Skadad bromskolv

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Skulle precis byta belägg på min gammelninja för första gången. När jag plockade ur beläggen märker jag att en kolv har en del skador, som att den är kantstött ungefär. Alltså inte på insidan inuti oket, utan på den kanten som ligger mot belägget.

Är det normalt eller har jag problem?

Är inget o fundera över Låter som någon vart lite oförsiktig när kolven pressats tillbaka in i oket. Är inte utsidan på kolven skadad som går imot packboxen så är det ingen fara:tummenupp

Låter ju som om någon tidigare ägare varit lite våldsam eller klantat sig och skjutit(tryckluft)/tappat kolven så den fått sig en törn.
Utan bild är det svårt men om det inte finns några skador på sidan och den i övrigt är intakt ska det ju inte vara någon fara.

Är inget o fundera över Låter som någon vart lite oförsiktig när kolven pressats tillbaka in i oket. Är inte utsidan på kolven skadad som går imot packboxen så är det ingen fara:tummenupp

Precis det jag ville höra, man tackar! :bow

Ta lite fin smärjelduk å putsa av grader å smuts..innan du puttar tillbaks kolven. Spar mycket extra jobb.

Bra tips! Det var ju tydligt att ingen tagit isär mina ok på ett bra tag, antar att det inte är något som görs ens vid en 4000-milaservice.

Tyvärr fick jag inte ur alla kolvarna, gissar att det är svårt utan tryckluft. Finns det något annat bra sätt?

Bra tips! Det var ju tydligt att ingen tagit isär mina ok på ett bra tag, antar att det inte är något som görs ens vid en 4000-milaservice.

Tyvärr fick jag inte ur alla kolvarna, gissar att det är svårt utan tryckluft. Finns det något annat bra sätt?

Akta fingrarna om du trycker ut kolvarna med tryckluft, det gjorde jävligt ont.

Ett lindrigare,men lite kladdigare sätt är att använda en vanlig fettspruta för att få ut kolvarna.
Har man tur så passar den direkt på luftnippeln,annars får man helt enkelt hitta en fettnippel med samma gänga.

Ett lindrigare,men lite kladdigare sätt är att använda en vanlig fettspruta för att få ut kolvarna.
Har man tur så passar den direkt på luftnippeln,annars får man helt enkelt hitta en fettnippel med samma gänga.

Smart! Men vad ska man ha i sprutan? Tänker på vad som händer med packningar till att börja med, och sedan hur resterna av fettet påverkar bromsvätskan?

lånar din tråd lite då jag ska byta belägg fram för första gången på min R6a, de ni pratar om låter hyffsat bökigt, jag trodde de funka någelunda lika som att byta belägg på bilen:confused:

lånar din tråd lite då jag ska byta belägg fram för första gången på min R6a, de ni pratar om låter hyffsat bökigt, jag trodde de funka någelunda lika som att byta belägg på bilen:confused:

Du kan vara lugn, att byta beläggen var inte alls svårt.

Mitt problem är att när jag bytt så ligger bromsarna på efter bytet. Kolvarna går tungt och med de nya tjockare beläggen så går de inte tillbaka tillräckligt. Det är därför jag vill riva oken och försöka göra rent osv för att få det att funka.

Bytet av belägg fixar du på 10 min. :tummenupp

Du kan vara lugn, att byta beläggen var inte alls svårt.

Mitt problem är att när jag bytt så ligger bromsarna på efter bytet. Kolvarna går tungt och med de nya tjockare beläggen så går de inte tillbaka tillräckligt. Det är därför jag vill riva oken och försöka göra rent osv för att få det att funka.

Bytet av belägg fixar du på 10 min. :tummenupp

brukar få samma problem på bilen, brukar ta en tving å trycka in kolven igen så beläggen inte ligger på.

brukar få samma problem på bilen, brukar ta en tving å trycka in kolven igen så beläggen inte ligger på.

Har testat att trycka in kolvarna, men eftersom de kärvar lite så fastnar de igen vid första inbromsning.

edit: Såg förresten att någon skrev något om att för hög nivå på bromsvätskan i cylindern kan få bromsarna att ligga på, kan det verkligen spela någon roll om behållaren är halvfull eller full? Kan väl inte göra någon tryckskillnad, eller?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...