Ska RRFA vara ett komplement eller en konkurrent till SM/SO?

Ska RRFA vända sej till etablerade rookies, eller till nybörjare?


  • Antal röstningar
    0
Det är bara att hålla det öppet för alla. I alla fall till en början innan någon vet hur det kommer att bli. Det enda som verkligen är viktigt i sammanhanget är SÄKERHETEN.

ALLA som vill ska få köra, snabb som långsam. Och om nu snabba förare är där och tränar...KUL för då har jag ju nån att lära mig mer av. Jag skulle tycka det var extremt coolt om jag fick köra race mot Veidec-åkare...inte i Veidec men gärna på ett KM eller nåt för då skulle inte jag känna mig ivägen på samma sätt som om det "gällde" nåt.

Och OM det nu blir problem med för mycket folk så får man ta det efterhand. Först gäller det ju att se till att sjösätta denna ypperliga idé och blir det sen problem med att det blir för populärt...BRA.
 
ZoulFly skrev:
Det är bara att hålla det öppet för alla. I alla fall till en början innan någon vet hur det kommer att bli. Det enda som verkligen är viktigt i sammanhanget är SÄKERHETEN.

ALLA som vill ska få köra, snabb som långsam. Och om nu snabba förare är där och tränar...KUL för då har jag ju nån att lära mig mer av. Jag skulle tycka det var extremt coolt om jag fick köra race mot Veidec-åkare...inte i Veidec men gärna på ett KM eller nåt för då skulle inte jag känna mig ivägen på samma sätt som om det "gällde" nåt.

Och OM det nu blir problem med för mycket folk så får man ta det efterhand. Först gäller det ju att se till att sjösätta denna ypperliga idé och blir det sen problem med att det blir för populärt...BRA.
Ja så är det väl tänkt, alla ska få prova på, men anledningen till att jag smågnäller hela tiden är att jag tycker att det vore kul om man säkerställer att det alltid finnes plats för blåbär som inte riktigt är mogna att köra SM/SO.
 
GSXR1100R skrev:
Ja så är det väl tänkt, alla ska få prova på, men anledningen till att jag smågnäller hela tiden är att jag tycker att det vore kul om man säkerställer att det alltid finnes plats för blåbär som inte riktigt är mogna att köra SM/SO.
Ja men herre gud, Micke! Vilka bekymmer du gör dig. Kommer bara några tävlingar till stånd så ordnar sig nog resten. Relax!
 
Mr #11
Om jag inte har helt fel så får man inte tävla om man har en för dålig kvaltid idagens B-tävling? eller om det är många som vill köra.

Jag bor ju i Sthlm och då är det inte så kul om man har tagit sig till falken och sen inte få köra.

Men den här serien har man iaf en chans att få tävla fast man inte har tränat på banan tidigare.
 
Kom igen nu gubbar. Diskussionen om att inte få köra dör ju ut iom att vi alla är överens om att inga ska kvalas ut i de rena b-tävlingarna.....

Så där! Next subject?
 
Chrille skrev:
Kom igen nu gubbar. Diskussionen om att inte få köra dör ju ut iom att vi alla är överens om att inga ska kvalas ut i de rena b-tävlingarna.....

Så där! Next subject?

Äh, det är ju enkelt det här:
Räkna ut hur många man kan ta in på en tävlingsdag, säg 90 stycken. På den här typen av tävling gäller "först till kvarn...".

Dela in alla till en början i troliga varvtider, 30 per grupp, oavsett kubik.

30 bästa kvaltiderna till A-final
30 näst bästa till B-final
De 30 långsammaste kör C-final

K-A-N ju inte gå fel :) Visst, några fiffiga kan ju få för sig att maska i kvalet för att sikta på att ex. vinna C-finalen i stället för att komma i mitten i B-finalen...so what???
 
Chrille skrev:
Kom igen nu gubbar. Diskussionen om att inte få köra dör ju ut iom att vi alla är överens om att inga ska kvalas ut i de rena b-tävlingarna.....

Då är jag inte överens.. :va

/B
 
McB skrev:
Således ingen lekstuga för toppen i B-klasserna, utan snarare ytterligare en språngbräda, för folk som inte har råd eller av andra anledningar är förhindrare att deltaga i rookie-klasserna.

Som rookierookie wannabe tycker jag att ovanstående låter alldeles utmärkt. :fakta
 
Penguin skrev:
Som rookierookie wannabe tycker jag att ovanstående låter alldeles utmärkt. :fakta

Om du smackar på kraschkåpor och riktiga däck på din Blade så skulle du inte göra bort dig i Rookie1000. Jag lovar. :fakta
 
ZoulFly skrev:
Äh, det är ju enkelt det här:
Räkna ut hur många man kan ta in på en tävlingsdag, säg 90 stycken. På den här typen av tävling gäller "först till kvarn...".

Dela in alla till en början i troliga varvtider, 30 per grupp, oavsett kubik.

30 bästa kvaltiderna till A-final
30 näst bästa till B-final
De 30 långsammaste kör C-final

K-A-N ju inte gå fel :) Visst, några fiffiga kan ju få för sig att maska i kvalet för att sikta på att ex. vinna C-finalen i stället för att komma i mitten i B-finalen...so what???

Vissa här är mera konservativa än Svemo, skönt att det finnes Zoulflajar som vågar sticka ut.
 
GSXR1100R skrev:
Vissa här är mera konservativa än Svemo, skönt att det finnes Zoulflajar som vågar sticka ut.

Vänd och vrid på det hur ni vill. När Missilen hamnar i samma rejs som en 250sp på Sviestad så är det farligt. STOR skillnad på banor och banor....
 
Alltså, upplägget som var på sviestad i helgen, d.v.s, helt vanlig b-tävling är det enda vettiga sansade att göra.
Sen finns det ju en del rykten om lite annorlunda upplägg för rookie-klasserna i SM/SO inför nästa år.

Sedan är det som andra redan skrivit i den här tråden och andra trådar, det är upp till tävlingsledning att ta bort folk som kör farligt och/eller alltför långsamt.

Fler B-tävlingar helt enkelt, för det är lika med RRFA, det är för dem som bara kör för skojs skull, och även för dem som råkar bli för snabba för att åka som b-förare.

Jag trodde iaf inte att RRFA skulle vara nån rejs-cup för dem som ville åka långsamt, utan för att alla nybörjare skulle få åka. Även en del förare som är nybörjare dänger till med 55'or på sviestad i r1000 behöver åktid, för att få erfarenhet, då det kanske inte körs säkrast i världen när de åker så fort..
 
Chrille skrev:
Vänd och vrid på det hur ni vill. När Missilen hamnar i samma rejs som en 250sp på Sviestad så är det farligt. STOR skillnad på banor och banor....

Håller helt med om att detta är det allvarligaste problemet...OM det nu uppkommer. Och om det nu uppkommer så får man lösa det då. Jag har ju snackat med Micke lite om det här och jag har nog den uppfattningen att man ska börja med en rätt bred idé innan man vet hur det faktiskt blir. Sen i takt med att saker händer så får man anpassa arret. Men du har helt rätt i att säkerheten är det absolut viktigaste.

Dessutom är väl idén nu att man ändå ska föranmäla sig vilket ger inblandade en hyfsad chans att planera lite i förväg vad gäller klassindelning etc.
 
Chrille skrev:
Vänd och vrid på det hur ni vill. När Missilen hamnar i samma rejs som en 250sp på Sviestad så är det farligt. STOR skillnad på banor och banor....
Ja högfartsknicken är inte att leka med, No 1 körde om mig på innern där i + 250 blås i ösregn, men nu har jag startat en ny POSITIV tråd där det är förbjudet att gnälla som vi gör (f-n va kul det är att gnälla på varandra), endast kreativa förslag brainstormas där.
 
oFFkeFF skrev:
Alltså, upplägget som var på sviestad i helgen, d.v.s, helt vanlig b-tävling är det enda vettiga sansade att göra.
Sen finns det ju en del rykten om lite annorlunda upplägg för rookie-klasserna i SM/SO inför nästa år.

Sedan är det som andra redan skrivit i den här tråden och andra trådar, det är upp till tävlingsledning att ta bort folk som kör farligt och/eller alltför långsamt.

Fler B-tävlingar helt enkelt, för det är lika med RRFA, det är för dem som bara kör för skojs skull, och även för dem som råkar bli för snabba för att åka som b-förare.

Jag trodde iaf inte att RRFA skulle vara nån rejs-cup för dem som ville åka långsamt, utan för att alla nybörjare skulle få åka. Även en del förare som är nybörjare dänger till med 55'or på sviestad i r1000 behöver åktid, för att få erfarenhet, då det kanske inte körs säkrast i världen när de åker så fort..

Precis så tycker jag. Inte krångla till det mer än nödvändigt!
 
Goodstuff skrev:
Precis så tycker jag. Inte krångla till det mer än nödvändigt!
Först till kvarn, betala och kör :tummenupp f-a va jag är positiv idag, debatten rinner ju ut i sanden.
 
Sviestadrejset tror jag inte avskräckte någon. Så ska det vara. Jag hjälpte till så gott jag hann och kunde, och flera andra gjorde detsamma. Jag uppfattade allt som rätt avslappnat och kul. Kanske för att jag inte körde själv.
 
Goodstuff skrev:
Om du smackar på kraschkåpor och riktiga däck på din Blade så skulle du inte göra bort dig i Rookie1000. Jag lovar. :fakta

Riktiga däck har jag. Däremot saknas resten än så länge, och likaså pengarna. Viljan finns också.....men men......
 
Penguin skrev:
Riktiga däck har jag. Däremot saknas resten än så länge, och likaså pengarna. Viljan finns också.....men men......

Pengar får du spara över vintern och farten har du redan, annars kan du ju alltid hänga på mig.... :crash
 
Pingu, kör ett B-rejs så snart du kommer åt. You da man, you can do it!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top