Skabbig framsida!!

Jag har absolut inget emot annonser, vare sig inne i sajten eller på förstasidan, kan de bidra till driftkostnaderna så är det självklart.
Och bilderna på utsidan om den ordinarie förstasideslayouten är snygga i sig själva. Men som man brukar säga, everything before the "but" is bullshit...
Alltså men...

Mitt spontana intryck, utan att analysera sönder något, är att förstasidan är plottrig. Väldigt många designelement, vart och ett pockande på uppmärksamhet, konkurrerar om uppmärksamheten och det finns inte längre något som leder blicken i rätt riktning. Det är vid en första anblick inte ens uppenbart vems sidan är; den orange SH-plattan för en ojämn och vacklande kamp som rubrikfunktion.
I och med de många flerfärgade elementen har också det orange temat tappat nästan hela sin funktion på förstasidan.

Skönheten ligger i betraktarens ögon och estetiken är förstås en diskussionsfråga. Det jag tycker är fult gillar någon annan. Men somligt är objektivt och mer entydigt. Att man som besökare kan navigera på en sajt innebär inte per definition att layouten är bra, bara att den inte är för dålig. Förstasidan var bättre i förra och förrförra delversionen, IMHO. :tummenupp

Maffan skrev:
2643224Som nån klok sa så är vi rädda för förändring,, snart vänjer vi oss vid "stöket" :D
Ännu värre än att tycka "Det är gammalt, därför är det dåligt" är att tycka "Det är nytt, därför är det bra..." :)

Last edited:
Maffan skrev:
2643224 Tycker SMC banner är mycket bra,, skrev på direkt..

Som nån klok sa så är vi rädda för förändring,, snart vänjer vi oss vid "stöket" :D

När en ny besökare kommer till en site har man enligt vetenskapliga undersökningar 3 sekunder på sig att vinna deras förtroende. För att få en ny besökare att på 3 sekunder skapa sig en bild av en sites budskap så är det hyffsat viktigt att skala bort all information som inte har något budskap.

Om det är en privat site har det kanske inte så stor betydelse men den här siten lär vara hyffsat kommersiell och dra in en hel del på reklamintäckter. Desto mer medlemmar och besökare man får desto högre priser kan man sätta på annonsplatserna. Om man bygger en design som är lätt att ta till sig ökar chansen att nya besökare registerar sig och blir medlemmar.

Alla medlemmar som redan är registrerade och alla besökare om redan blivit trogna sådana påverkas inte så mkt av om det tillkommer lite brus men vill man få nya medlemmar bör man minska det.

supergirl skrev:
2643245 När en ny besökare kommer till en site har man enligt vetenskapliga undersökningar 3 sekunder på sig att vinna deras förtroende. För att få en ny besökare att på 3 sekunder skapa sig en bild av en sites budskap så är det hyffsat viktigt att skala bort all information som inte har något budskap.

Om det är en privat site har det kanske inte så stor betydelse men den här siten lär vara hyffsat kommersiell och dra in en hel del på reklamintäckter. Desto mer medlemmar och besökare man får desto högre priser kan man sätta på annonsplatserna. Om man bygger en design som är lätt att ta till sig ökar chansen att nya besökare registerar sig och blir medlemmar.

Alla medlemmar som redan är registrerade och alla besökare om redan blivit trogna sådana påverkas inte så mkt av om det tillkommer lite brus men vill man få nya medlemmar bör man minska det.
Helt sant.. jag var med på Bike först och tyckte då SH kändes väl rörig som ny åkare. Det kom man snabbt över när man lärde sig hitta, men det finns säkert dom som ger upp..

Jag är mån om hur det ser ut här för just annonsplats är köpt och såklart vill jag alla ser den.. Det gäller nog för alla annonsörer skulle jag tro..

Kanske tona ner färgerna på bilderna på sidorna så syns allt som vanligt igen?

Fattar fortfarande inte varför folk ska vara så jävla bra på att klaga på saker som är gratis.
Betalar man för en tjänst så kan man ställa krav, visserligen kan man väl lufta sina åsikter men ändå.

Måste faktiskt instämma föregående talare, bilderna som är på "sidorna" känns lite malplacerade. Ska man nu ha bilder så ska dom iaf ha samma upplösning. Bilden till vänster med snubben som sitter på huk är ju av betydligt bättre kvalitet än den till höger...

Sen visst är det lite plottrigt men det tycker jag inte är så farligt eftersom sidan är så pass bra. :tummenupp

Jag tycker att ser riktigt illa ut men å andra sidan gillar jag syftet med den och då är ju all publicitet bra, ful eller inte.

Swedie skrev:
2643146 Får inte en krona för det som syns på framsidan just nu. Mest för att hjälpa o se till att det syns.

Sedan blev ingenting mindre. Fulare blev det inte heller, min åsikt.

Jag vet att du inte får en krona för det. Du gör ett grymt bra jobb, har jag alltid tyckt. Men kankse lite för mycket just nu på framsidan var allt jag mena. speciellt bilden till höger, den drar ner helhetsintrycker en hel del, tyvärr!

Och en sak till, varför kan inte de annonser man varit inne på innan blir annan färg lr liknande?

alex

Men jisses. Vad är det som tydligen är så plottrigt helt plösligt!?
Det är reklam på vänster och höger sida som det vart länge, en banner med logon, under den är menyvalen (som också alltid har vart där. Mellan reklampelarna är det nyheter och artiklar.
Att det nu kommit till SMC "säg stopp!" kommer ju bara vara där tillfälligt!

Ja jisses. Jag gillar iaf förstasidan rejält. Bra information där.

Vissa av er är riktigt irriternade dåliga på att uttrycka er.

Tack till er som ger positiiva kommentarer, bekräftas i era ord vad jag försöker åstadkomma med kampanjbilderna.

Syftet är att snabbt nå ut till många med betalda eller icke betalda kampanjer.

SH är en grötig sajt, DET GÅR INTE ATT KOMMA IFRÅN. Vänj er ;)
Men jag försöker dock skapa finare genvägar här o där för manövreringens skull som ska underlätta för den första besökaren.

Tar man sig tiden så är designen som är bättre o snyggare o behagligare än en strikt sajt med raka linjer och endast textinnehåll.

det finns en anledning till att aftonbladet är större är en populär nyhetssajt...

som du själv sagt till mig tidigare

dessa bilderna e ju bara vid speciellt tillfällen & inte permanent.
tycker att startsidan ser mycket bra ut & ser att du tagit till dig av kritiken, då du redan bytt höger bild.

det blev MYCKET bättre... bra jobbat :tummenupp

Tycker framsidan var bra, sporthojjen som står där i kurvan var en bra bild som symboliserar frihet på ett sätt, "påväg"...Men även är det ett budskap som ska fram, det tycker jag det gör bra.. Det är bra helt enkelt

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back