Ska svänghjul bada i olja?

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450
Min jobbarkompis har en yamaha xt 400 tror jag den heter! går fint på tongång och till typ 4000 varv, sen hostar den och spottar. Startar på ett kick, men dör vid för högt varv! har bytt tändbox för 5000, hjälpte inte, rengjort hela förgasaren, hjälpte inte, när han skulle kolla svänghjulet så rinner det olja när man lossar kåpan över svänghjulet! Finns det svänghjul som badar i olja, eller är det en packbox som har gått och därför stör tändningen????+

nelson skrev:
2392001 Ja, tänkte bara om det finns hojar det ska va olja där! Har aldrig hört talas om det!

Är väl olja där på alla hojjar lr:confused:

Iaf R1:an och cbr600... iofs en helt annan sort hoj men ändå.. :tomten

På Yamaha XTZ 660 ligger spolarna och svänghjulet i oljebad. För kylningens skull tror jag.

på de stora sporthojarna, gsxr, fireblade mf så badar svänghjulet i motoroljan. helt normalt

Förresten finns det ingen modell som heter XT 400. Yamaha XT 350 eller Honda XR 400 är väl dom som ligger närmast.

Om ni med svänghjul menar generator så är svaret J A. Det ska vara olja där.
Störa tändning kan det DÅ inte göra, för den sittre på andra sidan och DÄR ska det vara torrt.

Fast på den motorn jag nämnde finns det inga roterande delar som ligger torrt (förutom drivkedjedrevet dårå).

Bearing skrev:
2392927 Hoppsan!
Där ser man.

Jag trodde att bikez.com hade alla modeller.

Ja den är gammal som gatan ja!! Och ja det skulle va olja där, men hojen går som skit iaf, som ett varvstopp vid 3-4 000 varv!!

nelson skrev:
2391904 Min jobbarkompis har en yamaha xt 400 tror jag den heter! går fint på tongång och till typ 4000 varv, sen hostar den och spottar. Startar på ett kick, men dör vid för högt varv! har bytt tändbox för 5000, hjälpte inte, rengjort hela förgasaren, hjälpte inte, när han skulle kolla svänghjulet så rinner det olja när man lossar kåpan över svänghjulet! Finns det svänghjul som badar i olja, eller är det en packbox som har gått och därför stör tändningen????+

jepp olja ska det vara där, helt normalt

nelson skrev:
2395489 Jo, den har varvmätare! Den går att "smyga" upp till 6000, men ger man fullt direkt går den till 3-4000. Skumt!!
Verkar mer som ett förgasarfel, men tändfel inte är helt uteslutet.

Testa att höja nålen. Går den lite bättre då - rengör förgasaren igen.

Ett mindre gnistgap ska klara att gnista vid högre belastning om tändspolen ger låg spänning. Testa att minska gapet.

Bearing skrev:
2395531 Verkar mer som ett förgasarfel, men tändfel inte är helt uteslutet.

Testa att höja nålen. Går den lite bättre då - rengör förgasaren igen.

Ett mindre gnistgap ska klara att gnista vid högre belastning om tändspolen ger låg spänning. Testa att minska gapet.

ok, Ska testa lite! Tack för hjälpen!

Våtsump heter det ....

Är det vakuumförgasare på hojen?
Kan vara värt att kolla gummimembranet som lyfter
trotteln i såna fall!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...