Skadat slipon

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Fixa skadat slipon

Har köpt ett slipon som är lite intryckt går det att knacka ut den eller ska man leva med det?

Om det går att fixa den så skulle jag vilja ha tipps på hur! :tummenupp

Bifogat

• skadad.JPG
    skadad.JPG
    17.2 KB · Visningar: 75
Last edited:
svetsa fast en sån där slaghammare/skjuthammare (vet ej namn) så kanske de funka...men då kasnke de oså bli ett litet märke :(

hur gjorde bosse bildoktorn på bilen där..han limma väl fast nå likn... :rolleyes: :tungan

ozeo skrev:
svetsa fast en sån där slaghammare/skjuthammare (vet ej namn) så kanske de funka...men då kasnke de oså bli ett litet märke :(

hur gjorde bosse bildoktorn på bilen där..han limma väl fast nå likn... :rolleyes: :tungan

om man ska vara så serigös kan man väll i stället göra som man gör med avgassystem till crossar

få avgassyetem tätt sedan trycksätta den för dig då trycksätta ditt slipon senda värma där du har buklan så åker den antagligen ut :tummenupp

ozeo skrev:

Glidhammare menar du. :)
Lim-metoden kanske funkar på lite större plåt, typ bilskärmar. Här skulle jag nog inte tro på den tekniken, men prova kan man ju göra. Svetsa fast nåt att kroka i glidhammaren i är nog inte så dumt annars. :)

.

Glidhammare och så borrar du ett litet hål som du fäster glidhammaren i. Annars kanske det funkar att svetsa fast ngt på utsidan att fästa glidhammaren i men det funkar (av egen erfarenhet) bättre med ett hål. Sedan är det bara att svetsa igen hålet och slipa/polera... Lycka till!

Det är ett titan slipon går det att svetsa i det?? Skulle det inte vara enklare om man tar bort nitarna i ena änden och tömmer innehållet och på så vis försöker trycka ut det blir det skitsvårt att trycka in dämpull och röret igen :confused:

Jag gjorde på et litet annat sätt. Jag gjorde en trä form som passade insidan av burken stoppade in den så att den låg där ojämnheten var. Sedan tog jag en hammare och en träbit och slog från utsidan och vips fixat :tummenupp

OBS!!!! smäller du fel där du inte har träbiten förstöd du hela burken och det kommer ändå vara ett litet märke där bucklan varit. Men miströsta ej, vänd burken så skadan är på undersidan så syns den inte

Jag gjorde nyligen iordning mitt skadade slipon. Jag började med att ta bort nitarna runt om så att man kan ta bort hela "röret". Sedan svarvade jag till ett metallstycke som blev som en kolv som var lite lite mindre än röret. Därefter var det bara att banka igenom kolven och vips så var de flesta bucklor borta. Sedan var jag faktiskt så seriös att jag tog och slipade och polerade ytan enligt "polering för dummies"-guiden som finns som sticky i detta forum så slutresultatet blev helt ok. Började dock med storlek 60 på sandpappret vilket gav extremt djupa repor till att börja med :kocko :)

slipon

Ta å borra ut nitarna, åså vänder du på röret så det buckliga kommer neråt så det inte syns.så ser det ut som nytt=) :fyllisar

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år