Ska uppdatera lite datorkomponenter.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Känner att det börjar bli dax att uppdatera min dator lite och eftersom jag totalt halkat efter på datorfronten behöver jag nu lite hjälp. :)

Processor, moderkort och minnen är det jag ska ha. Sedan kanske man skulle köpt sig ett nytt grafikkort också men det är inte ett måste då jag spelar ganska sällan och mitt GeForce 6600 (ej GT) funkar bra. Så finns det nått avsevärt bättre för en billig slant så...

Hade tänkt handla från www.komplett.se

Har iaf hittat en sak jag ska ha...
AMD Athlon 64 X2 4800+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331492

Men sen är jag är jag ganska lost, helst när det gäller minnen. Finns 75000 olika att välja mellan. Enda jag vet är att jag vill ha 2gb (2x1gb)
# DDR2 PC4200
# DDR2 PC5300
# DDR2 PC5400
# DDR2 PC6400
# DDR2 PC7200
# DDR2 PC8000
# DDR2 PC8500
# DDR2 PC8888
# DDR2 PC9136
# DDR2 PC9200
# DDR2 PC9600

För att nämna några.. :huvet

Som moderkort har jag nu ett ASUS A8N och är rätt nöjd med det, så gärna ett Asus igen men även där öppen för förslag. Vill ha inbyggt ljudkort är väl enda kravet tror jag. Behöver inte ha firewire och sånt tjafs. ;)

Edit: Vill ha en tyst dator. :)

Det var nog allt..

Tack på förhand! :)

Last edited:
Köp ett uppgraderingspaket.
Att veta om prylar fungerar med varandra och sådant där är inte hundraprocentigt om man köper dem var för sig.

Idag finns det ingen som kan rekommendera AMD annat än för ett lågt pris. Men i förhållande pris/prestanda är det inget som slår Intel för tillfället. En E4400 (eller den billigaste c2d för dagen) och ett Asus P5B (som du naturligtvis ska måste lkocka) med de billigaste DDR2 du kan hitta. Det är cpun som ger kräm i burken, minneshastigheten påverkar prestandan på sin höjd 1 till 2 procent, dvs försumbart. Själv skulle jag köpt en E6550 på ett vanilla P5B-kort och klockat moderat till 3.2 GHz. http://prisjakt.se/#rparams=ss=e6550

Eller ett ASUS P5WDG2-WS PRO I975X CROSSFIRE SOCKET 775 ATX

Kostar lite mer men är i stort sätt kompatibelt med allt och hamnar mycket bra i överklockningtest.

Jag har testat väldigt många olika moderkort (för Intel processorer) och näst klassiska AOpen AX6B så är detta kort det som faktiskt verkar ha "allt" och vara kompatibelt med "allt"

P5B är också ett bra alternativ.

Kolla SHG.biz också

Last edited:
men abit fatal1ty kortet e grymt nice, o så ska du såklart ha en 6000+ mohaha, samt gtx

Varför ska ni hålla på och komplicera saker och ting för mig nu?? Har juh alltid haft AMD :va

;)

Skicka länkar på det ni surrar om så blir jag nog lite klokare. :)

Glömde nämna att jag vill ha en tyst dator också.

Ska du köpa nytt mobo så måste du köpa nytt grafikkort också, om det inte nu är så att du redan har ett pci-e 6600 kort, vet inte om dom gjorde vanliga i både AGP och PCI-E, 6600GT gjordes dock i båda.

Uppgraderingspaket Intel - Core 2 Duo E6550, 2048MB

Uppgraderingspaket AMD - Athlon64 X2 6000+, 2048MB

Där har du två färdiga paket med processor, mobo å minne, lägg till valfritt pci-e grafikkort så har du en ny dator :)

Är ett PCI-E kort jag har så det är lugnt.

Men är MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 ett vettigt moderkort?

3115283 Är ett PCI-E kort jag har så det är lugnt.

Men är MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 ett vettigt moderkort?
Med tanke på att komplett är en väldigt vettig butik så skulle jag nog vilja säga JA. Dumt av dom att erbjuda ett paket som kommer att strula för många, eller vad tror du :)

MSI har i regel alltid gjort bra moderkort, klockvänliga har dom varit, iaf på den tiden jag höll på. Det lär inte vara det bästa kortet med tanke på att dessa paket ska hålla en rimlig prisnivå också. Vill du ha annat, välj delar själv :)

Med tanke på att komplett är en väldigt vettig butik så skulle jag nog vilja säga JA. Dumt av dom att erbjuda ett paket som kommer att strula för många, eller vad tror du :)

MSI har i regel alltid gjort bra moderkort, klockvänliga har dom varit, iaf på den tiden jag höll på. Det lär inte vara det bästa kortet med tanke på att dessa paket ska hålla en rimlig prisnivå också. Vill du ha annat, välj delar själv :)

Förmodligen kommer det inte att strula, var inte det jag menade.
Tex kvalite på ljudkort osv... :) Stog att det var dåligt ljud på det inbyggda.

Edit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328080
Kanske ska köpa det moderkortet då det verkar ha en annan signalprocessor än dom andra? (Intel HD Audio)

Last edited:
3115934 Förmodligen kommer det inte att strula, var inte det jag menade.
Tex kvalite på ljudkort osv... :)
Ljudkort Realtek ALC888, rätt vanlig audio codec. Det brukar vara i stort sett samma ljudkort på de flesta moderkort. Asus använder sig utav Realteks chip, har ett på mitt A7N8-X kort t.ex :)

Ljudkort Realtek ALC888, rätt vanlig audio codec. Det brukar vara i stort sett samma ljudkort på de flesta moderkort. Asus använder sig utav Realteks chip, har ett på mitt A7N8-X kort t.ex :)

Så du tror att det bara är kräsna folk som klagat?
Har alltid haft inbyggt ljudkort på mina moderkort och det har funkat bra tycker jag.

3115947 Så du tror att det bara är kräsna folk som klagat?
Har alltid haft inbyggt ljudkort på mina moderkort och det har funkat bra tycker jag.
Ja i de flesta fall så är det antingen kräsna eller idioter som har hackande ljud lr liknande pga dålig drivrutin lr annat problem med datorn. Klart det blir skillnad i ljudet, men inte tillräckligt för att JAG ska klaga iaf. Men hade jag oändligt med pengar så skulle jag ju köpa det värsta ljudkortet jag hittade när jag skulle bygga ny burk :)

Tror jag har bestämt mig nu...

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338081

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715

Totalt pris: 4.723,00

Några synpunkter på detta?
Lär väl "hända" lite mer än på min nuvarande AMD64 3000+ 1024mb :gnissla

Last edited:
Bra val så när som på minnena. Hade du tänkt klocka det minsta lilla - satsa på TWIN2X 6400 istället. Då kan du klocka din propp till 3.2 GHz på originalkylaren. Lås PCI-E till 100, ställt cpu-multipliern till 8 och fsb på 400, Ställ minnena manuellt i bios till 5-5-5-15 och pc2-5300, dvs divider 1:1 på minnena.

Bra val så när som på minnena. Hade du tänkt klocka det minsta lilla - satsa på TWIN2X 6400 istället. Då kan du klocka din propp till 3.2 GHz på originalkylaren. Lås PCI-E till 100, ställt cpu-multipliern till 8 och fsb på 400, Ställ minnena manuellt i bios till 5-5-5-15 och pc2-5300, dvs divider 1:1 på minnena.

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

Bättre så? :)

Edit: Var ett par år sedan man höll på att klocka osv... hade inga storslagna planer på att klocka men man vet juh aldrig.

Förresten det bör väl inte vara några problem med att köra detta på 350w nätagg?

Last edited:
350W räcker om du kör med snikgrafik. Intel-proppen drar ju mindre kräm än en AMD cpu. Det är då du ska in med lite bättre grafik som det börjar tryta med kraft.

I min nuvarande stora burk med ett 8800gtx har jag redan hunnit med att torska ett Tagan 570W aggregat. Nu sitter det ett 650W agg i burken.

350W räcker om du kör med snikgrafik. Intel-proppen drar ju mindre kräm än en AMD cpu. Det är då du ska in med lite bättre grafik som det börjar tryta med kraft.

I min nuvarande stora burk med ett 8800gtx har jag redan hunnit med att torska ett Tagan 570W aggregat. Nu sitter det ett 650W agg i burken.

Torskat ett 570W nätagg, vad har du egentligen i den burken??? :)

Har juh ett par hd som jag också ska sätta in...
Men sökt på strömförbrukning + dator och den högsta förbrukningen som jag hittade att någon haft var inte över 300w... :va

Flikar in med en fråga bara; om man har ett lite mer krävande graf.kort (av quadrotyp) hur mycket kräm lär man upp i på nätagget för att det ska lira?

Har ett 380W agg nu men som jag hört från flera håll inte ska kunna leverera tillräckligt med pulver när det blir lite mer komplicerade 3D sammanställningar (Inventor).
Hur märker man när det inte räcker till?

Sporadiska omstarter kan vara ett tecken på för klent aggregat. Mät +3, +5 och +12 volt under drift så blir du varse om det är för klent. Ett klent agg märks mest med ett moderkort med få faser på cpu-regulatorn. Snik kör med 3 medans de lyxigare korten kör med ända upp till 8.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti