skadade gaffelben, hjälp!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
har nu kommit igång på allvar med min rd men märkte nyligen (när jag skulle byta packboxar i framgafflarna) att det ena övre gaffelbenet fått ett litet (hyfsat) märke. min fråga är nu om det är så pass skadat att det är farligt, så pass skadat att det är ok men att besiktningen skulle anmärka på det eller om det är helt ok och inga problem att dra en bombburnuiiiliee på besikningsmannens biltak:yoparty :hihi någon som kan hjälpa mig att göra en riskbedömning? och nej, jag är inte korkad som ens funderar på att köra med småskavda gaffelben. jag är student med en väldigt begränsad ekonomi och hoppas därför på att kunna använda så många av originaldelarna som möjligt, skadade eller oskadda. för att minimera faran försöker jag därför vända mig till folk som vet bättre än jag och som kan antingen ge klartecken eller klippa mina vingar.
här kommer bilder:

Bifogat

• DSC00394.JPG
    DSC00394.JPG
    47.6 KB · Visningar: 104
  • DSC00395.JPG
    DSC00395.JPG
    50.1 KB · Visningar: 92
Ser väldigt dåligt ut. Jaga ett begagnat på någon mc skrot. Är nog det billigaste alternativet tyvärr.

Hur långt ner sitter skadan, går den ner innanför tätningen (vissa gafflar har ett separat dammskydd, så gaffeltätningen sitter djupare ner i gaffelbenet)?

Går den nedanför oletätningen när gaffeln fjädrar ihop är det ju inte bra, men läcker inte gaffeln olja så är det ju körbart.

Jag besiktade en 125'a i somras som var helt utan olja i gaffeln då tätningarna var totalslut, jag torkade bara av gaffelbenen lite diskret innan jag rullade in på besiktningen, den gick igenom.

fan fan fan också...:huvet grejen är att skadan går precis i kanten mot undre gaffelbenet när gaffeln är i nolläge eller vad man ska kalla det så jag tror att skadan "sitter inne" när allt är monterat... jefla skit då, har ju redan gjort av med månadens studiebidrag...:gråta ingen som har ett beggat gaffelben i bra skick som bara ligger och skräpar?:tungan jag tar det mot avhämtning:tummenupp skulle man kunna ersätta det övre gaffelbenet med typ hydraulrör eller nåt?:va

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt