Ska Vevparti ha lite lite motstånd efter nymonterade vevlager och packboxar?

Akarlsson

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2022
Hoj
Aerox 2011
Tjena, monterade dit nytt Vevparti och nya vevlager, packboxar. Men veven går lite trögt. Det går att snurra för hand men det tar emot lite, den snurrar lika lätt hela varvet runt och det låter inte som att något tar emot direkt när man snurrar. Undrar mest om det ska vara så när man monterat nytt vevparti. Det är även första gången jag gör något sånthär :p. Gäller en Aerox 50cc 2011
 
Vad händer om du tar en gummiklubba (inte kopparhammare, inte järnhammare, inte skiftnyckel, inte gatsten) och slår lätt på respektive vevaxelände? Går det tungare, lättare eller oförändrat att snurra på vevaxeln?

Du VET att vevlagren i vevhalvorna blev rätt monterade?
 
Vad händer om du tar en gummiklubba (inte kopparhammare, inte järnhammare, inte skiftnyckel, inte gatsten) och slår lätt på respektive vevaxelände? Går det tungare, lättare eller oförändrat att snurra på vevaxeln?

Du VET att vevlagren i vevhalvorna blev rätt monterade?
Testade det igår och då gick den lite lättare men det var fortfarande lite motstånd. Det kanske ska va så när allt är nytt? Kan vara så med att jag skruvat åt skruvarna till blocket lite för hårt. Kan testa släppa lite på dom sen när jag kommer hem :).
 
Vad händer om du tar en gummiklubba (inte kopparhammare, inte järnhammare, inte skiftnyckel, inte gatsten) och slår lätt på respektive vevaxelände? Går det tungare, lättare eller oförändrat att snurra på vevaxeln?

Du VET att vevlagren i vevhalvorna blev rätt monterade?
Och ja dom borde va rätt monterade, lagrarna åkte ner i blocket fint efter värme.
 
Har du fått skräp mellan lagerläge och vevhalva, eller mellan lager och vev, kan du knacka hur mycket som helst utan att det blir bättre. Ett vinande ljud som inte försvinner och följer varvtalet är avslöjande.
 
Testade det igår och då gick den lite lättare men det var fortfarande lite motstånd. Det kanske ska va så när allt är nytt? Kan vara så med att jag skruvat åt skruvarna till blocket lite för hårt. Kan testa släppa lite på dom sen när jag kommer hem :).
Momentnyckel?
 
Har du fått skräp mellan lagerläge och vevhalva, eller mellan lager och vev, kan du knacka hur mycket som helst utan att det blir bättre. Ett vinande ljud som inte försvinner och följer varvtalet är avslöjande.
Det blev bättre när jag knackade lite, ska testa starta upp den sen och se om det är missljud isåfall är det bara att plocka ner den igen och börja om från början :(
 
2T motorer och 1 cyl 4T motorer med kullager går iprincip alltid lite trögt tills dom är startade och lagren sätter sig.

Vevaxlarna flexar lite efter montage o det blir då ett minimalt snett lager montage som sätter sig direkt motorn startar.

Är det flercylindrig 4T o veven går trögt när rätt moment är dragit då är det isär o mäta upp lager spelet. För att släppa på ramlager skruvarna för att veven skall snurra, det är riktigt riktigt dumt o kommer ganska säkert resultera i ett såkallat General ras.
 
2T motorer och 1 cyl 4T motorer med kullager går iprincip alltid lite trögt tills dom är startade och lagren sätter sig.

Vevaxlarna flexar lite efter montage o det blir då ett minimalt snett lager montage som sätter sig direkt motorn startar.

Är det flercylindrig 4T o veven går trögt när rätt moment är dragit då är det isär o mäta upp lager spelet. För att släppa på ramlager skruvarna för att veven skall snurra, det är riktigt riktigt dumt o kommer ganska säkert resultera i ett såkallat General ras.
Tack!!
 
2T motorer och 1 cyl 4T motorer med kullager går iprincip alltid lite trögt tills dom är startade och lagren sätter sig.

Vevaxlarna flexar lite efter montage o det blir då ett minimalt snett lager montage som sätter sig direkt motorn startar.

Är det flercylindrig 4T o veven går trögt när rätt moment är dragit då är det isär o mäta upp lager spelet. För att släppa på ramlager skruvarna för att veven skall snurra, det är riktigt riktigt dumt o kommer ganska säkert resultera i ett såkallat General ras.
Är uppstart enda sättet att få dom att sätta sig som dom ska? Det känns ju lite vanskligt, ifall något annat är knas på riktigt. Man vill ju gärna undvika han den där General Ras ;)
 
Är uppstart enda sättet att få dom att sätta sig som dom ska? Det känns ju lite vanskligt, ifall något annat är knas på riktigt. Man vill ju gärna undvika han den där General Ras ;)
På en cyl motorer med kullagrade vev så när man monterar veven så sitter ju vev bulten offsett från lagren o det är iprincip omöjligt att inte få vevskinkorna att inte bli lite koniska vid montage o ihopskruvning, detta beror helt enkelt på kullagrenas lagerspel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top