Ska ventiler se ut såhär?

Komptest ska göras ikväll hade jag tänkt, så får vi se om resultatet blir arbetsorder eller om det verkar ok.

Tävling blir det inte, kör för skojs skull -Hellre än bra-

Då var komptest gjort, och det verkade ok. Mätarn stannade på ca:13,5 bar på alla cylindrar.
Den slog runt 14 bar på alla, men jag tror inte ventilen i mätaren hinner med att stänga riktigt på max. (det är inte Rolls Royce modell).

Nästa fråga- Nu sitter det kabelhärva och tändbox med 8 lägen från YCC på hojen. Gammla motorn hade kammar från YCC och portning.
Kan jag fortsätta köra med samma tändbox? och behövr den isf programmeras om?
Förgasarna lär jag väl få bestycka om.

Då var komptest gjort, och det verkade ok. Mätarn stannade på ca:13,5 bar på alla cylindrar.
Den slog runt 14 bar på alla, men jag tror inte ventilen i mätaren hinner med att stänga riktigt på max. (det är inte Rolls Royce modell).

Nästa fråga- Nu sitter det kabelhärva och tändbox med 8 lägen från YCC på hojen. Gammla motorn hade kammar från YCC och portning.
Kan jag fortsätta köra med samma tändbox? och behövr den isf programmeras om?
Förgasarna lär jag väl få bestycka om.

Vad då inte Rolls Royce? Det var ju Biltemas finaste modell ju!

Fick du ordning på oljeläckaget?

Och vad gäller plastningen så har den släppt i samtliga insugskanaler, så helt ovanligt kan det ju inte vara.
/Per

Last edited:
Nu är det ju inte min tråd så egentligen skulle Eng fråga, men:

Hur stora skador kan man leva med på en kamaxel? Den ena av de gamla roliga kammarna har fått lite en liten smäll på ena nocken.Kan man kolla att den är rak och bara snygga till kanten lite?
Om jag ber snällt kanske Eng kan slänga upp en bild?

/Per

Som BON skrev har insugskammen fått sig en smäll eller två då ventillyftarna gick åt helvete..

Raset var garanterat för att portningen släppte, har börjat släppa från insugskanalerna på alla cylindrar, men på #2 fattas typ hälften av portningsmaterialet.

Utbytesmotorn är provstartad, och startade hur lätt som helst (när jag hade satt tändkablarna rätt:rolleyes: )
Då jag inte har kylarsystemet på plats blev det bara provstart och dödarknappen precis efter den hoppat igång, men den funkar iaf.

Lite oljeläckage från det utvändiga oljeröret, så där ska O-ringarna bytas.
Lite läckage även från trågpackningen, så den ska också bytas. Sen funkar det förhoppningsvis.

Bifogat

• Trasig kam.jpg
    Trasig kam.jpg
    224.9 KB · Visningar: 103
  • Insug 2.jpg
    Insug 2.jpg
    224.6 KB · Visningar: 126
Nu är motorn på plats igen, var tvungen att lyfta ur det då ena motorfästet var paj, men det är fixat nu. Bara byta oringen mellan motor och oljekylare också, sen borde den vara färdig att gasas.

Har kört den en liten provsväng, och kan konstatera att det var oxid på ventilerna, det mesta är nämligen borta nu.
Det verkar som motorn går duktigt fett, men lite för tidigt att säga säkert då jag inte kört någon längre stund så den blivit riktigt varm.

Någon som vet vad de 8 olika tändprogrammen på YEC boxen gör? Ställer de bara tändingen tidigare/senare eller är de individuellt programmerade i bänk.
Jag har ingen aning då jag inte fick med några bänkningspapper eller liknande.

Som BON skrev har insugskammen fått sig en smäll eller två då ventillyftarna gick åt helvete..

Raset var garanterat för att portningen släppte, har börjat släppa från insugskanalerna på alla cylindrar, men på #2 fattas typ hälften av portningsmaterialet.

Utbytesmotorn är provstartad, och startade hur lätt som helst (när jag hade satt tändkablarna rätt:rolleyes: )
Då jag inte har kylarsystemet på plats blev det bara provstart och dödarknappen precis efter den hoppat igång, men den funkar iaf.

Lite oljeläckage från det utvändiga oljeröret, så där ska O-ringarna bytas.
Lite läckage även från trågpackningen, så den ska också bytas. Sen funkar det förhoppningsvis.

det var inte underligt att den plasten lossnade,,, visserligen blästrat men det räcker inte man måste ha förankrings hack med högst 5mm i från varandra!! och allmänt tokgrovslipat kors och tvärs överallt där plasten ska ligga, och i mitt tycke JB Weld..................

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti