Skada hörlurar med hög volym?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Hej,

Jag undrar ifall hörlurar kan skadas eller försämras ifall man har hög volym i dom?
Med hög volym menar jag maxade staplar i Windows volymkontroll. Vet att det är lite andra faktorer som spelar in, som ljudfilens volym, men det låter rätt högt... Har ett par Koss UR40 som jag tycker mycket om men som min idiot till lillebror älskar att pumpa högljudd kass musik genom. Själv drar jag på lite tystare för att spara hörsel och (kanske) hörlurar.

Jaha ok då, då får jag väl gömma lurarna för lillebjoj vill inte lyssna när jag säger åt honom att låta bli volymen :(

Det är såvitt jag vet mycket svårare att spela sönder ett par hörlurar än ett par vanliga högtalare. Uteffekten på en hörlursförstärkare i vanliga elektronikprodukter ligger oftast en bra bit under en watt. Eftersom elementen är så små i hörlurar så borde de inte vara så känsliga för distortion heller. Men jag gissar mest.

Coola Ola skrev:
Det är såvitt jag vet mycket svårare att spela sönder ett par hörlurar än ett par vanliga högtalare. Uteffekten på en hörlursförstärkare i vanliga elektronikprodukter ligger oftast en bra bit under en watt. Eftersom elementen är så små i hörlurar så borde de inte vara så känsliga för distortion heller. Men jag gissar mest.
En ettöressmällare har också låg effekt, men stoppar du in den i örat och tänder på så skadar du garanterat hörseln...

Coola Ola skrev:
Det är inte på något vis omöjligt att lyckas med det, jag har lyckats flera gånger. Mestadels i samband med att jag kopplat in något instrument på datorn eller något, men det är ju en annan femma... :tomten

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8