Skadad kåpa latmansfix?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Denna sidokåpa sett uppifråns spricka är 8 cm djup(?) (lång?) och hamnar precis där nya dekalen skall appliceras snarast.

Den är lite isär på bilden för effektens skull men går att sammanfoga till exakt passform men superlim håller första kopplingshandtagsuppsläppet ungefär.

Vad jag så desperat behöver är en snabb fix som håller men behöver inte vara osynlig på insidan...alls. Det ska gå lätt, fan heller jag tar av ens kåpan en enda gång till, jag har fan fler hojar att sköta.

Så vad klibbar jag ihop sprickan med? OBS! Smältlim funkade inte det heller.

Snälla hjälp mig till garaget, med ett tips som nästan alla ingredienser till redan finns i garaget, det ska ta max 20 min inkl 1 st burköl stark 50cl ungefär.

Ett riktigt jävla patenttips som funkar och innebär måttlig ansträngning för mig är nästan värt något pris. Jag kan skicka en hemlig påse.

Bifogat

• Kåpskada.jpg
    Kåpskada.jpg
    227.9 KB · Visningar: 97
Terokal 9225 (finns på Mekonomen) det ända rätta ( eller likvärdigt av annan tillverkare).

tänk på att borra ett runt hål i slutet av sprickan samt slipa upp sprickan något ,, så dettblir som en liten dalgång. låt härda , slipa & måla

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    1.8 KB · Visningar: 362
Last edited:
Jag har meckat med lödkolv tidigare med uselt resultat. Jag törs inte mörda en tru hard to get part med min oskillade lödteknik på plast.

Ja jag har haft på superlim ( ren chansning, hade inget hopp alls )

Terokal 9225 det ända rätta ( eller likvärdigt av annan tillverkare)

Glasfiberväv + spackel gör jobbet :tummenupp Se till att du ruggar och rengör ytan ordentligt innan du applicerar bara. De snabbare fulfixarna kommer du bara bli grinig på då de inte ger något bra resultat.

Last edited:
Max 20 min:tummenupp

Väv å fiber som kommer bli bäst tar längre tid!

Armera med nått Typ nån Spik?? lr nått liknande. Så det inte rör sej.
Silvertape. Aaa det e nog det snabbaste som blir si så där, men kan bli helt ok åxå.
Tills du har tid att göra det ordentligt:D

Jag missade att sprickan var ganska lång.
Lödkolven använder jag mest till små sprickor med gott resultat.

Man jag får nog sålla mig till glasfiberfolket isåfall. Slabba inte för mycket med polyestern bara. :)

Vafan kom igen nu, silvertejp och spik? Jag vill inte slabba med glasfiber jag vill ha quick fix.

Vafan kom igen nu, silvertejp och spik? Jag vill inte slabba med glasfiber jag vill ha quick fix.

Det där fixar man med glasfiber och polyester på 5 min. Är det inte quickt nog?

Kom ihåg att borra ett liiitet hål i änden på sprickan bara för att stoppa vidare sprickbildning.

Har lagat en sådan spricka tidigare.

Köpte lite billig tunn plåt på biltema, smetade på rejält med klister på plåt och baksidan av kåpan, slafsade på skiten, såg till att allt satt som det skulle och inget glapp, sedan satte jag en trasbit på utsidan för att skydda kåpan mot de två skruvtvingarna för att hålla det på plats medan det torkar under natten.
Kan också nämna att jag tog en stålborste och ruggade till ytan på plåten så att limmet skulle fästa bättre.
Använd ngt sorts universallim som klarar metall och plast samt väta. Inga tecken på att lossna hittils. Samt blev skitsnyggt sett från utsidan!

Har lagat en sådan spricka tidigare.

Köpte lite billig tunn plåt på biltema, smetade på rejält med klister på plåt och baksidan av kåpan, slafsade på skiten, såg till att allt satt som det skulle och inget glapp, sedan satte jag en trasbit på utsidan för att skydda kåpan mot de två skruvtvingarna för att hålla det på plats medan det torkar under natten.
Kan också nämna att jag tog en stålborste och ruggade till ytan på plåten så att limmet skulle fästa bättre.
Använd ngt sorts universallim som klarar metall och plast samt väta. Inga tecken på att lossna hittils. Samt blev skitsnyggt sett från utsidan!

PL400 och en uppklippt aluminiumburk då?

PL400 och en uppklippt aluminiumburk då?

Kan inte bli värre än fel, och fel på insidan av en kåpa kan man lätt fixa utan att vara rädd om den kosmetiska biten (såvida du inte gör sprickans törre :död ). Låter som en bra idé, prova :) men låt det torka ett halvt dygn iallafall för att ge lagningen en chans!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT