Ska sälja bilfan!

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Jo, jag har nu stoppat in min MC i "garaget" -Läs vardagsrummet. Och måste eller måste kanske inte köra bil. Bilen trots sin ringa ålder (2005) ger mig huvudvärk med allt som ska fixas/betalas.

Ska sälja bilen nu och köra två hjul fullt ut året runt. Jag funderar på en snabb moppe/MC eller en scooter. Måste ta mig från norra sidan av Stockholm till damen min som bor på södra sidan ibland.

Är gammal som fan (55 bast) och ledbruten med reumatism sen tidigare eskapader med MC genom åren trots att jag kör en Suka 1100GSX vid varmare väder idag.

Ja, nu kommer frågan: Vad tycker ni jag ska ha i vinter när jag sålt bilfaen? Jag kan ta på mig fiskeoverallen samt dojor som funkar ner till minus 70. Men en scooter eller en riktig hoj? Inbillar mig att en scooter skyddar mer mot kylan. Små hjul har dom ju och att vissa kommer upp till 110 knyck vilket borde bli lite ostadigt kan jag tycka. Vill ha en "sak" dra ifrån alla köer här i STH.

Vet några kommer att göra sig lustiga över detta inlägget men det bjussar jag på :-)

Tänkte mig en summa runt 10K för detta fordon.

Hare gött så länge och hoppas på bra svar samt intelligenta retstickor :-)

/PeterDeleter
 
Små hjul är skit i snö och modd.
Kolla vad Mc-buden kör, de kör året runt i alla väder.

Sen får du vänja dig vid att bilsterna inte är lika vänliga som på sommaren... :D
 
Du ska alltså bli en sån där skitig gubbe med odör på scooter i overall.
Typ en sån man brukar se plocka pantflaskor längs med landsvägen, och runka bakom macken? Oftast bor i ett hus mest liknande ett skrotupplag, ej anslutet till el eller vatten?

Lycka till med det! :tummenupp Håller du den linjen en stund kanske du slipper oroa dig om att behöva besöka någon kvinna. :näsblod

Vore det inte bättre att bemästra teleportering? :va
 
Gå andra vägen: ta reda på i vilka dimensioner du kan få fram riktiga vinterdäck till scooter.

Schwalbe Iceman är okay med 150 dubb
http://m24.motorradreifen.de/produkt-info/Schwalbe/Schwalbe-Iceman.html?m=1411202669

Heidenau har flera typer av dubbfria 4-season scooterdäck med både silicainblandning och mikrosajpning.
http://heidenautires.com/scooter-street-tires/

Finns även några asiater som bakar dubbdäck i scooterdimensioner.

Börja där: kolla vilka däck du verkligen kan få tag i, och välj scooter därefter.

Det funkar bra att pendla på scooter vintertid - med riktiga däck.
...ända fram till det att det börjar bli plogvallar i stan. Gamla, sura, frusna - eller slaskmoddiga. Inte så kul.
I vallarna kommer nästa problem: fotbrädorna på en scooter gör det mer besvärligt att stötta med fötterna i de fall det behövs, och all plast som spricker lätt på sommaren spricker ändå lättare i kylan när man druttar omkull.

Visst, en offroad i 600cc klassen är bättre att vinterpendla på, men är ofta sanslöst nedbusade i den prisklassen du nämner.

Glöm inte att kika på ANF Innova!
Svår att hitta i den prisklassen, men ett oslagbart pendlingsredskap.
Komplettera med ett sådant därnt 'scooterförkläde' så är du hemma.
 
Last edited:
Jag ordnade en skrotig DR600 förra vintern för att vinterpendla med. Det var inga problem alls.

Så leta upp någon DR600/650 eller en yama XT/TT600. Sätt på dubbdäck och handvärmare med värmehandtag eller uppvärmda handskar.

Behöver inte göra mer än så, sen är det bara köra. Kläder efter väder såklart!

Just nu kör jag med KTM 625 med dubbdäck fram...saknar dubb bak då jag har inte fått hem däckjäveln. Men man klarar av att köra i Stockholm med det kombinationen.
 
Mopeder har dyra försäkringar eftersom de främst körs av fjuniga moppefuckon, 125or lider lite av samma problem så att välja en trött moppe när man har körkort för tyngre är eg bara dumt. Säger en dumskalle som äger tre mopeder. Jag föreslår att du köper nån mindre offroad-mc som fortfarande kräver tungt kort och använd som vinterhoj.

Sätt sedan på den typ av "vinterdäck" som passar dina önskemål rätt, tänker du åka kollektivt under de värsta vinterdagarna så kanske ett par regndäck är rätt, nästa steg är väl IRC winter som iofs är ett mopeddäck och inte finns större än 17", nästa steg är väl dubbat som börjar vid bildubb endast på sidorna och det mer extremare varianten med endurodubb och där är det inte särskilt trevligt köra på asfalten längre.

Om jag bodde i Upplands Väsby och med önskemålen ovan själv skulle jag nog köpa 17" smala motardhjul från en moped och montera på en XR250 tillsammans med ett par IRC winter. Och sedan får man försöka hålla sig till farter under 120 km/h.
 
Vad du än gör - INGEN EU-moppe!

Den marknaden är förstörd av 15års fjunisar..
250hk+ SAAB var billigare att försäkra är en EU-moppe.
Då ingick dessutom riktig klimatanläggning, tila´l skillnad fräån EU:ns gröna "naturventilation"

Tycker som de andra här, en halvhygglig enduro är bäst, inget i scooterväg som försvårar balans med fötterna och med små hjul.
Det tycks ju bli snö ( snövallar) i år...

Nu ska jag ut och skotta (och senare idag fixa snöslungan, den har ju inte behövts på ett par år :D...)
 
Kört DR650 i stockholmsvintern i 4 år, nu KTM 690 senaste 2. Typ så stort är lagom. TKC80 med bildubb är bra, stora puckar i mönstret så gummit når ner till asfalten vid barmark.
Handtagspåsar. Crosshjälm m. goggles immar minst.
My 2c.
 
Gå andra vägen: ta reda på i vilka dimensioner du kan få fram riktiga vinterdäck till
Smart råd!!

Dock är små hjul redan lurigt på sommaren, så på vintern torde det vara ÄN mer problematiskt.
Kolla på pendlarhojjar med större hjul, har inte Yamma haft flera som nu borde vara gamla nog?
Yamaha Majesty eller liknande.
Alla japs har liknande hojjar. Vissa med större hjul.

På vintern är lite scooterbenskydd praktiskt.
 
Kört DR650 i stockholmsvintern i 4 år, nu KTM 690 senaste 2. Typ så stort är lagom. TKC80 med bildubb är bra, stora puckar i mönstret så gummit når ner till asfalten vid barmark.
Handtagspåsar. Crosshjälm m. goggles immar minst.
My 2c.
Ja dessa sk "budhojjar" är ett alternativ. Alla fabrikanter har liknande
 
Last edited:
Jag avundas er som vinterpendlar med hoj/moppe. För min del måste bensinpriset upp en bit över 100:-/l för att jag ens skulle börja fundera på saken. Fy fan för att börja dagen med att frysa!

On topic: Dr650 med lämpliga dubbdäck.
 
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder
 
Jag avundas er som vinterpendlar med hoj/moppe. För min del måste bensinpriset upp en bit över 100:-/l för att jag ens skulle börja fundera på saken. Fy fan för att börja dagen med att frysa!

On topic: Dr650 med lämpliga dubbdäck.

Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder


Om man inte tycker att det är kul skall man låta bli, och om man fryser är något galet.


Tips:
Det gäller att vara snabb på Blocket. Då kan man göra klipp.

https://www.blocket.se/vi/70076326.htm


(annons på nytt friktionsdäck för scooter, och beg dubbdäck. Hundra spänn...)
 
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder

Nope. Jag är inte tvungen att ta hojen alls. Jag kör för att
1. Det är kul
2. Det går fortare
3. Det är lättare att parkera
Har faktiskt aldrig sugit hittills...
 
Det är ganska lätt att romantisera om att köra motorcykel året om, men det suger ganska hårt när man är tvungen att ta hojjen i ALLA väder

Nope. Jag är inte tvungen att ta hojen alls. Jag kör för att
1. Det är kul
2. Det går fortare
3. Det är lättare att parkera
Har faktiskt aldrig sugit hittills...

Det är en mental tröskel att ta sig över när det gäller väder. :)

För en del går tröskeln vid risk för regn och/eller om det är under 20 grader. :tungan

Allt är jobbigt om man vill se det så, men en tidig vårtur med snöoväder blir inte så jobbigt om man gjort det förut. Ett vägarbete i lervälling likaså.

Gillar man att köra motorcykel, och har valt det, blir det inte jobbigt. :tummenupp

För mig suger det hårt när jag är tvungen att ta bilen. Men det beror på att jag inte är bilist och inte gillar bilar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top