Ska ta hojkort. Vilken MC ska jag köpa?

NorrJolle

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Ingen än så länge
Tjenare på er!

Som ni ser på ämnet så hade jag tänkt att ta MC kort. Planen är att köpa en hoj och ta kortet privat då det känns som det billigaste alternativet, jag har en kompis som jag kan övningsköra med.

Nu till problemet. Vilken typ av hoj ska jag köpa? Jag är 193cm lång och väger strax över 100kg. Drömhojen är en Suzuki M1800R men jag fattar att den inte är en optimal nybörjar hoj. Jag har även förstått att en Kawasaki Vulcan S är lite liten för mig och inte heller en bra hoj att övningsköra med då den inte är så jättesmidig.

Vad är då alternativen? Yamaha XJ6? Honda NC750s? Dom känns lite små för mig, eller? Jag vill ju inte sitta med knäna up i hakan :lol

Hjälp mig gärna om ni kan. Det är ju en hel djungel av hojar där ute och jag känner inte att jag vet vad jag ska leta efter.
Prisklass: 50 000 - 70 000kr

Mvh NorrJolle
 

NorrJolle

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Ingen än så länge
A-kort ska jag ta. Jag är ju trots allt 34, finns ingen mening att ta nåt annat då. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Generella rådet är att köpa en billig hoj (10-20') som du tar kortet med och sedan säljer. Du kommer ändå att vilja byta hoj och det är ganska smart att börja med en billigare hoj som du törs ta ut svängarna med och som ger dig en bra början körtekniskt sett. Åk på lite SMC-kurser, öva öva öva och kortet blir en bekväm seger istället för en oviss kamp.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Du skall leta cyklar som uppfyller:
  • Min 595 kubik.
  • Min 50kW.
  • Skall kunna köras i min 100km/h.
  • Tjänstevikt min 175 kg.
  • Manuell växellåda.
 

NorrJolle

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Ingen än så länge
Generella rådet är att köpa en billig hoj (10-20') som du tar kortet med och sedan säljer.
Ja det är ju en bra grundregel att gå för, men vill man inte ha ABS på hojen?

Du skall leta cyklar som uppfyller:
  • Min 595 kubik.
  • Min 50kW.
  • Skall kunna köras i min 100km/h.
  • Tjänstevikt min 175 kg.
  • Manuell växellåda.
Jo precis, så långt är jag med :) Problemet för mig är att dom jag har hittat hittills är rätt små, Man vill som sagt sitta bekvänt på hojen ändå..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja det är ju en bra grundregel att gå för, men vill man inte ha ABS på hojen?


Jo precis, så långt är jag med :) Problemet för mig är att dom jag har hittat hittills är rätt små, Man vill som sagt sitta bekvänt på hojen ändå..
ABS är säkert bra, men inget jag saknade de första 20 åren jag körde hoj, så häng inte upp dig på det i första skedet. Alla hojar går att övningsköra på, men vill du ha något som är lite enklare att manövrera kan det kanske vara lägligt med en gammal offroad (nu för tiden kallas de tydligen "äventyrshoj")?
Annars funkar som sagt vad som helst, jag har kompisar som kört upp på stelrövade Harleys utan att det varit några större bekymmer.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Just Vulcan S har ju det där systemet som Kawa marknadsförde rätt hårt; ergo-fit. Trots relativt liten fysisk storlek på hojen skulle det m a o ändå kunna gå att få till en helt OK körställning, i teorin. Ta dig till en återförsäljare och prova?

Annars kan det som sagt var klokt att inte lägga för mycket energi, pengar och tid på den allra första hojen. Med mer erfarenhet och körvana i bagaget kommer du längre fram veta än bättre vad du är ute efter till nästa hoj.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
193 cm... En hoj med upprätt körställning vore nog inte helt fel. Enklare att lära sig hantera hojen och klara alla moment under lärotiden.
Sen kan du ju byta till glidare eller vad du nu vill ha.
FInns ju ganska mycket billigt och bra ifall man kollar på äldre hojar.
ABS är vettigt, men absolut inget krav när lär dig. Kan ju vara bra att lära sig utan med liksom.

Något äventyrshojsaktigt kanske? Eller en nakenhoj.
DL650 V-strom är ju klart större storleksmässigt än man tror. Men jag har för mig den hamnar under 50kW (?)
En Z750 kanske?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Själv är jag blott 192 cm, ,men har kört allt möjligt fanstyg, och de enda hojarna jag faktiskt fått ont av att köra är småglidarna, som Virago 535 och EN500 så undvik dem för allt vad du är värd.
Har inte kört nån Vulcan S på långtur, men de där ergo-fit finns inte för folk i vår storlek på den modellen, har provsuttit den anpassad för stora personer, fortfarande inte tillräckligt. Annars kan det säkert vara en trevlig hoj.
Allt annat går utmärkt för mig att nöta 40 mil på utan krämpor. Även hojar som ninja 250 som är rätt pytteliten för folk i vår storlek. Det går ju ändå att böja på benen, och man ska inte sitta statiskt på hojen, utan flytta runt lite. Och lite då och då ställer man sig upp för att slippa att knäna har statisk vinkel.

M1800R är en rätt lättkörd och välkammad hoj överlag, så varför den inte skulle vara för något för nybörjare vet jag inte riktigt. Den gör inget konstigt om man inte gör något dumt, och det gäller för varenda hoj. Gör man dumma saker kan man få väldigt ont. Som alla andra glidare är den ju ett tungt jävla as, men det hör ju till segmentet, så vill du ha en glidare får du leva med det.

Sedan är det väl en lite dyr hoj att ha som förstahoj, men det är ju upp till din plånbok att avgöra.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag brukar tala mig varm för Tracer. Busenkel att styra och med en koppling som gör att lågfarten blir lite lättare.

Sen håller den även efter kortet och är en bra kompromiss för en gäng olika typer av hojar. Plus att den kan få plats inom budget.

Motor från MT-09, men sittställning som gör körningen lite enklare i början.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag brukar tala mig varm för Tracer. Busenkel att styra och med en koppling som gör att lågfarten blir lite lättare.

Sen håller den även efter kortet och är en bra kompromiss för en gäng olika typer av hojar. Plus att den kan få plats inom budget.

Motor från MT-09, men sittställning som gör körningen lite enklare i början.
Då är ju en TDM900 ett bättre köp.
Bättre fjädring
Bättre ram
Trevligare motor
Och en hoj som garanterat går 10,000mil utan bekymmer
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag klockar in på 185.2cm och runt decitonnet (med rätt långa ben). Jag hade inte problem på varken Hornet eller ER6 som är rätt vanliga skolhojar, har inte testat mt07 men gissar att det inte är ett problem heller.
Inga skitroliga hojar kanske även om jag hade kul med min ER6a och tyckte hornet var rätt skoj också på skolan. De är lättkörda och bra att lära sig på dock. (tycker jag)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
BMW F800GS sitter du bra på. Förmodligen en ok hoj att att övningsköra och ta kort på.
Jag tog mitt kort förra året, och körskolan hade BMW F750GS. Mycket lättkörd för nybörjare, för både större och mindre personer skulle jag vilja säga. Finns olika sadlar (olika höjder alltså) att välja på.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Då är ju en TDM900 ett bättre köp.
Bättre fjädring
Bättre ram
Trevligare motor
Och en hoj som garanterat går 10,000mil utan bekymmer
Själv kan jag inte hitta något som TDM900 är bättre än Tracer 900 förutom priset.
Hojen är nog bra för priset 20-30`, med en rymlig körställning för en lång person. Nackdelen enligt mig är ryckig insprutning och transmissionsglapp.
Men för TS kan det nog vara en bra övningskörnig / uppkörningshoj.
 

NorrJolle

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Ingen än så länge
Hej på er,

Tack för alla bra förslag. Jag har funderat en hel del och har hängt på blocket i princip all vaken tid. :lol
Vad jag har kommit fram till är som följer;
  • Jag har sämkt budgeten lite. mellan 30 - 50 tkr
  • Jag kommer nog även att ta några lektioner här och där för att komplettera lite. Men fortfarande köra upp privat.
  • Jag vill nog ha en lite större hoj, så ingen typ MT 07, XJ6. Jag har provat att sitta på några stycken och känner mig inte helt bekväm på dom.

Är det någon som har haft en BMW F800R?
Jag funderar på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_f800r_abs_akrapovic_packvaskor/96057388
Det ända som oroar mig är milen på den här. Den har gått gansksa långt, den har ju snittat ca 513 mil/år. Är det något att oroa sig för?

Jag har även funderat på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_fz8_n_abs/95885351
Den har ju inte gått lika långt, men fortfarande en bit över 3000 mil. Ett snitt på ca 514 mil/år, så snittet är ganska likt BMWn dock lite mordernare.

Har jag tänker jag rätt?

Mvh Jonas
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top