Skadat yttre gaffelben, reparera?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vid byte av gaffeloljan och packbox på en nsr 125 så såg vi att någon tidigare ägare försökt laga den gamla packboxen med en trasa, att oljan var helt slut (max 1DL på botten), och att delarna hade börjat ta stryk av det.

Men själva problemet är att insidan på ytterbenet är skadat där den nya packboxen ska i pga att någon har huggit med skruvmejsel eller liknande :mad:. Detta leder till att gaffeln läcker som ett såll även när den står stilla...

Går detta att laga på något sett? Jag har funderat på att fylla jacken med något och sen slipa, men kan man få det tillräckligt bra med handverktyg? Andra alternativet är att lämna in och borra upp 1-2mm och sätta i en större packbox. Vad tror ni? Alla tips är välkomna.

Jag skulle fräsa en ren grop, svetsa i och slipa en bra yta på det. Det svåra är ju att få det rent, olja har ju en tendens att inte vilja försvinna. Frågan är ju hur lättsvetsat det är också, kanske är en konstig legering?
Borra större hål skulle jag inte göra, det finns nog en tanke med just den dimension det är!
Ett annat alternativ kan ju vara ett nytt ben från skroten också.

du kan även prova med kemisk metall men rengör noga först sen slipar du ner det med fint papper borde funka

Ska man fylla upp med något så se till o få upp benet i en svarv eller nåt så du vet att det inte blir en grop eller kulle där.

Är det mycket djupt? råkade ut för samma problem . Det gick att polera ner. om inte det funkar svetsa som någon annan skrev:tummenupp

Tack för alla bra svar, jag tror jag ska testa detdär med kemisk metall först och funkar inte det så blir det till att hälsa på någon med svets. Jacket är tuvär för djupt för att bara slipa, jag har redan testat att slipa det som stack ut utan att lyckas.

Skrotarna är nu finkammade och bike skroten hade ett par NSR inne för demontering. Jag får höra med dem på måndag om dom har ett ben över :).

Last edited:
Om jag förståt det rätt så är det i ""lager-läget"" för packboxen som det är skador? Lägena för bussningarna är OK???

I såna fall kan du ju faktiskt bara lägga bra silicón runt packboxen om inte skadorna är jättestora?

Alternativt köra med nån slags kemisk metall, blir ju ingen belastning alls där när packboxen väl sitter monterad!

Tvätta väldigt noggrant med thinner innan du gör någonting bara.

Tack för alla bra svar, jag tror jag ska testa detdär med kemisk metall först och funkar inte det så blir det till att hälsa på någon med svets. Jacket är tuvär för djupt för att bara slipa, jag har redan testat att slipa det som stack ut utan att lyckas.

Skrotarna är nu finkammade och bike skroten hade ett par NSR inne för demontering. Jag får höra med dem på måndag om dom har ett ben över :).

Testar du med kemisk metall eller liknande blir det skräp att sedan svetsa. Så bestäm dig om du kommer lyckas med att kladda eller annars svetsa det innan du smutsar ner...

Sådär, nu har man köpt ben på skroten. fick både höger och vänster + kronan för 1000kr+frakt. Känns ändå som ett kap med tanke på att de andra delarna var riktigt slitna och att bara underbenet går på nästan 2700 från honda.

Vad gäller sylikon så har jag redan testat utan resultat, det är riktigt svårt att få ett bra resultat med sylikon eftersom det är trångt och packboxen ska fettas in inför montering.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D