siffror det ut för kreti och pleti?

http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/26/26652_polisolycksrapport.pdf

Det är alltså 300 miljoner fram till 2008.
300 miljoner kan man i sin tur räkna om till 2068 st sprillans nya Ducati 848'or.

Säger inte emot dig, men i TS länk/artikel står det faktiskt;

Enbart under 2008 inträffade totalt 3.000 incidenter med polisbilar. Då uppgick skadekostnaderna för kraschade polisbilar och personer till 300 miljoner kronor.

:brinnerup

Hur många polisbilar finns det egentligen!? tio olyckor per dag låter ju lite väl mycket, men kanske inte är procentuellt mycket trots allt!?

Jag läste ett reportage gällande skadade polisbilar i ett visst län och där var en stor del parkeringsskador i polisens eget garage. Ansvarigt befäl tyckte att körkunskaperna var i starkt behov av förbättring
Tja, det finns ju inga krav på körkunskaper när någon börjar på polisutbildningen annat än att de ska ha körkort. Alltså kan de ha tagit det dagen innan. Eller för 10 år sedan och därefter inte kört en enda mil.

Sedan ingår det knappt någon utbildning alls i bilkörning under utbildningstiden (ett par dagar under hela utbildningen eller något sånt, och det är ungefär på nivån konkörning på inhägnat område). Blåljuskörning får de träna på efter polishögskolan när de fått sina placeringar.

Tja, det finns ju inga krav på körkunskaper när någon börjar på polisutbildningen annat än att de ska ha körkort. Alltså kan de ha tagit det dagen innan. Eller för 10 år sedan och därefter inte kört en enda mil.

Sedan ingår det knappt någon utbildning alls i bilkörning under utbildningstiden (ett par dagar under hela utbildningen eller något sånt, och det är ungefär på nivån konkörning på inhägnat område). Blåljuskörning får de träna på efter polishögskolan när de fått sina placeringar.

Här i stan övar polisskolan på en av dom bättre hojvägarna, det har hänt flera gånger att jag har kommit ikapp och fått slå av på takten trots att dom står på det dom törs.

Jag tror att jag kör den vägen fortare än dom även i bil, men hyfssad fart brukar dom ha.

Det ser likadant ut överallt. Människan är likadan oavsett vad för kläder han har på sig.

Det är sant. Nu ska man inte dra alla över en kant. Men har blivit omblåst av bra många polisfordon som varken har sirener eller blåljus på. Sen även sett vid något tillfälle i stan att dom drar igång blåljuset strax innan rödljusen när det är rött. precis som dom inte orkar stanna.
Är det utryckning ska dom fanimig ha blåljus, sirenerna räcker det ju att dom sätter på vid korsningar och andra hinder där det är bra att varna extra mycket.

Här i stan övar polisskolan på en av dom bättre hojvägarna, det har hänt flera gånger att jag har kommit ikapp och fått slå av på takten trots att dom står på det dom törs.

Jag tror att jag kör den vägen fortare än dom även i bil, men hyfssad fart brukar dom ha.

Där ser man, bara för det står polis på bilen så betyder det att dom får öva på att köra fort på allmän väg?!
Då borde det ju vara lagligt att köra fort på bulten o dylikt. Träning så att man får bra bantider:banana

Last edited:
Där ser man, bara för det står polis på bilen så betyder det att dom får öva på att köra fort på allmän väg?!
Då borde det ju vara lagligt att köra fort på bulten o dylikt. Träning så att man får bra bantider:banana

Tydligen får dom det i samband med "körutbildning", det har varit diskutioner i tidningarna här, vilket bara ledde till att dom började köra på en annan väg där det inte bor lika många.

Påhwlisen brukar träna på vägarna häromkiring på våren. Det är minst en om året som går i gropen. Den bästa var när en aspirant missade en stoppskylt, for rakt över trevägskorsningen, ner i gropen och totalkvaddade bilen. :D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra