Ska ventiler se ut såhär?

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
Hjälp med r6-motor

Rasade min R6 motor för ett tag sen, och nu har jag fått hem en bättre begagnad. (Bättre återstår att se).

Hur som helst ser ventilerna i den "nya" motorn jävligt mysko ut.
Varför?
Gör det något?
Måste jag byta dem?

Kan det bero på att motorn inte gått på ett bra tag:va

Ventilerna i min gamla motor är helt blanka och fina, därför är jag väldigt tveksam till om de nya ser ut som de ska.
 

Bifogat

  • Nya1.jpg
    Nya1.jpg
    197 KB · Visningar: 476
  • Nya2.jpg
    Nya2.jpg
    213.9 KB · Visningar: 306
  • Gamla.jpg
    Gamla.jpg
    213.8 KB · Visningar: 390
Last edited:
Så där brukar det se ut om motorn stått ute eller i kallförråd okonserverad. Det är oxid från kondens. Nu är det ju rostfria ventiler och säten så är sätena bara i ordning så spelar det ju ingen roll.

Om du vill vara säker kan du ju lägga toppen uppochner med stiften i, sedan hälla fotogen eller diesel i förbränningsrummen och se om det är tätt efter någon timme. Eller passa på att slipa in ventilerna just in case. Men då blir det ju 16 stycken nya ventiltätningar oavsett om det var fräscht eller ej.

mvh
Jörgen
 
Vad borde jag göra?

Är toppen tät i sätena så är det ingen fara, jag gav dig två tips på hur man kan kolla det innan man monterar den. Om du väljer att ta isär är det jku en lätt sak att putsa ventilerna med tex stålull innan man slipar in dom.

Men oxiden i sig gör inget. Det kan ju däremot vara idé att kolla efter gravrost på lyftare och kammar eftersom oxiden är tecken på att motorn stått fuktigt, ty dessa är ju i kolstål till skillnad från ventiler och säten och kan därmed rosta.
 
Jag får plocka av toppen och kolla sätena och göra dieseltestet. kammar och lyftare ser okej ut.

Om där är oxid på "tätningsytan" på ventilerna eller sätet, räcker det att putsa/slipa in dem då också eller måste jag byta ventilerna då?
 
Jag får plocka av toppen och kolla sätena och göra dieseltestet. kammar och lyftare ser okej ut.

Om där är oxid på "tätningsytan" på ventilerna eller sätet, räcker det att putsa/slipa in dem då också eller måste jag byta ventilerna då?

Slipa bort det med ventilsslippasta och pinne istället.

Men vänta nu! Plocka av? Sitter den monterad på en motor kan du ju göra komptest med startmotorn. Jag trodde toppen var lös
 
Men vänta nu! Plocka av? Sitter den monterad på en motor kan du ju göra komptest med startmotorn. Jag trodde toppen var lös

Otydligt av mig..
Bara en dum fråga till, det är ingen risk att någon ventil går av eller att det blir märken i sätena om det är oxid på de ytorna när jag kör med startmotorn?

Total amatör på detta, men någon gång ska man ju lära sig. Vill inte fördärva i onödan bara.
 
Otydligt av mig..
Bara en dum fråga till, det är ingen risk att någon ventil går av eller att det blir märken i sätena om det är oxid på de ytorna när jag kör med startmotorn?

Total amatör på detta, men någon gång ska man ju lära sig. Vill inte fördärva i onödan bara.

Nej det är rostfritt stål. Nu när jag har förstått att det är en begegnad men komplett motor vi talar om så skulle jag bara okulärbesiktiga den, typ kolla magnetpluggar lysa in i öppningar, ev kompprov, kolla att alla växlar går i, kolla/ställa ventilspel, kolla hur kamkedjespännaren står. Sedan montera den i hojen, ny olja och filter, fylla upp kylsystem och starta den. Det är dumt att ta isär den utan att veta om den är paj, bättre att kolla först, det är inte oseriöst. Det är ju ingen flygmotor.

Tycker jag
 
De problem som jag tror du tänker på är att ventilen ser sotiga ut.
Kan vara chey tjörd eller fett ställd eller läck i ventilerna (alla samtidigt?) eller läck i ventiltätningarna eller nått annat.
Kan Du inte skifta toppen mot din gamla, LR ?

Där ser man, jag trodde det var oxidprickarna han menade. Jag tycker inte det ser så sotigt ut, Det är ju iaf metallglans på alla säten och ventiler att döma av bilderna menar jag. :va
 
Kan Du inte skifta toppen mot din gamla, LR ?

Bifogar en bild på vad den gamla toppen orsakade, så byte är inte aktuellt.

Ta ett komptest på den innan du ev. river ner, så roligt är det inte att justera ventiler i "onödan".
Lite avlagringar har du snart varvat bort på Mantorp.

:) Per
 

Bifogat

  • Engs morot.jpg
    Engs morot.jpg
    153.4 KB · Visningar: 291
Dom två övre är ju svarta och sotiga medan den nedre bilden har blanka och rena.
Dom övre är från utbytesmotorn och den nedre är från den gamla rovan.
Kan tänka mej att det inte är nått allvarligt bekymmer.

Men jag tycker man ser metallglansen på ventilerna på bäda de två övre bilderna, det kan inte vara mycket till beläggning menar jag. och steskanten är ju blank den med. Den övre högra bilden har ju ännu sämre ljusförhållanden än den vänstra att döma av nyansen på insugstunneln alumium. Så jag tittade mest efter hur blankt det var, ljusförhållandena gör ju att kulören inte är trovärdig att gå på vid en jämförelse mellan dessa bilder. Det är ju så oerhört mycket mer ljus i den nedre bilden.

Men man skulle förstås vilja kika på det där live för att vara säkert, bilder kan ju vara bedrägliga.

Bifogar en bild på vad den gamla toppen orsakade, så byte är inte aktuellt.

Ta ett komptest på den innan du ev. river ner, så roligt är det inte att justera ventiler i "onödan". Lite avlagringar har du snart varvat bort på Mantorp.

:) Per


Så här skrev jag:

"Nu när jag har förstått att det är en begegnad men komplett motor vi talar om så skulle jag bara okulärbesiktiga den, typ kolla magnetpluggar lysa in i öppningar, ev kompprov, kolla att alla växlar går i, kolla/ställa ventilspel, kolla hur kamkedjespännaren står. Sedan montera den i hojen, ny olja och filter, fylla upp kylsystem och starta den. Det är dumt att ta isär den utan att veta om den är paj, bättre att kolla först, det är inte oseriöst. Det är ju ingen flygmotor."

Är det det rådet du ifrågasätter?
Tycker du inte att man inte ska kolla hur ventilsspelet står bara för att man har bra komp? Motorn kan ju stå med 1/100mm i spel på en ventiloch ändå ge bra vid ett komprov.

:va

/J
 
Last edited:
Jag säger som Jörgen sa sist. Man börjar inte med att plocka ner den för att se om den är okej. Börja du med att starta upp skiten och se ifall det fungerar bra. Går den bra så är det bra, låt det vara då.
Däremot kan jag tipsa om att lyfta bort ventilkåpan och söla ner kammar samt lyftare med lite motorolja ifall den skulle stått torrt länge. Försiktig med vintilkåpsbultarna bara. Sällan mer än 10 Nm.
 
1. Var oxidprickarna jag menade (det är insugskanalen så där ska vl inte vara sot?)
2. ventilspelet ska jag kolla snart, har plockat bort ventilkåpan (därav såg jag att kammar och lyftare ser ok ut, ej rost)

3. Som sagt mår inte min gamla topp så bra..

@Jörgen, jag är säker på att BON inte ifrågasatte koll av ventilspel, han tänkte säkert på inslipning men gjorde en tankevurpa när han skrev. Han vet bättre än så. (Han skrev även Mantorp men menade säkert Anderstorp)

@BON- LÄGG AV MED ABSINTEN!!:D

Tack för svaren så långt, återkommer garanterat när jag kommit lite längre eller fördärvat något.

ps. De två övre bilderna är "Nya" motorn, den nedre är gamla, ljussättningen blir lite konstig då kameran tycker det är för lite ljus inne i insugskanalen.
 
Last edited:
Men jag tycker man ser metallglansen på ventilerna på bäda de två övre bilderna, det kan inte vara mycket till beläggning menar jag. och steskanten är ju blank den med. Den övre högra bilden har ju ännu sämre ljusförhållanden än den vänstra att döma av nyansen på insugstunneln alumium. Så jag tittade mest efter hur blankt det var, ljusförhållandena gör ju att kulören inte är trovärdig att gå på vid en jämförelse mellan dessa bilder. Det är ju så oerhört mycket mer ljus i den nedre bilden.

Men man skulle förstås vilja kika på det där live för att vara säkert, bilder kan ju vara bedrägliga.




Så här skrev jag:

"Nu när jag har förstått att det är en begegnad men komplett motor vi talar om så skulle jag bara okulärbesiktiga den, typ kolla magnetpluggar lysa in i öppningar, ev kompprov, kolla att alla växlar går i, kolla/ställa ventilspel, kolla hur kamkedjespännaren står. Sedan montera den i hojen, ny olja och filter, fylla upp kylsystem och starta den. Det är dumt att ta isär den utan att veta om den är paj, bättre att kolla först, det är inte oseriöst. Det är ju ingen flygmotor."

Är det det rådet du ifrågasätter?
Tycker du inte att man inte ska kolla hur ventilsspelet står bara för att man har bra komp? Motorn kan ju stå med 1/100mm i spel på en ventiloch ändå ge bra vid ett komprov.

:va

/J


Nu försökte jag inte ifrågasätta något råd alls, inte heller trampa någon på tårna.
Det jag citerade var UT:s fråga om det inte gick att byta till den gamla toppen. Nej, det går inte.

Naturligvis kollas ventilspelet innan start, men komptestet kan ju visa om oxidprickarna orsakar otäthet vid ventilerna. Alltså kan man slippa riva av toppen och allt vad där tillhör utan att vara säker på att det behövs.
Därav ordvalet "i onödan".

Ska jag var riktigt ärlig läste jag inte ditt inlägg innan svaret.Sorry.
/Per

@ Eng
torp som torp, har du fått upp nåt lyse än?
 
Last edited:
Då var ventilspelet kollat, allt verkar vara inom tolerans även om några känns som de ligger nära undre gräns.
Slitsmåttet har intervall 0,11-0,15-0,20-0,25 så det blir ju lite upskattning av måttet.

Men det finns väl ingen anledning att byta något schims eller?
Brukar spelet bli mindre eller större med tiden/milen?
 

Bifogat

  • Ventilspel 2008-02-13.JPG
    Ventilspel 2008-02-13.JPG
    39.9 KB · Visningar: 161
Last edited:
Tycker det ser ut som koks på ovansidan av ventilerna i nya toppen, vilket kan tyda på otäta ventiler, eller att den gått på låga varv med mycket bakspott i insugen.
En iofs inte helt ovanlig syn. Närmast naturlig. MEn bättrar ju inte på effekten direkt om det börjar bli tjocka lager.

Bilden är dock svårtolkad, så prova med en vass pryl att ritsa lite i "lagret" av jox och se om det bara aär en ytstruktur (viss ventiler ÄR väldigt råa i ytan) eller om det är som jag sa, koksuppbyggnad (poröst jox). Jörgen tror sig se metallglans, men kolet brukar oxå blänka sådär.
Typiska koksavlagringar iaf om du frågar mig, och dax för ett jobb.

DIn gamla topp var kul att se! :) Ett äkta "Motoman - Mototune" jobb.
 
Last edited:
Nu försökte jag inte ifrågasätta något råd alls, inte heller trampa någon på tårna.
Det jag citerade var UT:s fråga om det inte gick att byta till den gamla toppen. Nej, det går inte.

Naturligvis kollas ventilspelet innan start, men komptestet kan ju visa om oxidprickarna orsakar otäthet vid ventilerna. Alltså kan man slippa riva av toppen och allt vad där tillhör utan att vara säker på att det behövs.
Därav ordvalet "i onödan".

Ska jag var riktigt ärlig läste jag inte ditt inlägg innan svaret.Sorry.
/Per

@ Eng
torp som torp, har du fått upp nåt lyse än?


Aha, då förstår jag. Då tycker vi ju lika!

Hade det varit så att du ifrågasatt mig så hade jag inte blivit sur för det, det är ju bla sånt ett forum är till för.
Jag bara replikerade därför att jag inte kände att jag var med riktigt.

/J
 
Typiska koksavlagringar iaf om du frågar mig, och dax för ett jobb.

DIn gamla topp var kul att se! :) Ett äkta "Motoman - Mototune" jobb.

Något annat jobb än inslipning om de är otäta eller??

Min gamla topp VAR kul, nu är den inte det.
Jag vet inte om det är som UrbanTiger skriver, men jag misstänker det.
Plastic paddingen hade släppt från insugsväggen och skapade en ganska stor "ficka". Pga det tror jag att motorn gick mager framförallt på cyl2 vilket i förlängningen ledde till att en ventil gick av. Eller är jag helt ute och cyklar:va Kanske borde cykla istället:rolleyes:

Här är en bild på förödelsen. Kan ta bild på insuget senare idag så ni ser hur det har släppt.
 

Bifogat

  • Lustiga ventiler.jpg
    Lustiga ventiler.jpg
    108.9 KB · Visningar: 379
Något annat jobb än inslipning om de är otäta eller??

Min gamla topp VAR kul, nu är den inte det.
Jag vet inte om det är som UrbanTiger skriver, men jag misstänker det.
Plastic paddingen hade släppt från insugsväggen och skapade en ganska stor "ficka". Pga det tror jag att motorn gick mager framförallt på cyl2 vilket i förlängningen ledde till att en ventil gick av. Eller är jag helt ute och cyklar:va Kanske borde cykla istället:rolleyes:

Här är en bild på förödelsen. Kan ta bild på insuget senare idag så ni ser hur det har släppt.

Jag skulle som sagt göra ett komptest och är det tillfyllest så skulle jag köra med den där toppen. Besides så kan du ju själv kolla det som vi inte kan se av bilderna: om det är oxidprickar (som jag tror eftersom de förekommer även uppströms på insugsväggen), eller koks.

Om en plastning lossnar, vilket de ofta gör förr eller senare, så behöver man inte söka härleda haveriet till ngn avancerad strömningsinducerad sekundärskada. Det räcker med att en tillräckligt stor plastbit hamnar i kläm så blir det förödelse.

Tycker jag

J
 
Något annat jobb än inslipning om de är otäta eller??

Min gamla topp VAR kul, nu är den inte det.
Jag vet inte om det är som UrbanTiger skriver, men jag misstänker det.
Plastic paddingen hade släppt från insugsväggen och skapade en ganska stor "ficka". Pga det tror jag att motorn gick mager framförallt på cyl2 vilket i förlängningen ledde till att en ventil gick av. Eller är jag helt ute och cyklar:va Kanske borde cykla istället:rolleyes:

Här är en bild på förödelsen. Kan ta bild på insuget senare idag så ni ser hur det har släppt.

Njaeij, att de blir koksiga på ovansidan behöver inte betyda att de är otäta
Gör ett komptest som sagt.
Men jag hade nog helst velat gjort ren de där, och få de att se bra ut och därmed ökat flödet.
Ska du tävla? Eller köra mycket bana så är det definitivt värt att åtgärda.¨
Snikvarianten är insprutningsrengöring i bensinen och hoppas på att det kan lösa upp lite av det där. MEn såna "mirakelkurer" brukar vara som religion.
De bygger på TRO.
Inte veta.

Att plastningar lossnar ofta, det kan jag absolut inte hålla med om.
Jag har sett gamla plastningar ända från "Grottis" tid, och vissa har då ev. släppt lite i kanten, men inga kakor eller hela delar, inte ens små delar har släppt och följt med in.
Men det HAR säkert förekommit! Dock inte som legio.
Gör man ett dåligt underjobb, och/eller inte har en absolut fettfri yta och/eller felaktigt material för plastningen så kan det nog tänkas hända.
Men jag har som sagt ännu inte sett det med egna ögon.

Att din plastklump skull orsakat mager blandning tror jag inte, för den stryper ju bara flödet som ett vanligt gasspjäll = mindre mängd gas totalt sett, men av rätt blandning = motorbroms på den cyllen.
Mer troligt är att en bit har glidit ner, låst ventilen i öppet läge, kolven har sen slagit av en tallrik, och efter det har den stora cirkusen börjat... :död
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top