Ska till Paris. Vad ska man kunna?

Jag ångrar att jag inte läste mer språk i skolan, spanska framförallt.

Kan nog också ångra att jag inte ansträngde mig mer i franska och tyska. Det fanns dock en anledning till det och det var att undervisningen var tråkig. Hade nog lärt mig mer om jag spenderat två somrar i respektive land än tre års undervisning i respektive språk. Ett underbetyg till skolundervisningen helt klart.

Det är dock aldrig för sent att lära sig nya språk. Anmäl dig till kvällsundervisning. Skulle själv gärna lära mig italienska, spanska och franska. Av dessa tre har man troligtvis störst nytta av spanska. Åtminstone om man som jag funderar på att resa i Sydamerika i framtiden. Undra hur pass bra man klarar sig med engelska där?

Se till att ha med ett franskt betal/kredit kort. :huvet

Ett "Svenskt" Eurocard funkar tex inge vidare. Däremot funkar ett "Franskt" Eurocard.

Kan ha ändrats men var mentalt förberedd på dylika saker.

Jag antar att visa fungerar överallt i hela världen. Fast jag kanske har fel?

Det är dock aldrig för sent att lära sig nya språk.

Njaaa. Jag åker på fredag så jag tror nog faktiskt att det kan vara för sent.

Last edited:
Jag antar att visa fungerar överallt i hela världen. Fast jag kanske har fel?
......

Jo utom i frankrike, där måste det ibland vara ett franskt Visa..

Citerar en fransk kund.

"Om det var upp till franska banker så skulle det inte gå att göra affärer i frankrike"

Hur säger man:jag kör sporthoj,vill du ligga?

finns ju riktigt fina franskor (inte dom man kan äta) ja iofs kan man ju äta alla franskor..

3alizee.jpg

Edit:det är alizee för dom som undrar :tuttar

Även på uttagsautomater?

Sist jag var där försökte jag pröjsa tåget från deGaulle (?) till city och fick ett meddelande på franska på skärmen. Efter att frågat flera om hjälp var det en fransman som faktiskt ville hjälpa mig och drog mitt kort och gav ifrån sig en suck. " Det står att det inte är ett franskt Eurocard". Stövlade då fram till den internationella informationen för att fråga hur jag skulle göra. Ingen där förstod (eller ville förstå) engelska. Hittadetillslut en lucka där dom efter en del strul sålde en biljett till mig på mitt Eurocard.

Jag tror det handlar mer omperson än vad som faktiskt gäller.

Jag reser en hel del i mitt jobb och har aldrig stött på något liknande i andra länder.

PS undviker numer allt som ens antyds vara franskt. vill dom inte ha besök eller kunder från utlandet vill inte jag vara den som tvingar sig på.

Last edited:
Våga vägra bögspråk. :fakta
Och glöm för fan inte vad de gjorde mot USA när de behövde dem. :mad:
Jag har varit i Frankrike några ggr och har naturligtvis inte pratat ett ord franska, skulle givetvis inte göra det ens om jag kunde flytande fikoniska. Okej att jag fick betala 22 EUR för två stor stark senast men det skiter jag i. :yoparty

Jag gillar fördomar. Ännu mer gillar jag när mina fördomar kommer på skam.
Min erfarenhet av Frankrike har visat att fördomarna tyvärr infrias i stor utsträckning.
De är otrevliga mot utlänningar och aggressiva i största allmänhet. Då var jag ändå i Chamonix som är en skidort med mycket klientel från utlandet.
Trots att jag kan en del knagglig skolfranska dög det inte alls för ömsesidig respekt, istället pratade de ännu fortare och slarvigare när man bad dem prata långsamt och tydligt.

Min råd är att köra på taktiken "anfall är bästa försvar". Konversera folk med rapp svår engelska och låtsas bli sur när de inte förstår. Fransoser kapitulerar snabbt när de möter motstånd.
Av dessa tre har man troligtvis störst nytta av spanska. Åtminstone om man som jag funderar på att resa i Sydamerika i framtiden. Undra hur pass bra man klarar sig med engelska där?
Det beror mycket på var i sydamerika du är. Storstad i Chile och Argentina kan funka, på övriga platser är det helt kört med engelska.

Jag ångrar att jag inte läste mer språk i skolan, spanska framförallt.

Äh, vad ska du med spanska till? Spanien är ett jäkla u-land (jag vet ty jag har bott där nästan två år) och i övriga spansktalande länder pratar de ofta så konstigt att man knappt förstår dem ändå...

Det beror mycket på var i sydamerika du är. Storstad i Chile och Argentina kan funka, på övriga platser är det helt kört med engelska.

Alltså, det går ju ändå. Jag pratar visserligen spanska men när jag reste runt i Sydamerika för några år sen träffade jag massor av andra resande som knappt kunde ett ord spanska och de klarade sig fint ändå. Sen är det såklart alltid positivt att kunna språket i det land man befinner sig i.

Tänkte kolla louvren, jim morrisons grav, notre dame, hänga lite i montmartre och glida omkring mest i allmänhet konstant marinerad i rödvin.

Området Montmartre tyckte jag inte var speciellt spännande men det kan ha ändrats sen jag var där för drygt tio år sen. Sacre Couer var dock fint!

Även på uttagsautomater?

Första gången jag var i Paris åt första uttagsautomaten upp mit VISA-kort så nåt lurt är det :gnissla

Last edited:
Jo utom i frankrike, där måste det ibland vara ett franskt Visa.

Även Danmark brukade köra med det. Dancard var det som gällde, och hittade man till sist något som tog Visa så Visade det sig att det Viserligen var Visa men då bara danska Visa.

Nu har det styrts upp en del. Visa var visst inte alls roade av tilltaget och hotade med att stänga av alla tomtar som betedde sig på det sättet. Ibland är det bara Dancard, på personalrestauranger och så, men oftast fungerar även riktiga kort.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park