Skada inre gaffelben.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej, efter en liten stentumling av min hoj i rullstensåsen dom kallar
sandfålla efter rakan på knutstorp i helgen så har ena gaffelbenet
fått synliga men knappt förnimmbara med fingret skador.

Finns det något sätt att polera utan att sabba benet?

Är lite rädd för att det kommer läcka på sikt där annars, just nu
är det tätt men efter lite körning lär det väl inte fortsätta så.

Andra benet är inte ens rakt så det behöver jag inte bry mig om.......går
fort där nere om man kastar hojen direkt man tar i bromsgreppet:näsblod
 
Risken med att polera bort reporna är ju att du får ett ovalt rör som packboxen inte klarar av att täta mot. Hur stort det problemet blir är ju en kombination av hur frisk packboxen är och hur mycket du polerar bort. Sen kan det ju iofs finnas något skoj ytskikt på gaffelbenet som du polerar bort också, vilket troligen inte är bra, men hur det ser ut på R6'or av nyare snitt vet jag inte.
 
Jag det går att polera men finaste våtslippapper/5-56 eller dyligt, men det bör göras vid byte av packningar/olja samt väldigt försiktigt. Och man måste polera hela benet (inte bara på stenskotten)

Detta tips fick jag ev en gammal hoj-guru "& har själv provat på det"
 
Last edited:
Om det inte läcker nu skulle jag polera försiktigt över skadan för att få bort eventuella vassa kantar, sedan köra och chansa på att det funkar. Lyckades med det på en tidigare hoj.
 
Ja, man kan polera och man ska definitivt inte polera hela benet för då kommer gaffelbenet glappa i styrningarna och det är långt värre än en liten inbuktning som tätningen ändå kan följa utan att läcka.

Så polerat bara bort de vassa kanterna på skadan så att packboxen kan passera skadan utan att hyvlas sönder. Nej, man måste inte göra det i samband med gaffelrenovering men det underlättar lite och gaffeln ska ändå renoveras då och då.

Slipa på tvären, och gaffeln är hård så det tar en stund. Att börja med en rundad brynsten snabbar upp arbetet.
 
Ok, polera med våtslip typ 1500-2000(finns det så finkornit?)och 5/56 tvärs över tills alla vassa
kanter är borta och hoppas på det bästa då?

Har komprimerat det ett 20-tal gånger utan en antydan till läck, har även lossat locket och tryckt
ihop och dragit upp, vridit ett par mm och gjort om och gjort så ett helt varv utan att det läcker
nu efter jag satt på locket och klämt ihop igen.

Kunde inte se att det var böjt när jag satte upp det i balanseringsvaggan och ville kolla så det inte
tog i någonstans utan löpte fritt, jag tänker inte sätta upp det med klocka utan köra med det,
blir dyrt nog med det andra.....

Benet är nu rivet och kommer få ny tätning innan jag sätter ihop det igen så förutsättningarna
är väl lovande om jag går på era tips och tankar om det, bort med vassa kanter och ny tätning. :)

Tack tack för tips och råd. :)
 
Var så länge sedan jag polerade ett gaffelben så jag kommer inte ihåg hur grovt papper jag har använt men jag skulle nog vilja säga att det inte är så känsligt eftersom gaffelbenen är så djäkla hårda att du inte skapar särskillt grova repor ens med ett 60-kornigt papper.
Använd ditt förnuft och jobba dig neråt med finare papper tills du känner nöjd.

En skada ger sällan läkage direkt, däremot hyvlar skadan snabbt ner tätningen med läkage som följd.
Och juckar du bara med gaffeln lite så har du knappast nån större mängd olja vid tätningen.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top